Verplaats je in de gebruiker

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.

Stelling

Ontwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.

Rationale

Om een kwalitatief goede dienst met ondersteunende systemen te leveren is het nodig om niet alleen het perspectief van de overheidsdienstverlener, maar óók het perspectief, de beweegredenen, verwachtingen en context van de afnemer mee te nemen.

Realiseert doel(-en)

Alle implicaties bij dit architectuurprincipe

IDImplicatieLaag
IMP005Bied één contactpunt (Single point of contact)1
2
IMP006Ken je afnemers en stem diensten hierop af1
IMP015Maak beveiligingsmaatregelen zo gebruiksvriendelijk mogelijk4
IMP012Maak de dienst toegankelijk voor alle gebruikers1
IMP013Maak de dienst toegankelijk voor anderstaligen1
IMP016Pas ontwerprichtlijnen toe bij websites en portalen en apps4
5
IMP011Sluit aan op het voorkeurskanaal van de gebruiker1
IMP017Zorg dat overheidsinformatie eenvoudig te raadplegen is4

Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel

Laag 1: Grondslagenlaag

Laag 2: Organisatorische laag

Laag 3: Informatielaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 3.

Laag 4: Applicatielaag

Laag 5: Netwerklaag