Wijziging Afgeleide Principe 19 geïmplementeerd: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Wijziging Afgeleide Principe 19 geïmplementeerd
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(als concept klaargezet)
 
 
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[Image:Ap 19.png|thumb|450px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 19, realiseert Basisprincipes 1, 3, 5 en 10"]]
{{Nieuwsberichten  
{{Nieuwsberichten  
|Publicatiedatum=19-6-2017
|Publicatiedatum=28-6-2017
|titel=Wijziging Afgeleide Principe 19 (van Perspectief afnemer naar Perspectief gebruiker) geïmplementeerd
|titel=Wijziging Afgeleide Principe 19 (van Perspectief afnemer naar Perspectief gebruiker) geïmplementeerd
|bericht=[[AP19|AP 19]] van NORA is op 26 juni gewijzigd in het kader van [[Afgeleide Principes Revisited]]. Het betreft de implementatie van het {{Bestand met info|AP19_Update_2070105.pdf|Request for Change AP19}} dat in de [[NORA Gebruikersraad/2017-01-17|NORA Gebruikersraad van 17 januari 2017]] is goedgekeurd. U vindt de nieuwste versie op de pagina [[Perspectief gebruiker]], de oude versie blijft altijd terug te lezen via de link [http://noraonline.nl/index.php?title=Perspectief_afnemer&oldid=21499 http://noraonline.nl/index.php?title=Perspectief_afnemer&oldid=21499] of via het tabblad Geschiedenis.  
|bericht=[[AP19|AP 19]] van NORA is op 28 juni gewijzigd in het kader van [[Afgeleide Principes Revisited]]. Het betreft de implementatie van het {{Bestand met info|AP19_Update_2070105.pdf|Request for Change AP19}} dat in de [[NORA Gebruikersraad/2017-01-17|NORA Gebruikersraad van 17 januari 2017]] is goedgekeurd. U vindt de nieuwste versie op de pagina [[Perspectief gebruiker]], de oude versie blijft altijd terug te lezen via de link [http://noraonline.nl/index.php?title=Perspectief_afnemer&oldid=21499 http://noraonline.nl/index.php?title=Perspectief_afnemer&oldid=21499] of via het tabblad Geschiedenis.  


==Wat is er gewijzigd?==
==Wat is er gewijzigd?==
Het hele principe is geactualiseerd, van titel en stelling tot rationale, implicaties en voorbeelden. In het bijzonder is de term 'afnemer' vervangen door 'gebruiker' en wordt het belang van betrokkenheid van de gebruikers gedurende de hele life cycle van de dienst benadrukt.  
Het hele principe is geactualiseerd, van titel en stelling tot rationale, implicaties en voorbeelden. In het bijzonder is de term 'afnemer' vervangen door 'gebruiker' en wordt het belang van betrokkenheid van de gebruikers gedurende de hele life cycle van de dienst benadrukt.  


Verder is het principe meer actief geformuleerd, zijn de implicaties beter uitgewerkt, is het voorzien van nieuwe voorbeelden en is het gekoppeld aan vier [[Basisprincipes]] in plaats van twee:[[Proactief|BP1:Proactief]], [[Toegankelijk|BP3:Toegankelijk]], [[Gebundeld|BP5:Gebundeld]] en [[Ontvankelijk|BP10:Ontvankelijk]].
Verder is het principe nu actief geformuleerd, zijn de implicaties beter uitgewerkt en zijn er nieuwe voorbeelden toegevoegd. Het vernieuwde principe helpt bij het realiseren van vier basisprincipes: [[Proactief|BP1:Proactief]], [[Toegankelijk|BP3:Toegankelijk]], [[Gebundeld|BP5:Gebundeld]] en [[Ontvankelijk|BP10:Ontvankelijk]].


==Waarom deze wijzigingen?==
==Waarom deze wijziging?==
De NORA Community gaf dit principe de hoogste prioriteit in de actualisatieslag [[Afgeleide Principes Revisited]]. In een eerste workshop zijn negen pijnpunten {{Bestand met info|AP_19_revisited_concept_0.1.pdf|benoemd}}, waaronder de term 'afnemer' en de passieve formulering die het te makkelijk maakte achterover te leunen wanneer de dienst eenmaal was opgezet. De 'gebruiker' zet de mens centraal die met de dienst moet kunnen werken, of dat nu een burger, een ondernemer of een ambtenaar is.  
De NORA Community gaf dit principe de hoogste prioriteit in de actualisatieslag [[Afgeleide Principes Revisited]]. In een eerste workshop zijn negen pijnpunten {{Bestand met info|AP_19_revisited_concept_0.1.pdf|benoemd}}, waaronder de term 'afnemer' en de passieve formulering die het te makkelijk maakte achterover te leunen wanneer de dienst eenmaal was opgezet. Perspectief 'gebruiker' zet de mens centraal die met de dienst moet kunnen werken, of dat nu een burger, een ondernemer of een ambtenaar is.


==Wat betekent dit voor mijn praktijk?==
==Wat betekent dit voor mijn praktijk?==
De principes zoals die op noraonline staan zijn altijd de actueel geldende versie. Dat betekent dat ze als richtlijn gelden voor de hele publieke sector: wie een projectarchitectuur maakt, een voorziening ontwerpt, een domeinarchitectuur beheert of een enterprise architectuur actualiseert in de publieke sector hoort te kijken of dit in overeenstemming is met de principes van de NORA, op basis van Pas toe of leg uit. Bij projecten en documentatie die al (bijna) klaar zijn op het moment dat NORA wijzigt is het logisch dat het even kan duren voordat u de nieuwste versie kunt meenemen. Probeer wel te kijken wat de impact voor het project of de architectuur zou zijn: misschien kunt u zonder al te veel inspanning meerwaarde behalen.
De principes zoals die op noraonline staan zijn altijd de actueel geldende versie. Dat betekent dat ze als 'Pas toe of leg uit' richtlijn gelden voor de hele publieke sector: iedereen moet er rekening mee houden bij het maken van nieuwe (project-)architecturen en het (door-)ontwikkelen van voorzieningen. Maar ook bij het beheren en actualiseren van bestaande domein- of enterprise architecturen.
 
