Wendbaar Wetgeven: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Ga naar: navigatie, zoeken
(Waarom is Wendbaar Wetgeven van belang?: ww vanaf het begin verbeteren zodat de vertaalslag naar digitale uitvoer verbeterd)
(Waarom is Wendbaar Wetgeven van belang?)
Regel 6: Regel 6:
  
 
==Waarom is Wendbaar Wetgeven van belang?==
 
==Waarom is Wendbaar Wetgeven van belang?==
Wendbaar wetgeven is als aanpak van belang om wetgeving al vanaf het eerste opstellen van een wet, de wetgeving beter begrijpelijk en toegankelijk te maken, zodat de vertaalslag naar digitale uitvoering beter ondersteund wordt.   
+
Wendbaar wetgeven is als aanpak van belang om wetgeving al vanaf het eerste opstellen van een wet en bij latere aanpassingen in die wet, de wetgeving beter begrijpelijk en toegankelijk te maken, zodat de vertaalslag naar digitale uitvoering beter ondersteund en makkelijker wordt.   
 
</div>
 
</div>
 
<br clear="all" />
 
<br clear="all" />
Regel 16: Regel 16:
 
|-
 
|-
 
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
 
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?
+
Met welke wettelijke werkwijzen en beleidskaders moet idealiter rekening houden om wetgeving beter wendbaar en toepasbaar te maken? Vanuit architectuur wordt gewerkt aan de uitwerking van LegOps: een methodiek op basis van de ervaringen rond Wendbaar Wetgeven waardoor deze door hergebruik een goede start gemaakt kan worden
  
 
: → [[interne link]]
 
: → [[interne link]]
Regel 29: Regel 29:
 
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
 
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
 
Er zijn diverse overheidsorganisaties die al bezig zijn met dit onderwerp. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.
 
Er zijn diverse overheidsorganisaties die al bezig zijn met dit onderwerp. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.
: → [[interne link]]
+
: → [[https://ibestuur.nl/weblog/een-wendbare-en-kenbare-digitale-overheid]]
: → [http://www.externelink.nl/onderwerp weer te geven tekst]
+
: → [https://www.bju.nl/juridisch/catalogus/wendbaar-wetgeven-1]
  
 
|-
 
|-
Regel 38: Regel 38:
 
|-
 
|-
 
!Meer informatie & Contact
 
!Meer informatie & Contact
|-
+
|https://ibestuur.nl/weblog/een-wendbare-en-kenbare-digitale-overheid-
 
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
 
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
 
Links:
 
Links:
  
 
: → [http://www.externelink.nl/onderwerp weer te geven tekst]
 
: → [http://www.externelink.nl/onderwerp weer te geven tekst]
: → [http://www.externelink.nl/onderwerp weer te geven tekst]
+
: → het promotieonderzoek van Mariette Lokin https://www.bju.nl/juridisch/catalogus/wendbaar-wetgeven-1]
  
  
 
Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:
 
Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:
: → [[Communitynaam of gremium (evt extern)]]
+
: → [[LegOps]]
Contactpersoon is Naam (organisatie),
+
Contactpersoon is Mariette Lokin (Ministerie van Financiën ),
: → {{Maillink|to=mailadres@organisatie.nl|cc=nora@ictu.nl|linktekst=mailadres@organisatie.nl|subject=NORA Wendbaar Wetgeven}}
+
: → {{Maillink|to=m.h.a.f.lokin@minfin.nl|cc=nora@ictu.nl|linktekst=mailadres@organisatie.nl|subject=NORA Wendbaar Wetgeven}}
  
 
|-
 
|-

Versie van 18 apr 2019 om 10:10


Deze pagina is in opbouw. Kom later terug om het resultaat te zien of neem contact op met nora@ictu.nl als je mee wilt werken aan de eerste concepten.

Voorbeeldplaatje.png

Wat is wendbaar wetgeven?

Waarom is Wendbaar Wetgeven van belang?

Wendbaar wetgeven is als aanpak van belang om wetgeving al vanaf het eerste opstellen van een wet en bij latere aanpassingen in die wet, de wetgeving beter begrijpelijk en toegankelijk te maken, zodat de vertaalslag naar digitale uitvoering beter ondersteund en makkelijker wordt.


Direct aan de slag

Met welke wettelijke werkwijzen en beleidskaders moet idealiter rekening houden om wetgeving beter wendbaar en toepasbaar te maken? Vanuit architectuurEen beschrijving van een complex geheel, en van de principes die van toepassing zijn op de ontwikkeling van het geheel en zijn onderdelen. wordt gewerkt aan de uitwerking van LegOps: een methodiek op basis van de ervaringen rond Wendbaar Wetgeven waardoor deze door hergebruik een goede start gemaakt kan worden

interne link
interne link
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Er zijn diverse overheidsorganisaties die al bezig zijn met dit onderwerp. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.

→ [[1]]
[2]
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact https://ibestuur.nl/weblog/een-wendbare-en-kenbare-digitale-overheid-

Links:

weer te geven tekst
→ het promotieonderzoek van Mariette Lokin https://www.bju.nl/juridisch/catalogus/wendbaar-wetgeven-1]


Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:

LegOps

Contactpersoon is Mariette Lokin (Ministerie van Financiën ),

m.h.a.f.lokin@minfin.nl
Contact.png