Verantwoording besturing kwaliteit: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (link relatietoelichting)
(vervangen door NAP17)
 
(4 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[Image:Ap 34.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 34, realiseert Basisprincipes 6 en 9"]]
{{#element:
{{#Element:
|Elementtype=Afgeleid principe
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP34
|ID=AP34
Regel 21: Regel 20:
|Status actualiteit=Actueel
|Status actualiteit=Actueel
|Prioriteit revisit=1
|Prioriteit revisit=1
|Is gerelateerd aan=Verantwoording dienstlevering mogelijk, PDCA-cyclus in besturing kwaliteit, Baseline kwaliteit diensten,
|Laag binnen vijflaagsmodel=2, 3
|Realiseert=Transparant, Betrouwbaar,
|Is gerelateerd aan=Baseline kwaliteit diensten, PDCA-cyclus in besturing kwaliteit, Verantwoording dienstlevering mogelijk
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
|Realiseert=Betrouwbaar, Transparant
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening
|Is vervangen door=Stuur cyclisch op kwaliteit
}}
}}
{{Status principes}}
[[Image:Ap 34.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 34, realiseert Basisprincipes 6 en 9"]]

Huidige versie van 14 apr 2023 om 18:48


NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

 
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.

Eigenschappen

IDAP34
StellingDe dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.
RationaleAfnemers vragen overheidsorganisaties om transparantie ten aanzien van de geleverde kwaliteit en de sturing daarop. De directie legt over deze sturing verantwoording af en geeft aan of zij 'in control' is. Daarmee geeft de directie aan greep te hebben op de sturing van de kwaliteitsborging van de dienstverlening. In overleg met afnemers bepaalt de dienstverlener de wijze van toetsing van de verantwoording van de directie. In het geval van bedrijfskritische diensten kan gekozen worden voor een onafhankelijke toetsing.
Implicaties
  • In overleg met afnemers is de wijze van verantwoording en vorm van toetsing vastgesteld.
  • PDCA-cycli op strategisch en tactisch niveau zijn ingericht.
  • De baseline kwaliteit is vastgesteld.
  • De naleving van de baseline en aanvullende kwaliteitsmaatregelen zijn gecontroleerd.
  • De directie legt verantwoording af.
  • De verantwoording en bijbehorende toetsingsrapportages zijn toegankelijk voor afnemers (voor zover dit geen risico's oplevert voor de informatiebeveiliging).
VoorbeeldenHet In Control Stelling (ICS) dat wordt opgenomen in het jaarverslag, is een middel waarmee de directie verantwoording af kan leggen. Het ICS geeft antwoord op de vraag of de processen voor kwaliteitsverbetering en -borging werken zoals bedoeld. Een onafhankelijke IT-auditor kan de totstandkoming van het ICS toetsen en hierover rapporteren in een Third Party Memorandum (TPM) of SAS70-verklaring.
ClusterSturing en verantwoordelijkheid
ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
ArchitectuurdomeinOrganisatie
ToepassingsgebiedGeneriek
RelatieToelichtingAP 30 Verantwoording dienstlevering mogelijk: heeft betrekking op verantwoording van individuele dienstleveringen, niet overkwaliteitssturing op de gehele dienstverlening. AP 31 PDCA-cyclus in besturing kwaliteit en AP 33 Baseline kwaliteit diensten: cyclische terugkoppeling op strategisch en tactisch niveau en een baseline kwaliteit zijn belangrijke middelen voor de directie om te kunnen sturen op de kwaliteit en hierover te kunnen verantwoorden.
Status actualiteitActueel
Prioriteit revisit1
Laag binnen vijflaagsmodel2, 3

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
Verantwoording besturing kwaliteitHeeft bron
Verantwoording besturing kwaliteitIs gerelateerd aan
Verantwoording besturing kwaliteitIs vervangen door
Verantwoording besturing kwaliteitRealiseert

Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt
Relatie PRIV B.03-AP34 (Relatiebeschrijving)EindpuntVerantwoording besturing kwaliteit
Relatie PRIV C.01-AP34 (Relatiebeschrijving)EindpuntVerantwoording besturing kwaliteit
Relatie PRIV C.02-AP34 (Relatiebeschrijving)EindpuntVerantwoording besturing kwaliteit
Relatie PRIV B.03-AP34 (Relatiebeschrijving)Is gerelateerd aanVerantwoording besturing kwaliteit
Relatie PRIV C.01-AP34 (Relatiebeschrijving)Is gerelateerd aanVerantwoording besturing kwaliteit
Relatie PRIV C.02-AP34 (Relatiebeschrijving)Is gerelateerd aanVerantwoording besturing kwaliteit
Stuur cyclisch op kwaliteit (Architectuurprincipe)Is gerelateerd aanVerantwoording besturing kwaliteit
Verantwoording dienstlevering mogelijk (Afgeleid principe)Is gerelateerd aanVerantwoording besturing kwaliteit

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

"Relatie Afgeleid principe 34, realiseert Basisprincipes 6 en 9"