Natuurlijk is het logisch dat het even kan duren tot u de nieuwste versie kunt meenemen in projecten en documentatie die al (bijna) klaar is op het moment dat NORA een wijziging implementeert. Probeer echter wel direct te kijken wat de impact voor het project of de architectuur zou zijn: misschien kunt u zonder al te veel inspanning meerwaarde behalen.


Als u vragen heeft of advies kunt gebruiken bij het bepalen van de impact in uw eigen praktijk dan mag u altijd contact opnemen met [mailto:nora@ictu.nl nora@ictu.nl].
Als u vragen heeft of advies kunt gebruiken bij het bepalen van de impact in uw eigen praktijk dan mag u altijd contact opnemen met [mailto:nora@ictu.nl nora@ictu.nl].
==Waarom houdt AP19 hetzelfde nummer na de wijziging?==
==Waarom houdt AP19 het zelfde nummer?==
De wijzigingen van AP19 zijn geen inhoudelijke koerswijziging, maar een actualisatie en verduidelijking. De essentie van het principe blijft hetzelfde: een goede digitale dienst kun je alleen ontwerpen in interactie met de mensen die haar gaan gebruiken, of het nu een klantcontactfunctie is of een service van de ene overheidsorganisatie naar de ander.
De wijzigingen van AP19 zijn geen inhoudelijke koerswijziging, maar een actualisatie en verduidelijking. De essentie van het principe blijft hetzelfde: een goede digitale dienst kun je alleen ontwerpen in interactie met de mensen die haar gaan gebruiken, of het nu een klantcontactfunctie is of een service van de ene overheidsorganisatie naar de ander.
|hoofdpagina=nee
|hoofdpagina=ja
}}
}}
[[Categorie:Over Afgeleide principes]]

Huidige versie van 8 mrt 2018 om 12:44

"Relatie Afgeleid principe 19, realiseert Basisprincipes 1, 3, 5 en 10"


Wijziging Afgeleide Principe 19 (van Perspectief afnemer naar Perspectief gebruiker) geïmplementeerd[bewerken]

woensdag 28 juni 2017 - AP 19 van NORA is op 28 juni gewijzigd in het kader van Afgeleide Principes Revisited. Het betreft de implementatie van het Request for Change AP19 (PDF, 35 kB) dat in de NORA Gebruikersraad van 17 januari 2017 is goedgekeurd. U vindt de nieuwste versie op de pagina Perspectief gebruiker, de oude versie blijft altijd terug te lezen via de link http://noraonline.nl/index.php?title=Perspectief_afnemer&oldid=21499 of via het tabblad Geschiedenis.

Wat is er gewijzigd?

Het hele principe is geactualiseerd, van titel en stelling tot rationale, implicaties en voorbeelden. In het bijzonder is de term 'afnemer' vervangen door 'gebruiker' en wordt het belang van betrokkenheid van de gebruikers gedurende de hele life cycle van de dienst benadrukt.

Verder is het principe nu actief geformuleerd, zijn de implicaties beter uitgewerkt en zijn er nieuwe voorbeelden toegevoegd. Het vernieuwde principe helpt bij het realiseren van vier basisprincipes: BP1:Proactief, BP3:Toegankelijk, BP5:Gebundeld en BP10:Ontvankelijk.

Waarom deze wijziging?

De NORA Community gaf dit principe de hoogste prioriteit in de actualisatieslag Afgeleide Principes Revisited. In een eerste workshop zijn negen pijnpunten benoemd (PDF, 808 kB), waaronder de term 'afnemer' en de passieve formulering die het te makkelijk maakte achterover te leunen wanneer de dienst eenmaal was opgezet. Perspectief 'gebruiker' zet de mens centraal die met de dienst moet kunnen werken, of dat nu een burger, een ondernemer of een ambtenaar is.

Wat betekent dit voor mijn praktijk?

De principes zoals die op noraonline staan zijn altijd de actueel geldende versie. Dat betekent dat ze als 'Pas toe of leg uit' richtlijn gelden voor de hele publieke sector: iedereen moet er rekening mee houden bij het maken van nieuwe (project-)architecturen en het (door-)ontwikkelen van voorzieningen. Maar ook bij het beheren en actualiseren van bestaande domein- of enterprise architecturen.

Natuurlijk is het logisch dat het even kan duren tot u de nieuwste versie kunt meenemen in projecten en documentatie die al (bijna) klaar is op het moment dat NORA een wijziging implementeert. Probeer echter wel direct te kijken wat de impact voor het project of de architectuur zou zijn: misschien kunt u zonder al te veel inspanning meerwaarde behalen.

Als u vragen heeft of advies kunt gebruiken bij het bepalen van de impact in uw eigen praktijk dan mag u altijd contact opnemen met nora@ictu.nl.

Waarom houdt AP19 het zelfde nummer?

De wijzigingen van AP19 zijn geen inhoudelijke koerswijziging, maar een actualisatie en verduidelijking. De essentie van het principe blijft hetzelfde: een goede digitale dienst kun je alleen ontwerpen in interactie met de mensen die haar gaan gebruiken, of het nu een klantcontactfunctie is of een service van de ene overheidsorganisatie naar de ander.

Zie voor meer nieuws de nieuwspagina.