Voorkeurskanaal internet: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (1 versie: Import EO 26-03-2012 - Afgeleide principes)
(koppeling naar AP10 verbeterd)
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Voorkeurskanaal internet|Stelling=De dienst kan via internet worden aangevraagd
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP09
|Stelling=De dienst kan via internet worden aangevraagd
|Toelichting rationale=Afnemers verwachten 24 uur per dag, 7 dagen per week zaken te kunnen afhandelen. Internet maakt het mogelijk om 7/24 diensten te verlenen en informatie te verstrekken. Daarbij vergemakkelijkt internet allerlei vormen van samenwerking; bijvoorbeeld een gebundeld aanbod van diensten van verschillende organisaties. De ontsluiting van diensten via internet draagt bij aan hun toegankelijkheid voor afnemers en vergroot het aantal mogelijkheden voor dienstverlening aanzienlijk. Internet is daarom het voorkeurskanaal voor de overheid.
|Toelichting rationale=Afnemers verwachten 24 uur per dag, 7 dagen per week zaken te kunnen afhandelen. Internet maakt het mogelijk om 7/24 diensten te verlenen en informatie te verstrekken. Daarbij vergemakkelijkt internet allerlei vormen van samenwerking; bijvoorbeeld een gebundeld aanbod van diensten van verschillende organisaties. De ontsluiting van diensten via internet draagt bij aan hun toegankelijkheid voor afnemers en vergroot het aantal mogelijkheden voor dienstverlening aanzienlijk. Internet is daarom het voorkeurskanaal voor de overheid.


Dit principe betekent overigens niet dat telefoon, balie en post geen rol meer zouden spelen; deze kanalen blijven onmisbaar voor veel vormen van dienstverlening, of voor bepaalde stappen in de dienstverlening.
Dit principe betekent overigens niet dat telefoon, balie en post geen rol meer zouden spelen; deze kanalen blijven onmisbaar voor veel vormen van dienstverlening, of voor bepaalde stappen in de dienstverlening.
|Realiseert=Toegankelijk
|Gerelateerd=Aanvullend kanaal voor persoonlijk contact,
|RelatieToelichting=AP 10: waar AP09 internet als voorkeurskanaal voorschrijft, schrijft AP 10, in aanvulling daarop, een alternatief kanaal voor persoonlijk contact voor.
|Toelichting implicaties=De organisatie is in staat om communicatie met de afnemer via internet en de andere gekozen kanalen af te wikkelen..
|Toelichting implicaties=De organisatie is in staat om communicatie met de afnemer via internet en de andere gekozen kanalen af te wikkelen..
|Cluster=Kanalen
|Cluster=Kanalen
|Architectuurlaag=Technische architectuur
|Architectuurlaag=Technische architectuur
|Architectuurdomein=Netwerk
|Architectuurdomein=Netwerk
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=[[Aanvullend kanaal|AP 10]]: waar AP09 internet als voorkeurskanaal voorschrijft, schrijft AP 10, in aanvulling daarop, een alternatief kanaal voor persoonlijk contact voor.
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Is gerelateerd aan=Aanvullend kanaal voor persoonlijk contact
|Is gerelateerd aan=Aanvullend kanaal voor persoonlijk contact
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Realiseert=Toegankelijk
|ID=AP09
|Paginanaam=Voorkeurskanaal internet
|Toepassingsgebied=Generiek
|Gerelateerd=Aanvullend kanaal,
}}
}}

Versie van 27 mei 2013 13:38

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen