Stelsel van Basisregistraties: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(beschrijving laatste link toegevoegd)
k (spatie tussen twee woorden in link)
Regel 24: Regel 24:
: → [[Waar gaat het Stelsel van BAsisregistraties naar toe]]
: → [[Waar gaat het Stelsel van BAsisregistraties naar toe]]
: → [[Alle basisregistraties]]
: → [[Alle basisregistraties]]
: → [[Basisregistratie(Begrip)]]
: → [[Basisregistratie (Begrip)]]
: → [[Stelselarchitectuur van het heden]]
: → [[Stelselarchitectuur van het heden]]
|-
|-

Versie van 1 jun 2015 14:27

Stelselplaat.png

"." Het Stelsel van Basisregistraties is het geheel van afspraken en voorzieningen gericht op het doelmatige en efficiënte beheer van een beperkt aantal gegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de overheid, vastgelegd in gegevensverzamelingen met een wettelijke basis (de basisregistraties), inclusief hun onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke voorzieningen die nodig zijn voor verzameling, verspreiding en gebruik.[1]

Waarom is het Stelsel van Basisregistraties van belang?[bewerken]

De aanleiding voor de ontwikkeling van het Stelsel van Basisregistraties was de constatering dat bij nagenoeg alle vraagstukken voor de overheid het kunnen beschikken over adequate gegevens cruciaal is. Het beschikken over adequate gegevens lukt alleen als er voor de meest essentiële gegevens een overheidsbrede, organisatie-onafhankelijke gegevensinfrastructuur met authentieke registraties is. Zo’n infrastructuur van authentieke registraties is een onmisbare voorwaarde voor een overheid die:[2] niet naar de bekende weg vraagt, klantgericht is, zich niet voor de gek laat houden, weet waar ze het over heeft en haar zaken op orde heeft en niet meer uitgeeft dan nodig. Het Stelsel van Basisregistraties is die onmisbare gegevensinfrastructuur, deel van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI).

Het daadwerkelijk gebruik van de gedeelde gegevens valt buiten het stelsel. Een sector of een organisatie is altijd zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van haar taken. Hierover is het echter wel zinnig kennis te delen en in gesprek te blijven. Tenslotte hebben nagenoeg alle overheidsorganisaties hier mee te maken.

Sectoren en knooppunten spelen een belangrijke rol in het afnemen en verrijken van de landelijke gegevens met aangehaakte gegevens specifiek voor een sector. Het inrichten en gebruiken van knooppunten valt, net als het gebruik van de landelijke gegevens, buiten de verantwoordelijkheid en besturing van het stelsel.


Direct aan de slag

Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?

Het huidige Stelsel van Basisregistraties
Waar gaat het Stelsel van BAsisregistraties naar toe
Alle basisregistraties
Basisregistratie (Begrip)
Stelselarchitectuur van het heden
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Veel overheidsorganisaties hebben al ervaring opgedaan met het Stelsel van Basisregistraties. U kunt van hun ervaringen leren. En ook van de vraagstukken en lopende discussies die daar spelen.

voorbeeld?
Vraagstuk?
organisatie?
Rapport over privacy: 'Bij twijfel niet gebruiken?'
Notitie kopiebestanden
Architectuurschets gegevensuitwisseling
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Links Stelsel van Basisregistraties:

stelselinformatiepunt (STIP)
Producten van basisregistraties
Stelselcatalogus
Interactieve Stelselplaat
Releasekalender
Veelgestelde vragen

Dit thema wordt beheerd door de Stelselarchitect, Wim Bakkeren:

wimbakkeren@ictu.nl

Het Servicepunt van het Stelsel van Basisregistraties helpt met vragen over het Stelsel van Basisregistraties en het oplossen van knelpunten

Servicepunt
Contact.png
  1. Bovengenoemde definitie van het Stelsel van Basisregistraties is afkomstig uit de bijlage bij kamerbrief 296 362, nummer 176, 28 mei 2010, Visie op het Stelsel van Basisregistraties.
  2. Uit Kamerstuk 26 387 nummer 18 (3 maart 2003).