Reglement data on the web software community

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Software for Data on the Web Community – reglement[bewerken]

Dit is deel twee van de charter van de Software for Data on the Web Community. Deel één beschrijft (in het Engels) het statement van de community: ambitie, doelstelling, de community en de resultaten. Deel twee geeft de operationalisatie van dit statement in de vorm van een reglement.

Doel en doelgroep[bewerken]

De software for Data on the Web Community richt zich op het verbeteren van de waarde en toegankelijkheid van data op het web door het ontwikkelen van software, bij elkaar brengen van potentiële gebruikers van de software en het vergroten van de openheid van de software (zie: Part I Statement, ambition & objectives).

De doelgroep van de community is iedereen in de digitale wereld die data wil delen, of wil gebruiken. Als eerste stap in het bereiken van deze doelgroep beginnen we klein: primair richten we ons op Linked data op het web en is onze focus de Nederlandse markt, specifiek de Nederlandse Overheid (publieke data). Zowel Linked Open Data als Linked Secure Data vallen onder de scope.

Community en aansluiting op bestaande organisaties en samenwerkingen[bewerken]

De community is een open samenwerkingsplatform: een ieder die een positieve bijdrage levert aan de doelstelling van de community is welkom om deel te nemen (zie: Part I Statement, community).

De community betreft een publiek-private samenwerking: zowel individuen, publieke en private partijen zijn welkom om een bijdrage te leveren. De community zelf is een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid. We werken samen vanuit een gedeelte ambitie en doelstelling. Om aanspraak te kunnen maken op rechten en middelen, opereert de community onder de “gastvrijheid” van een rechtspersoon. Bij de oprichting van deze community is deze rechtspersoon de stichting ICTU. @Erik: zou jij hier een alinea kunnen opnemen wat de stichting ICTU bijzonder maakt?

De community promoot het delen van software, kennis en ervaringen. Er bestaan andere communities die op specifieke onderwerpen rondom het aandachtsgebied van de community actief zijn. Het is dan ook de verwachting dat leden van de community ook lid zijn van andere communities. Dit bevorderd het delen van kennis en ervaringen.

De community heeft een sterke band met het Platform Linked Data Nederland: ambitie en doelstellingen zijn deels overlappend. Uitwisseling van kennis, kunde en faciliteiten wordt bevorderd. Binnen PLDN bestaat een werkgroep die zich bezig houdt met het ontwikkelen van Linked Data software. Leden uit deze werkgroep zijn ook leden van de community.

Publicaties en uitingen[bewerken]

De community heeft een eigen website waarop publicaties en uitingen worden gedaan. Daarnaast is de community aanwezig als organisatie op shared platformen, zoals Github en Docker. Tenslotte stelt de stichting ICTU het NORA label beschikbaar voor publicaties vanuit de Community.

Activiteiten[bewerken]

  1. De Community publiceert de resultaten op een openbaar toegankelijk platform (Github).
  2. De Community publiceert de resultaten onder een geëigende open source licentie die geen beperkingen oplegt aan het gebruik en commercieel hergebruik toestaat, maar wel regelt dat verbeteringen en toevoegingen aan de ‘core’ software worden gedeeld met de community. Bij de keuze van een licentie zijn aspecten als sustainability, community involvement en cross-project development relevant. Binnen de community wordt een best-practice hiervoor uitgewerkt.
  3. De Community beheert een demo- test- en acceptatieomgeving voor demonstratie respectievelijk testen en voor acceptatie klaarzetten van verbeteringen en aanvullingen van de resultaten.
  4. De Community toetst verbeteringen en aanvullingen alvorens deze aan de core worden toegevoegd. Hiertoe wordt een ‘chief committer’ benoemd per resultaat.
  5. De Community beheert als onderdeel van het Platform Linked Data Nederland (PLDN) een website waar algemene informatie over het LDT wordt gepubliceerd (dotwc.pldn.nl).
  6. De Community beheert en modereert een kennisplatform in de vorm van een wiki voor app- en andere ontwikkelaars waarop best practices voor het werken met de bouwstenen worden gedeeld (de Github wiki).
  7. De Community beheert en modereert een kennisplatform in de vorm van een wiki voor informatiemanagers en architecten waarop best practices voor het toepassen van de bouwstenen worden gedeeld (www.noralonline.nl).
  8. De Community sluit aan bij internationale gremia zoals de W3C ‘declarative linked data apps community’ en ‘data on the web’

