Wendbaar Wetgeven: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(placehorder versie tekst onzichtbaar gemaakt)
(aangemaakt als eerste opzet vanuit stuk Emile)
Regel 1: Regel 1:
{{Placeholder}}
{{Placeholder}}
{{Nieuwsblok categorie|Wendbaar Wetgeven}}
<noinclude>[[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude>
[[Afbeelding:voorbeeldplaatje.png|thumb|270px|right|alt=NADER IN TE VULLEN!]]
==Wat is Wendbaar Wetgeven?==
Wendbaar wetgeven Wendbaar wetgeven een pleidooi voor een nieuw en verbeterd proces voor het tot stand komen van wet- en regelgeving. Het bevat voorstellen om al vroeg in het wetgevingsproces juristen en ICT met elkaar af te laten stemmen en samen in interactie te komen tot beter uitvoerbare wetten.
Het huidige proces leidt in de praktijk tot grote (ICT-) uitvoerproblemen, omdat niet goed genoeg over de uitvoering is nagedacht. Dit zagen we bijvoorbeeld bij de inrichting van het stelsel van basisregistraties en de individuele wetten per basisregistratie. Deze wetten werden teveel los van de uitvoer in ICT geschreven. Wendbaar wetgeven richt zich met name op het voorkomen van twee problemen: semantische spraakverwarring en onduidelijkheid over normen. 
: → [[titel vervolgpagina|Lees meer over de bestaande problematiek]]
Dr. Mariëtte Lokin heeft in haar promotieonderzoek Wendbaar Wetgeven een aantal voorstellen gegeven onder de term [[LegOps]]:
* meer eenduidig wetgevingsvocabulaire
* een werkbare wetgevingseditor op basis van standaard wetgevings-elementen
* juridische bronnen ontsluiten via Linked Data
: → [[titel vervolgpagina 2|Lees meer over LegOps en Wendbaar Wetgeven]]
==Waarom is Wendbaar Wetgeven van belang?==
Wetgeving die niet uitgevoerd kan worden raakt ons uiteindelijk allemaal: de burger die er geen gebruik van kan maken, de uitvoerder die veel extra geld en moeite kwijt is om het op te lossen en de beleidsverantwoordelijke die de beoogde effecten niet terug ziet. En dat terwijl veel problemen te voorkomen zijn door eerder in gesprek te gaan met uitvoerders en experts.
In feite hebben juristen en ICT-ers bij de overheid een hoop gemeen: ze werken vanuit een intrinsieke motivatie en professionaliteit om de overheid te verbeteren, maar worden vaak niet begrepen door anderen die hun jargon en werkwijze niet kennen. De groepen zijn bovendien wederzijds afhankelijk van elkaar: geen wetsuitvoering meer zonder ICT en geen ICT-oplossing zonder basis in de wetgeving.
: → [[titel vervolgpagina 3|Voorstellen en overwegingen om juristen en ICT dichter bij elkaar te brengen]]
<br clear="all" />
<div id="Functies" style="overflow:hidden;">
{| style="float:left; background-color:#E5F0F9; margin-right:8px; border:none; width:250px"
|-
!Direct aan de slag
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je een vliegende start kunt maken?
|-
|[[Image:puzzelstuk.png|250px]]
|}
{| style="float:left; background-color:#E5F0F9; margin-right:8px; border:none; width:250px"
|-
!Samen leren & zoeken
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
Er zijn dus al diverse overheidsorganisaties die onderdelen van wendbaar wetgeven al goed onder de knie hebben. Je kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.
: → [http://www.deblauwekamer.nu/ deblauwekamer.nu]
Belastingdienst  heeft voorbeelden van hoe zij de vertaling maken tussen begrippen en uitvoeringsregels in wetten naar de eigen bedrijfsprocessen en systemen. Daarin wordt gezocht naar samenwerking op het gebied van Fact Based Modelling. (FBM). FBM is flexibeler en beter bruikbaar om de ruimte te modelleren die juristen nodig hebben om goed de relatie te leggen met de werkelijkheid / toepassing van een wet. Poging om op basis van ervaringen in d uitvoer tot een mogelijke uitvoeringstoets te komen,.
: → Contactpersoon: Diederik Dulfer
{{Agenda categorie|Wendbaar Wetgeven}}
: → [[Review IAM|Resultaten review 2018]]
|-
|[[Image:gereedschap.png|250px]]
|}
{| style="float:left; background-color:#E5F0F9; margin-right:8px; border:none; width:250px"
|-
!Meer informatie & Contact
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
Nuttige links:
: → [https://ibestuur.nl/weblog/gemiste-kans Artikel Mariette Lokin op iBestuur presentatie dossier]
: → [https://www.boomdenhaag.nl/webshop/wendbaar-wetgeven Promotie onderzoek Dr. Mariette Lokin]
: → [https://github.com/discipl/Waardewisselaar Github DISCIPL en FLINT]
: → [[MIM (Metamodel voor informatiemodellen)]]
: → [https://bp4mc2.org/profiles/#skos-lex-toepassingsprofiel-voor-rechts-handelingen SKOS-LEX]
: → [https://www.slimmermetregelgeving.nl/onderwerp/legops/ Slimmer met Regelgeving LegOps]
Voorstel is om zomer 2020 een bijeenkomst te organiseren voor juristen én ICT om kennis te delen en afspraken te maken hoe Wendbaar Wetgeven een stap verder te brengen
<br />
Dit onderwerp valt binnen het thema [[Gegevensmanagement]] en wordt beheerd door:
: → [[Expertgroep Gegevensmanagement]]
Contactpersoon Gegevensmanagement: Wim Stolk, {{Maillink|to=info@stolkinformatiemanagement.nl|cc=nora@ictu.nl|linktekst=email|subject=Gegevensmanagement en Wendbaar Wetgeven}}
Contactpersoon Wendbaar Wetgeven:Emile van der Maas, [https://www.linkedin.com/in/emile-van-der-maas-6807114/ LinkedIn]
<div style="float:left; margin-right:2px; max-width:380px" class="hoofdpagina">
|-
|[[Image:contact.png|250px]]
|}
</div>
</div>
[[Categorie:Onderwerpen]]
[[Categorie:IAM]][[Categorie:Thema's]]

