Overleg:Doelmatig

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 20 okt 2021 om 15:12 (aangemaakt)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

M.M.Vos (overleg)De tekst is erg passief en daardoor moeilijk leesbaar.

Huidige tekst:[bewerken]

Burgers en bedrijven kunnen informatie over dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Indien de verkeerde dienstverlener is benaderd voor informatie, dan wordt de afnemer toch geholpen ('no wrong door'). Om tijdigheid en kwaliteit te leveren, wordt gestandaardiseerd waar het kan, en wordt maatwerk geleverd waar het nodig is. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners op basis van verantwoord gegevensgebruik. Zo worden afnemers niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. Bovendien verwachten burgers en bedrijven een juist gebruik van middelen, zonder verspilling ervan. Dat overheidsinformatie duurzaam toegankelijk is, is hierbij een randvoorwaarde.

Mijn voorstel:[bewerken]

Informatie over dienstverlening vind je op de plaatsen waar je die als burger of bedrijf verwacht. Als je daarbij de verkeerde dienstverlener hebt benaderd, dan moet je alsnog worden geholpen - 'no wrong door.'

De overheid standaardiseert waar dat kan en biedt maatwerk waar dat nodig is. Zo kunnen tijdigheid en kwaliteit van de dienstverlening gegarandeerd worden.

De dienstverlener hergebruikt informatie die ze al hebben over burgers en bedrijven en deelt die informatie waar nodig met andere dienstverleners, op basis van verantwoord gegevensgebruik. Burgers en bedrijven worden zo niet nodeloos lastig gevallen met vragen om informatie. En de overheid verspilt geen middelen maar gebruikt ze effectief. Om dit te kunnen realiseren moet overheidsinformatie wel duurzaam toegankelijk zijn gemaakt.