Voorbeelden van organisaties die zaakgericht werken

Uit NORA Online
Versie door A3Spruit (overleg | bijdragen) op 13 nov 2014 om 15:59 (x)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Het Rijk[bewerken]

Van het Rijk is het Ministerie van Economische Zaken aangesloten op Lopende zaken van Mijnoverheid.

Landelijke uitvoeringsorganisaties[bewerken]

Bij het UWV kunnen klanten die een WW-uitkering hebben aangevraagd via ‘Mijn UWV’ op www.uwv.nl informatie over de status van hun aanvraag opvragen. De klant ziet wanneer het UWV zijn WW-aanvraag heeft ontvangen, wanneer zijn (vermoedelijke) eerste werkloosheidsdag is, wanneer hij de beslissing op zijn aanvraag kan verwachten en de mogelijke eerste betaling. Voor de Ziektewet werkt het UWV aan een vergelijkbare mogelijkheid.

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) werkt zaakgericht bij de processen Aanvragen en wijzigen AOW en Aanvragen en wijzigen kinderbijslag. Doel is het verbeteren van de dienstverlening door te sturen op tijdigheid. Maar er wordt geen statusinformatie naar de klant ontsloten. De intern gebruikte statussen zijn:

  • aanvraag/wijziging ontvangen;
  • aanvraag/wijziging in behandeling;
  • aanvraag/wijziging verwerkt.

Daarnaast loopt er een implementatie van zaakgericht werken voor het proces Aanvragen dubbele kinderbijslag wegens intensieve zorg.

Meer informatie bij Jan van Bruchem jbruchem@svb.nl, SVB, business architect.


HVC is de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar van Nederland. De organisatie is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders. Daarnaast produceert HVC duurzame energie en levert HVC ondersteuning bij lokale maatregelen op het gebied van verduurzaming. Aandeelhouders zijn 48 gemeenten en 6 waterschappen in Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland. HVC werkt zaakgericht bij het afhandelen van klachten. Doelen zijn het verbeteren van zowel de dienstverlening als de interne processen. Statusinformatie wordt ontsloten naar de burger die een klacht (zaak) heeft ingediend. Daarbij wordt gewerkt met de statussen: 'zaak in behandeling genomen door behandelaar', 'zaak opgeschort (met de reden van opschorting)' en 'zaak afgehandeld'.


Provincies[bewerken]

Informatie over zaakgericht werken in de provinciale bestuurslaag volgt nog.

Gemeenten[bewerken]

Van de gemeenten die zaakgericht werken ontsluit een toenemend aantal statusinformatie via het onderdeel Lopende zaken van de landelijke bouwsteen MijnOverheid. Dat zijn er 54, van Achtkarspelen en Alkmaar tot Zwartewaterland en Zwolle, te zien op deze lijst van op Lopende zaken aangesloten organisaties. Daarnaast ontsluiten veel gemeenten statusinformatie via de eigen website, bijvoorbeeld onder de aanduiding ‘Mijn zaken’. Enkele voorbeelden daarvan zijn: Barendrecht, De Waddeneilanden (samenwerkende gemeenten), Maastricht, Nijmegen, Raalte, Woerden en Zoetermeer.

Raalte ontsluit naast statusinformatie ook documenten zoals aanwezig in het zaakdossier naar de burger, zelfs nadat de zaak is afgehandeld en het zaakdossier gearchiveerd, dit laatste uiteraard voor zolang de bij een zaak/zaaktype horende bewaartermijn voor gearchiveerde informatie loopt. Zo ontstaat bij Raalte een digitaal klantdossier, waarin de burger zelf kan terugvinden wanneer en waarvoor hij contact had met de gemeente. Zie ook de toelichting op de website van Raalte.

Doetinchem is een voorbeeld van een gemeente die zaakgericht werkt bij dienstverleningsprocessen en ook een deel van de interne processen, maar nog geen statusinformatie naar de burger ontsluit. Het is wel de bedoeling dat dat mogelijk wordt met het invoeren van een nieuw zaaksysteem (gepland voor 2015). Doetichem heeft gekozen voor zaakgericht werken om de dienstverlening aan de burger te verbeteren in combinatie met het ondersteunen van het digitaal werken binnen de organisatie en het verbeteren van de werkprocessen.

Waterschappen[bewerken]

Diverse waterschappen werken al zaakgericht. Meer informatie volgt nog.

Regionale uitvoeringsorganisaties[bewerken]

Er wordt zaakgericht gewerkt bij een aantal regionale omgevingsdiensten (ook wel benoemd als Regionale UitvoeringsDiensten oftewel kortweg RUD's). Meer informatie volgt nog.

De lopende inventarisatie[bewerken]

Zie Welke organisaties werken al zaakgericht of aan de invoering ervan?.

Contact[bewerken]

Reacties in de vorm van vragen, aanvullingen of verbeteringen kunnen naar Adrie Spruit: adrie.spruit@ictu.nl, die redacteur is van deze pagina, plus daarbij graag een c.c. naar Noortje Coppens: noortje.coppens@ictu.nl.