Versie van 2 dec 2019 16:51


Deze pagina is in opbouw. Kom later terug om het resultaat te zien of neem contact op met nora@ictu.nl als je mee wilt werken aan de eerste concepten.

NADER IN TE VULLEN!

Wat is Wendbaar Wetgeven?[bewerken]

Wendbaar wetgeven Wendbaar wetgeven een pleidooi voor een nieuw en verbeterd proces voor het tot stand komen van wet- en regelgeving. Het bevat voorstellen om al vroeg in het wetgevingsproces juristen en ICT met elkaar af te laten stemmen en samen in interactie te komen tot beter uitvoerbare wetten. Het huidige proces leidt in de praktijk tot grote (ICT-) uitvoerproblemen, omdat niet goed genoeg over de uitvoering is nagedacht. Dit zagen we bijvoorbeeld bij de inrichting van het stelsel van basisregistraties en de individuele wetten per basisregistratie. Deze wetten werden teveel los van de uitvoer in ICT geschreven. Wendbaar wetgeven richt zich met name op het voorkomen van twee problemen: semantische spraakverwarring en onduidelijkheid over normen.

Lees meer over de bestaande problematiek

Dr. Mariëtte Lokin heeft in haar promotieonderzoek Wendbaar Wetgeven een aantal voorstellen gegeven onder de term LegOps:

  • meer eenduidig wetgevingsvocabulaire
  • een werkbare wetgevingseditor op basis van standaard wetgevings-elementen
  • juridische bronnen ontsluiten via Linked Data
Lees meer over LegOps en Wendbaar Wetgeven

Waarom is Wendbaar Wetgeven van belang?[bewerken]

Wetgeving die niet uitgevoerd kan worden raakt ons uiteindelijk allemaal: de burger die er geen gebruik van kan maken, de uitvoerder die veel extra geld en moeite kwijt is om het op te lossen en de beleidsverantwoordelijke die de beoogde effecten niet terug ziet. En dat terwijl veel problemen te voorkomen zijn door eerder in gesprek te gaan met uitvoerders en experts.

In feite hebben juristen en ICT-ers bij de overheid een hoop gemeen: ze werken vanuit een intrinsieke motivatie en professionaliteit om de overheid te verbeteren, maar worden vaak niet begrepen door anderen die hun jargon en werkwijze niet kennen. De groepen zijn bovendien wederzijds afhankelijk van elkaar: geen wetsuitvoering meer zonder ICT en geen ICT-oplossing zonder basis in de wetgeving.

Voorstellen en overwegingen om juristen en ICT dichter bij elkaar te brengen


Direct aan de slag

Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je een vliegende start kunt maken?


Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Er zijn dus al diverse overheidsorganisaties die onderdelen van wendbaar wetgeven al goed onder de knie hebben. Je kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.

deblauwekamer.nu

Belastingdienst heeft voorbeelden van hoe zij de vertaling maken tussen begrippen en uitvoeringsregels in wetten naar de eigen bedrijfsprocessen en systemen. Daarin wordt gezocht naar samenwerking op het gebied van Fact Based Modelling. (FBM). FBM is flexibeler en beter bruikbaar om de ruimte te modelleren die juristen nodig hebben om goed de relatie te leggen met de werkelijkheid / toepassing van een wet. Poging om op basis van ervaringen in d uitvoer tot een mogelijke uitvoeringstoets te komen,.

→ Contactpersoon: Diederik Dulfer


Resultaten review 2018
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Nuttige links:

Artikel Mariette Lokin op iBestuur presentatie dossier
Promotie onderzoek Dr. Mariette Lokin
Github DISCIPL en FLINT
MIM
SKOS-LEX
Slimmer met Regelgeving LegOps

Voorstel is om zomer 2020 een bijeenkomst te organiseren voor juristen én ICT om kennis te delen en afspraken te maken hoe Wendbaar Wetgeven een stap verder te brengen
Dit onderwerp valt binnen het thema Gegevensmanagement en wordt beheerd door:

Expertgroep Gegevensmanagement

Contactpersoon Gegevensmanagement: Wim Stolk, info@stolkinformatiemanagement.nl Contactpersoon Wendbaar Wetgeven:Emile van der Maas, LinkedIn

Contact.png