Overleg:Doelmatig: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(leeggehaald)
Label: Vervangen
 
(4 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
21 okt 2021 12:30 (CEST) De omschrijving kan beter leesbaar. De tekst vd beschrijving is erg passief en daardoor moeilijk leesbaar. Wat meer is, in de toelichting komt een aspect aan bod dat moeilijk terug te leiden is naar de omschrijving of de naam Doelmatig: wat heeft het stukje over het vinden van informatie en no wrong door te maken met doelmatigheid of een balans tussen kosten, tijdigheid en kwaliteit? De samenhang tussen de drie inhoudelijke onderdelen van de toelichting (1 vinden van informatie en wrong door, 2 standaardisatie waar kan en maatwerk waar moet, 3 verantwoord hergebruik van informatie) is daardoor niet erg duidelijk. De laatste toevoeging, dat informatie daarvoor duurzaam toegankelijk moet zijn, kan volgens mij hier komen te vervallen omdat het doel Duurzaam Toegankelijk is opgehangen aan Doeltreffend ipv aan Doelmatig.
[[Gebruiker:M.M.Vos|M.M.Vos]] ([[Overleg gebruiker:M.M.Vos|overleg]]) 16 nov 2021 17:31 (CET) Opmerkingen van voor de review verwijderd. Leeggehaald zodat opmerkingen uit de review hier kunnen worden verzameld.
==Huidige tekst omschrijving==
De dienstverlening van de overheid is zodanig opgezet dat met een optimale balans tussen kosten, tijd en kwaliteit de beoogde doelen worden bereikt.
 
==Mijn voorstel==
De dienstverlening van de overheid is zo ingericht dat het beoogde doel bereikt wordt met een optimale balans tussen kosten, tijdigheid en kwaliteit.
 
Of: De overheid streeft in haar dienstverlening naar een optimale balans van kosten, tijdigheid en kwaliteit.
(De doeltreffendheid, dus het beoogde doel bereiken, wordt al in een andere kernwaarde geborgd dus kan hier minder expliciet naar voren komen.)
 
Peter: hier kantelen de kernwaarden, doelmatig gaat niet over de doelen die burgers en bedrijven stellen, maar over de doelen die het bestuur (politiek) stelt aan de dienstverlening. Het bestuur (politiek) is ervoor verantwoordelijk dat zij keuzen maakt die voldoen aan de verwachtingen van de samenleving, c.q. burgers en bedrijven. voorstel: "De dienstverlening van de overheid bereikt het gestelde doel met een optimale balans tussen kosten, tijdigheid en kwaliteit."
 
Robert (9-11-2021): Oorspronkelijke svp volgorde handhaven: eerst de componenten van doelmatig noemen die bijdragen aan de doelen: ''De dienstverlening van de overheid is zodanig ingericht dat met een optimale balans tussen kosten, tijdigheid en kwaliteit de beoogde doelen worden bereikt.''
 
===Huidige tekst beschrijving===
Burgers en bedrijven verwachten een efficiënte dienstverlening. Indien de verkeerde dienstverlener is benaderd wordt de afnemer toch geholpen ('no wrong door'). Om tijdigheid en kwaliteit te leveren, wordt gestandaardiseerd waar dat kan, en wordt maatwerk geleverd waar dat nodig is. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners op basis van verantwoord gegevensgebruik. Zo worden afnemers niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. Bovendien verwachten burgers en bedrijven een juist gebruik van middelen, zonder verspilling ervan.
 
===Mijn voorstel (puur tekstueel)===
Informatie over dienstverlening vind je op de plaatsen waar je die als burger of bedrijf verwacht. Als je daarbij de verkeerde dienstverlener hebt benaderd, dan moet je alsnog worden geholpen - 'no wrong door.'
 
De overheid standaardiseert waar dat kan en biedt maatwerk waar dat nodig is. Zo kunnen tijdigheid en kwaliteit van de dienstverlening gegarandeerd worden.
 
De dienstverlener hergebruikt informatie die ze al hebben over burgers en bedrijven en deelt die informatie waar nodig met andere dienstverleners, op basis van verantwoord gegevensgebruik.  Om dit te kunnen realiseren moet overheidsinformatie wel duurzaam toegankelijk zijn gemaakt.
 
Robert (9-11-2021): combinatie van voorstellen: ''Informatie over dienstverlening van de overheid staat op plaatsen waar burgers en bedrijven dit verwachten. Als de verkeerde dienstverlener is benaderd, wordt de afnemer toch geholpen - 'no wrong door.' De overheid standaardiseert waar dat kan en biedt maatwerk waar dat nodig is, om kwaliteit en tijdigheid van de dienstverlening te garanderen en kosten te reduceren. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners op basis van verantwoord gegevensgebruik. Zo worden afnemers niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie..''
 
==Mijn voorstel (voor meer samenhang):==
Het ontwikkelen van diensten is duur en vereist behoorlijk wat expertise en capaciteit. De overheid standaardiseert haar diensten daarom waar dat kan en biedt maatwerk waar dat nodig is. Zo bespaart ze kosten en tijd waar dat kan en zet de beschikbare expertise en capaciteit effectief in ten bate van de kwaliteit.
 
De overheid zorgt dat dienstverleners informatie die ze al hebben over burgers en bedrijven hergebruiken. Ze delen die informatie met andere overheidsdienstverleners wanneer dat nodig is en verantwoord kan. Burgers en bedrijven worden zo niet nodeloos lastig gevallen met vragen om informatie en de overheid verspilt geen middelen.
 
Informatie over dienstverlening vind je op de plaatsen waar je die als burger of bedrijf verwacht. Als je daarbij de verkeerde dienstverlener hebt benaderd, dan moet je alsnog worden geholpen - 'no wrong door.' Wanneer onduidelijk is wie er voor een dienst in aanmerking komt en hoe je het aanvraagt ontstaat irritatie bij burgers en bedrijven en wordt de dienst niet goed benut. Het is bovendien kostbaar door de extra belasting van helpdesks, webcare en andere loketten.
 
Robert: ik vind de tekst te lang en niet per se beter dan origineel. Zal bespreken met AP werkgroep.
 
Marco: Ik kan me ook vinden in het origineel, daar waar het beter / duidelijker kan (tekstueel), akkoord.
 
Peter: voorstel "De overheid standaardiseert haar dienstverlening waar dat kan en biedt maatwerk waar dat nodig is. Door te standaardiseren bespaart ze kosten en tijd en zet ze beschikbare expertise en capaciteit efficiënt in. De overheid hergebruikt informatie die ze al heeft over burgers en bedrijven. Ze deelt die informatie wanneer dat verantwoord kan. Burgers en bedrijven worden zo niet nodeloos lastig gevallen met vragen om informatie. Informatie over de dienstverlening is te vinden op de plaatsen waar burgers of bedrijven die verwachten. Als burgers en bedrijven niet aankloppen bij de dienstverlener die er over gaat, worden ze gericht doorverwezen - 'no wrong door'."

Huidige versie van 16 nov 2021 om 18:31

M.M.Vos (overleg) 16 nov 2021 17:31 (CET) Opmerkingen van voor de review verwijderd. Leeggehaald zodat opmerkingen uit de review hier kunnen worden verzameld.