Voorbeelden van organisaties die zaakgericht werken: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(x)
(x)
Regel 20: Regel 20:


==Gemeenten==
==Gemeenten==
Van de gemeenten die zaakgericht werken ontsluit een toenemend aantal, maar lang niet allemaal, statusinformatie via het onderdeel Lopende zaken van de landelijke bouwsteen MijnOverheid. Dat zijn er 54, van Achtkarspelen en Alkmaar tot Zwartewaterland en Zwolle. Op Mijn Overheid is de [https://mijn.overheid.nl/lopendezaken/aangeslotenoverheden lijst van op Lopende zaken aangesloten organisaties] te vinden.
Van de gemeenten die zaakgericht werken ontsluit een toenemend aantal statusinformatie via het onderdeel Lopende zaken van de landelijke bouwsteen MijnOverheid. Dat zijn er 54, van Achtkarspelen en Alkmaar tot Zwartewaterland en Zwolle, te zien op [http://mijn.overheid.nl/lopendezaken/aangeslotenoverheden de lijst van op Lopende zaken aangesloten organisaties].
Daarnaast ontsluiten veel gemeenten statusinformatie via de eigen website, bijvoorbeeld onder de aanduiding ‘Mijn zaken’. Enkele voorbeelden daarvan zijn: Barendrecht, De Waddeneilanden (samenwerkende gemeenten), Maastricht, Nijmegen, Raalte, Woerden en Zoetermeer. Raalte ontsluit naast statusinformatie ook documenten zoals aanwezig in het zaakdossier naar de burger, zelfs nadat het zaakdossier al gearchiveerd is. Zie de [http://www.raalte.nl/digitaal-loket/mijn-raalte_279 toelichting op de website van Raalte]. Een burger hoeft een digitaal aanvraagformulier niet meer zelf te bewaren (uiteraard geldt dat voor zolang de bij een zaak/zaaktype horende bewaartermijn loopt).
Daarnaast ontsluiten veel gemeenten statusinformatie via de eigen website, bijvoorbeeld onder de aanduiding ‘Mijn zaken’. Enkele voorbeelden daarvan zijn: Barendrecht, De Waddeneilanden (samenwerkende gemeenten), Maastricht, Nijmegen, Raalte, Woerden en Zoetermeer. Raalte ontsluit naast statusinformatie ook documenten zoals aanwezig in het zaakdossier naar de burger, zelfs nadat het zaakdossier al gearchiveerd is. Zie de [http://www.raalte.nl/digitaal-loket/mijn-raalte_279 toelichting op de website van Raalte]. Een burger hoeft een digitaal aanvraagformulier niet meer zelf te bewaren (uiteraard geldt dat voor zolang de bij een zaak/zaaktype horende bewaartermijn loopt).



Versie van 13 nov 2014 10:06

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Het Rijk[bewerken]

Van het Rijk is het Ministerie van Economische Zaken aangesloten op Lopende zaken van Mijnoverheid.

Landelijke uitvoeringsorganisaties[bewerken]

Bij het UWV kunnen klanten die een WW-uitkering hebben aangevraagd via ‘Mijn UWV’ op www.uwv.nl informatie over de status van hun aanvraag opvragen. De klant ziet wanneer het UWV zijn WW-aanvraag heeft ontvangen, wanneer zijn (vermoedelijke) eerste werkloosheidsdag is, wanneer hij de beslissing op zijn aanvraag kan verwachten en de mogelijke eerste betaling. Voor de Ziektewet werkt het UWV aan een vergelijkbare mogelijkheid.


De Sociale Verzekeringsbank (SVB) werkt zaakgericht bij de processen Aanvragen en wijzigen AOW en Aanvragen en wijzigen kinderbijslag. Doel is het verbeteren van de dienstverlening door te sturen op tijdigheid. Maar er wordt geen statusinformatie naar de klant ontsloten. De intern gebruikte statussen zijn:

  • aanvraag/wijziging ontvangen;
  • aanvraag/wijziging in behandeling;
  • aanvraag/wijziging verwerkt.

Daarnaast loopt er een implementatie van zaakgericht werken voor het proces Aanvragen dubbele kinderbijslag wegens intensieve zorg.

Meer informatie bij Jan van Bruchem jbruchem@svb.nl, SVB, business architect.

Provincies[bewerken]

Informatie over zaakgericht werken in de provinciale bestuurslaag volgt nog.

Gemeenten[bewerken]

Van de gemeenten die zaakgericht werken ontsluit een toenemend aantal statusinformatie via het onderdeel Lopende zaken van de landelijke bouwsteen MijnOverheid. Dat zijn er 54, van Achtkarspelen en Alkmaar tot Zwartewaterland en Zwolle, te zien op de lijst van op Lopende zaken aangesloten organisaties. Daarnaast ontsluiten veel gemeenten statusinformatie via de eigen website, bijvoorbeeld onder de aanduiding ‘Mijn zaken’. Enkele voorbeelden daarvan zijn: Barendrecht, De Waddeneilanden (samenwerkende gemeenten), Maastricht, Nijmegen, Raalte, Woerden en Zoetermeer. Raalte ontsluit naast statusinformatie ook documenten zoals aanwezig in het zaakdossier naar de burger, zelfs nadat het zaakdossier al gearchiveerd is. Zie de toelichting op de website van Raalte. Een burger hoeft een digitaal aanvraagformulier niet meer zelf te bewaren (uiteraard geldt dat voor zolang de bij een zaak/zaaktype horende bewaartermijn loopt).

De lopende inventarisatie[bewerken]

Zie Welke organisaties werken al zaakgericht of aan de invoering ervan?.

Contact[bewerken]

Reacties in de vorm van vragen, aanvullingen of verbeteringen kunnen naar Adrie Spruit: adrie.spruit@ictu.nl, die redacteur is van deze pagina, plus daarbij graag een c.c. naar Noortje Coppens: noortje.coppens@ictu.nl.