Stelsel van Overheidsgegevens: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(in archief geplaatst)
(Het toekomstbeeld van het Stelsel van Basisregistraties is opgenomen en vervangt eerdere pagina's over Gegevenslandschap en Stelsel van Overheidsgegevens)
Regel 1: Regel 1:
{{Archief}}
Het [[Bestand:Toekomstbeeld Stelsel van Basisregistraties.pdf|toekomstbeeld van het Stelsel van Basisregistraties]] schetst een strategisch kader voor de doorontwikkeling van het huidige stelsel van basisregistraties met 10 basisregistraties naar een federatief datastelsel met een veelvoud aan hoogwaardige datasets. Doorontwikkeling is gewenst omdat sinds de introductie van het huidige stelsel in 2003 de behoeften zijn veranderd en er nieuwe eisen worden gesteld. Dienstverlening wordt steeds meer vanuit het perspectief van de individuele burger of het individuele bedrijf georganiseerd waarbij uitvoeringsorganisaties data willen delen om levensgebeurtenissen te ondersteunen of om maatwerk te leveren bij multiproblematiek zoals de brede aanpak van schulden. Daarnaast werken overheidsorganisaties meer datagedreven in het aanpakken van complexe maatschappelijke vraagstukken zoals de energietransitie en het tegengaan van ondermijning. Hierdoor wordt er binnen de overheid vaker organisatie-overschrijdend gewerkt en is er in toenemende mate behoefte aan een fundamentele transformatie naar een organisatie-overstijgend multifunctioneel gegevenslandschap dat op deze nieuwe manier van werken is afgestemd. De NL-datafederatie in het toekomstbeeld is daar een uitwerking van. Daarmee is het toekomstbeeld tevens een nadere concretisering van het federale datastelsel in de Interbestuurlijke Datastrategie Nederland die het OBDO heeft vastgesteld. Dit toekomstbeeld is geen blauwdruk of implementatieplan maar een streefbeeld voor de lange termijn, gericht op het stelsel zoals we dat op termijn gerealiseerd willen hebben. Het geeft daarmee richting aan de ontwikkelagenda’s voor de komende jaren.  
In 2014 heeft de Programmaraad Stelsel van Basisregistraties (PSB) de ‘Visie op het Stelsel van Overheidsgegevens’ vastgesteld. Deze Visie is een aansprekend perspectief voor de doorontwikkeling van het Stelsel van Basisregistraties en positioneert dat Stelsel opnieuw, nu ten opzichte van sectorale informatievoorziening. Dat was nodig omdat de implementatie van het Stelsel heeft geleerd dat overheidsbreed hergebruik van gegevens vraagt om een overheidsbrede verdeling van verantwoordelijkheden en overheidsbrede coördinatie en regie waarbij, vanwege de beperkte maakbaarheid van de overheid, uitgegaan moet worden van organische ontwikkeling van dit Stelsel van Overheidsgegevens.  


Het concretiseren van de {{bestand met info|Visie op het Stelsel van Overheidsgegevens-v1.0.pdf|‘Visie op het Stelsel van Overheidsgegevens’,}} inclusief een uitwerking van de daarin opgenomen rotonde, is één van de prioriteiten van de Regieraad Gegevens, zoals beschreven in het  [https://www.digicommissaris.nl/page/610/digiprogramma-2015 Digiprogramma 2015].
[[Categorie:Stelsel van Basisregistraties]]
[[Categorie:Stelsel van Basisregistraties]]

Versie van 17 mrt 2022 16:06

Het Bestand:Toekomstbeeld Stelsel van Basisregistraties.pdf schetst een strategisch kader voor de doorontwikkeling van het huidige stelsel van basisregistraties met 10 basisregistraties naar een federatief datastelsel met een veelvoud aan hoogwaardige datasets. Doorontwikkeling is gewenst omdat sinds de introductie van het huidige stelsel in 2003 de behoeften zijn veranderd en er nieuwe eisen worden gesteld. Dienstverlening wordt steeds meer vanuit het perspectief van de individuele burger of het individuele bedrijf georganiseerd waarbij uitvoeringsorganisaties data willen delen om levensgebeurtenissen te ondersteunen of om maatwerk te leveren bij multiproblematiek zoals de brede aanpak van schulden. Daarnaast werken overheidsorganisaties meer datagedreven in het aanpakken van complexe maatschappelijke vraagstukken zoals de energietransitie en het tegengaan van ondermijning. Hierdoor wordt er binnen de overheid vaker organisatie-overschrijdend gewerkt en is er in toenemende mate behoefte aan een fundamentele transformatie naar een organisatie-overstijgend multifunctioneel gegevenslandschap dat op deze nieuwe manier van werken is afgestemd. De NL-datafederatie in het toekomstbeeld is daar een uitwerking van. Daarmee is het toekomstbeeld tevens een nadere concretisering van het federale datastelsel in de Interbestuurlijke Datastrategie Nederland die het OBDO heeft vastgesteld. Dit toekomstbeeld is geen blauwdruk of implementatieplan maar een streefbeeld voor de lange termijn, gericht op het stelsel zoals we dat op termijn gerealiseerd willen hebben. Het geeft daarmee richting aan de ontwikkelagenda’s voor de komende jaren.