Leden[bewerken]

  1. De community kent A-leden en B-leden.
  2. A-leden zijn (natuurlijke) personen die op persoonlijke titel dan wel vanuit hun rol in een organisatie op enigerlei wijze een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van software of deelnemen aan een discussie op de wiki.
    1. Iedereen zich aanmeldt op de wiki of anderszins een actieve bijdrage levert wordt automatisch lid.
    2. Voor A-leden wordt geen contributie geheven.
    3. Het lidmaatschap eindigt door opzegging.
    4. Ook eindigt het lidmaatschap als de lidgegevens zoals het E-mailadres (bij de jaarlijkse verificatie) niet meer kloppen.
  3. B-leden zijn organisaties die de ontwikkeling van software sponsoren door mensen en/of middelen ter beschikking te stellen.
    1. Sponsoren kan structureel in de vorm van een driejaarlijks contract tegen een door de community meeting vast te stellen vergoeding.
    2. Structureel sponsorschap eindigt door opzegging.
    3. Sponsoren kan incidenteel door het leveren van mensen en/of middelen voor een bepaalde ‘klus’.
    4. Incidenteel sponsorschap eindigt wanneer de incidentele bijdrage wordt beëindigd.

Chief commiter[bewerken]

  1. De ‘chief committer’ toetst verbeteringen en aanvullingen voor een Community component alvorens deze aan de core worden toegevoegd.
  2. Voor zover het componenten zijn die in eigendom zijn van de community: De ‘chief committer’ wordt op voordracht van het bestuur voor een periode van 3 jaar aangesteld door de community meeting. Deze termijn kan telkens met 3 jaar worden verlengd.
  3. Indien het componenten betreft die in eigendom zijn buiten de stichting, dan wordt de chief committer aangedragen door de eigenaar van de component.

Het Bestuur[bewerken]

  1. De community wordt bestuurd door een bestuur dat bestaat uit tenminste 3 personen.
  2. Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, secretaris en penningmeester, waarbij de functies van secretaris en penningmeester kunnen worden gecombineerd.
  3. Bestuursleden hebben een zittingsduur van 3 jaar. Er is een rooster van aftreden, waarbij ieder jaar 1 bestuurslid aftreedt. Bestuursleden zijn voor maximaal 3 termijnen (her)benoembaar en worden benoemd door de ‘community meeting’. De in een tussentijdse vacature benoemde bestuurder neemt op het rooster van aftreden de plaats in van degene in wiens vacature hij werd benoemd.
  4. De leden van het bestuur krijgen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Zij hebben ook geen recht op vergoeding van voor hun bestuursactiviteiten gemaakte kosten.
  5. Het bestuur legt in een jaarlijkse ‘community meeting’ verantwoording af aan de leden. In de ‘community meeting’ wordt ook het beleid en het bijbehorende mandaat van het bestuur voor het komende jaar vastgesteld. De ALV zal typisch de vorm krijgen van een openbaar toegankelijk jaarcongres.

Bestuursbevoegdheid en vertegenwoordiging

Community meeting[bewerken]

Jaarverslag en jaarplan[bewerken]

Gastheerschap rechtspersoon[bewerken]

  1. Om aanspraak te kunnen maken op rechten en middelen, opereert de community onder de “gastvrijheid” van een rechtspersoon, de “gastheer”.
  2. De community kan aangeven dat zij geen gebruik meer willen maken van de gastvrijheid van de betreffende gastheer.
  3. De gastheer kan aangeven niet meer als gastheer te willen opereren.
  4. Geval (2) dient door het bestuur aan de community meeting voorgelegd te worden, waarbij het bestuur een vervangende gastheer voordraagt. Het voorgelegde besluit is de wisseling van gastheer.