Voorkeurskanaal internet: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
 
(Lagen toegevoegd)
(16 tussenliggende versies door 6 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Voorkeurskanaal internet|Stelling=De dienst kan via internet worden aangevraagd
{{#element:
|Toelichting rationale=Afnemers verwachten 24 uur per dag, 7 dagen per week zaken te kunnen afhandelen. Internet maakt het mogelijk om 7/24 diensten te verlenen en informatie te verstrekken. Daarbij vergemakkelijkt internet allerlei vormen van samenwerking; bijvoorbeeld een gebundeld aanbod van diensten van verschillende organisaties. De ontsluiting van diensten via internet draagt bij aan hun toegankelijkheid voor afnemers en vergroot het aantal mogelijkheden voor dienstverlening aanzienlijk. Internet is daarom het voorkeurskanaal voor de overheid.
|Elementtype=afgeleid principe
|ID=AP09
|Stelling=De dienst kan via internet worden aangevraagd
|Rationale=Afnemers verwachten 24 uur per dag, 7 dagen per week zaken te kunnen afhandelen. Internet maakt het mogelijk om 7/24 diensten te verlenen en informatie te verstrekken. Daarbij vergemakkelijkt internet allerlei vormen van samenwerking; bijvoorbeeld een gebundeld aanbod van diensten van verschillende organisaties. De ontsluiting van diensten via internet draagt bij aan hun toegankelijkheid voor afnemers en vergroot het aantal mogelijkheden voor dienstverlening aanzienlijk. Internet is daarom het voorkeurskanaal voor de overheid.


Dit principe betekent overigens niet dat telefoon, balie en post geen rol meer zouden spelen; deze kanalen blijven onmisbaar voor veel vormen van dienstverlening, of voor bepaalde stappen in de dienstverlening.
Dit principe betekent overigens niet dat telefoon, balie en post geen rol meer zouden spelen; deze kanalen blijven onmisbaar voor veel vormen van dienstverlening, of voor bepaalde stappen in de dienstverlening.
|Realiseert=Toegankelijk
|Implicaties=De organisatie is in staat om communicatie met de afnemer via internet en de andere gekozen kanalen af te wikkelen.
|Gerelateerd=Aanvullend kanaal voor persoonlijk contact,
|RelatieToelichting=AP 10: waar AP09 internet als voorkeurskanaal voorschrijft, schrijft AP 10, in aanvulling daarop, een alternatief kanaal voor persoonlijk contact voor.
|Toelichting implicaties=De organisatie is in staat om communicatie met de afnemer via internet en de andere gekozen kanalen af te wikkelen..
|Cluster=Kanalen
|Cluster=Kanalen
|Architectuurlaag=Technische architectuur
|Architectuurlaag=Technische architectuur
|Architectuurdomein=Netwerk
|Architectuurdomein=Netwerk
|Is gerelateerd aan=Aanvullend kanaal voor persoonlijk contact
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|ID=AP09
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=[[Aanvullend kanaal|AP 10Aanvullend kanaal]]: waar AP09 internet als voorkeurskanaal voorschrijft, schrijft AP 10, in aanvulling daarop, een alternatief kanaal voor persoonlijk contact voor.
|Status actualiteit=Actueel
|Prioriteit revisit=1
|Laag binnen vijflaagsmodel=2, 4
|Is gerelateerd aan=Aanvullend kanaal
|Realiseert=Toegankelijk
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening
}}
}}
[[Image:Ap 9.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 9, realiseert Basisprincipe 3"]]

Versie van 15 okt 2021 12:52


NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

 
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.

Eigenschappen

IDAP09
StellingDe dienst kan via internet worden aangevraagd
RationaleAfnemers verwachten 24 uur per dag, 7 dagen per week zaken te kunnen afhandelen. Internet maakt het mogelijk om 7/24 diensten te verlenen en informatie te verstrekken. Daarbij vergemakkelijkt internet allerlei vormen van samenwerking; bijvoorbeeld een gebundeld aanbod van diensten van verschillende organisaties. De ontsluiting van diensten via internet draagt bij aan hun toegankelijkheid voor afnemers en vergroot het aantal mogelijkheden voor dienstverlening aanzienlijk. Internet is daarom het voorkeurskanaal voor de overheid. Dit principe betekent overigens niet dat telefoon, balie en post geen rol meer zouden spelen; deze kanalen blijven onmisbaar voor veel vormen van dienstverlening, of voor bepaalde stappen in de dienstverlening.
ImplicatiesDe organisatie is in staat om communicatie met de afnemer via internet en de andere gekozen kanalen af te wikkelen.
ClusterKanalen
ArchitectuurlaagTechnische architectuur
ArchitectuurdomeinNetwerk
ToepassingsgebiedGeneriek
RelatieToelichtingAP 10Aanvullend kanaal: waar AP09 internet als voorkeurskanaal voorschrijft, schrijft AP 10, in aanvulling daarop, een alternatief kanaal voor persoonlijk contact voor.
Status actualiteitActueel
Prioriteit revisit1
Laag binnen vijflaagsmodel2, 4

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
Voorkeurskanaal internetHeeft bron
Voorkeurskanaal internetIs gerelateerd aan
Voorkeurskanaal internetRealiseert

Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt
Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat (Architectuurprincipe)Is gerelateerd aanVoorkeurskanaal internet
Aanvullend kanaal (Afgeleid principe)Is gerelateerd aanVoorkeurskanaal internet
Berichtenbox voor burgers (Bouwsteen)RealiseertVoorkeurskanaal internet
Overheid.nl (Voorziening)RealiseertVoorkeurskanaal internet
Voorkeurskanaal internet - API (Uitwerking)RealiseertVoorkeurskanaal internet

"Relatie Afgeleid principe 9, realiseert Basisprincipe 3"