Werkgroep Gegevensuitwisseling/2015-01-28

Uit NORA Online
< Werkgroep Gegevensuitwisseling
Versie door Avwinkelhof (overleg | bijdragen) op 14 mei 2019 om 10:58 (links logius aangepast)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


Bijeenkomst van Werkgroep Gegevensuitwisseling op donderdag 29 januari 2015, 14.30, locatie: ICTU, Den Haag. .

Positionering van de werkgroep[bewerken]

De Werkgroep Gegevensuitwisseling is tot stand gekomen na discussie binnen NORA over de Architectuurschets van het stelsel voor gegevensuitwisseling en de rol van knooppunten . Het doel is, voorlopig, om dieper in te gaan op vraagstukken die spelen bij de leden van de NORA gebruikersraad. De ambitie van de werkgroep moet nog verder worden besproken. De werkgroep heeft geen formeel mandaat, zoals de nationale regieraden Interoperabiliteit en Gegevens.

Digikoppeling[bewerken]

Digikoppeling 3.0 is aangedragen als nieuwe versie voor de lijst van Pas Toe of Leg Uit. NORA is gevraagd deel te nemen aan de expertsessie bij het Forum Standaardisatie. In deze vergadering van de werkgroep wordt deze expertsessie voorbereid. In 2012 is een bescheiden organisatorisch werkingsgebied voor Digikoppeling 2.0 aangedragen. Omdat geen uitvoerige afstemming was gedaan met alle sectoren van de overheid en semi-overheid, is destijds besloten om de standaard alleen van toepassing te laten zijn op sectoroverstijgend berichtenverkeer. In de discussie blijkt dat Digikoppeling en de onderliggende standaarden, niet voor alle situaties geschikt zijn. Hier is bij Digikoppeling 2.0 rekening mee gehouden door het toepassingsgebied beperkt te houden. Voorbeelden van toepassingen waar een andere standaard beter is, zijn: geo-informatie (NEN3610), open data (eenvoudiger standaarden zoals JSON, REST of RDF). In de visie van Digikoppeling, zou de standaard uitgebreid moeten worden met extra 'profielen' of protocollen voor specifieke situaties, zodat Digikoppeling daadwerkelijk in alle situaties geschikt kan zijn. Een andere oplossing kan zijn, om voor Digikoppeling het functioneel toepassingsgebied duidelijker af te bakenen. Op die manier kan Digikoppeling van verplicht zijn voor de gebieden waar ebMS, WUS en Digikoppeling GB geschikt voor zijn en kan in het Forum Standaardisatie besloten worden andere standaarden op de Pas Toe of Leg Uit-lijst op te nemen die andere functionaliteit bieden. Naast een uitgebreider organisatorisch werkingsgebied, is voor Digikoppeling ook 'uitstekend beheer' voorgesteld. Hierbij wordt het eenvoudiger om een nieuwe versie van de Digikoppeling-standaard geldig te verklaren voor de Pas Toe of Leg Uit-lijst. De roadmap houdt open wat voor ondersteuning en voor welke sectoren er nog zal komen, en welke extra ontwikkeling van de standaard zal plaatsvinden. Wat wel gepland is, is standaardisatie van doorlevering van authenticatiegegevens. Er zijn meerdere organisaties/systemen die daar behoefte aan hebben (zoals DUO en de bouwsteen DigiMelding).

Verwachtingen die aan basisregistraties en andere leverende bouwstenen mogen worden gesteld[bewerken]

Wanneer afnemers van basisregistraties de verwachting hebben dat zij ontzorgd worden in een behoefte, worden ze vaak teleurgesteld. Basisregistraties lijken alleen te werken als die verwachting bijgesteld wordt naar: basisregistraties zijn een bron van informatie, maar moeten verwerkt worden voor de eigen organisatie als ze in het eigen bedrijfsproces waarde kunnen leveren. Daarmee is de belangrijkste taak van basisregistraties dat ze wijzigingen doorgeven naar andere Diensten, een invulling van basisprincipe BP07: Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen. Er werd in het overleg gediscussieerd waarom in de SUWI-keten het eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken wel werkt. Dwang om te voldoen aan wet-en-regelgeving lijkt daar een sterke rol te spelen. Daar tegenover staat dat basisregistraties ook wettelijk verplicht zijn, en rechters de afgelopen tijd daadwerkelijk besluiten van overheden heeft vernietigd die zich niet baseerden op basisregistraties.

Bijlagen[bewerken]