Welke organisaties werken al zaakgericht of aan de invoering ervan?: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(categorie ZgW)
(x)
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__{{concept}}[[Categorie:Zaakgericht Werken| ]]
__NOTOC__{{concept}}[[Categorie:Zaakgericht Werken| ]]


De NORA Gebruikersraad heeft ervoor gekozen Zaakgericht werken een plek te geven binnen NORA. Aan de uitwerking ervan is begonnen. Tegelijkertijd leven er vragen over de betekenis van Zaakgericht werken als concept voor de gehele overheid en over de mate waarin het al wordt toegepast in de verschillende bestuurslagen en sectoren. Daarom is gekozen voor het verzamelen van praktijkvoorbeelden van Zaakgericht werken zodat een concreet en geïllustreerd beeld ontstaat van waar we nu staan met dit concept. Daarbij gaat het zowel om zaakgericht werken binnen een organisatie, wel of niet in combinatie met het ontsluiten van statusinformatie naar burger of bedrijf, als om zaakgericht werken in ketens.
De NORA Gebruikersraad heeft ervoor gekozen om Zaakgericht werken een plek te geven binnen NORA. Aan de uitwerking ervan is begonnen. Tegelijkertijd leven er vragen over de betekenis van Zaakgericht werken als concept voor de gehele overheid en over de mate waarin het al wordt toegepast in de verschillende bestuurslagen en sectoren. Daarom is een inventarisatie gestart om te komen tot een beeld van de mate waarin al zaakgericht wordt gewerkt bij de overheid en ook van waar dat nog niet het geval is maar wel stappen worden gezet voor invoering ervan. Waar mogelijk worden daarbij ook praktijkvoorbeelden verzameld en gepubliceerd. Daarbij gaat het zowel om zaakgericht werken binnen een organisatie, wel of niet in combinatie met het ontsluiten van statusinformatie naar burger of bedrijf, als om zaakgericht werken in ketens. Want na zaakgericht werken binnen één organisatie, is zaakgericht werken in ketens de volgende stap. Daarbij gaat het om processen waarbij organisaties én zaakgericht werken én samenwerken met een of meer andere organisaties én daarbij bijvoorbeeld onderling informatie uitwisselen over die zaken.


Na zaakgericht werken binnen één organisatie, is zaakgericht werken in ketens de volgende stap. Daarbij gaat het om processen waarbij organisaties én zaakgericht werken én samenwerken met een of meer andere organisaties én er tussen die organisaties een verbinding is op het niveau van zaken (bijv. 'zaak is vervolgzaak van'<ref> waarbij overigens nog gediscussieerd kan worden over de juiste termen om dit soort zaken te benoemen.</ref>) en/of het uitwisselen van informatie over die zaken.
Duidelijk is inmiddels al dat organisaties om verschillende redenen kiezen voor zaakgericht werken. Zo gaat het soms primair niet om het verbeteren van de dienstverlening door het ontsluiten van statusinformatie, maar richt men zich meer (of eerst) op het verbeteren en standaardiseren van de werkprocessen of op het verbeteren van de interne informatievoorziening door te gaan werken met zaakdossiers.
 
Verder is inmiddels duidelijk dat organisaties om verschillende redenen kiezen voor zaakgericht werken. Soms gaat het niet primair om het verbeteren van de dienstverlening door het ontsluiten van statusinformatie, maar richt men zich meer op het verbeteren en standaardiseren van de werkprocessen en op het verbeteren van de interne informatievoorziening door te gaan werken met zaakdossiers. Allemaal legitieme doelen. In die zin vereist het invullen van dit formulier niet bij voorbaat dat een voorbeeld zich op alle mogelijke bij zaakgericht werken horende doelen richt.


Voor het vastleggen van voorbeelden is hier de laatste versie<ref>reacties leiden tot aanpassingen van het formulier.</ref> van een [https://sites.google.com/site/formuliervoorbeeldzgw/home Word-formulier] beschikbaar.
Voor het vastleggen van voorbeelden is hier de laatste versie<ref>reacties leiden tot aanpassingen van het formulier.</ref> van een [https://sites.google.com/site/formuliervoorbeeldzgw/home Word-formulier] beschikbaar.


Het resultaat van wat we verzamelen zal leiden tot een op www.noraonline.nl te plaatsen overzicht van [[Organisaties die zaakgericht werken]] met waar mogelijk bijbehorende contactpersonen en verdergaande documentatie.
Op basis van wat we verzamelen zullen we op [[Organisaties die zaakgericht werken]] een beeld schetsen van waar Zaakgericht werken al speelt, met waar mogelijk ook praktijkvoorbeelden en bijbehorende contactpersonen of documentatie.




Vragen, suggesties en ingevulde (praktijk-)voorbeelden kunnen naar [mailto:adrie.spruit@ictu.nl adrie.spruit@ictu.nl] met een cc. naar [mailto:noortje.coppens@ictu.nl noortje.coppens@ictu.nl].
Vragen, suggesties en ingevulde (praktijk-)voorbeelden kunnen naar [mailto:adrie.spruit@ictu.nl adrie.spruit@ictu.nl] met een cc. naar [mailto:noortje.coppens@ictu.nl noortje.coppens@ictu.nl].
----
<references/>

Versie van 7 nov 2014 13:46

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

De NORA Gebruikersraad heeft ervoor gekozen om Zaakgericht werken een plek te geven binnen NORA. Aan de uitwerking ervan is begonnen. Tegelijkertijd leven er vragen over de betekenis van Zaakgericht werken als concept voor de gehele overheid en over de mate waarin het al wordt toegepast in de verschillende bestuurslagen en sectoren. Daarom is een inventarisatie gestart om te komen tot een beeld van de mate waarin al zaakgericht wordt gewerkt bij de overheid en ook van waar dat nog niet het geval is maar wel stappen worden gezet voor invoering ervan. Waar mogelijk worden daarbij ook praktijkvoorbeelden verzameld en gepubliceerd. Daarbij gaat het zowel om zaakgericht werken binnen een organisatie, wel of niet in combinatie met het ontsluiten van statusinformatie naar burger of bedrijf, als om zaakgericht werken in ketens. Want na zaakgericht werken binnen één organisatie, is zaakgericht werken in ketens de volgende stap. Daarbij gaat het om processen waarbij organisaties én zaakgericht werken én samenwerken met een of meer andere organisaties én daarbij bijvoorbeeld onderling informatie uitwisselen over die zaken.

Duidelijk is inmiddels al dat organisaties om verschillende redenen kiezen voor zaakgericht werken. Zo gaat het soms primair niet om het verbeteren van de dienstverlening door het ontsluiten van statusinformatie, maar richt men zich meer (of eerst) op het verbeteren en standaardiseren van de werkprocessen of op het verbeteren van de interne informatievoorziening door te gaan werken met zaakdossiers.

Voor het vastleggen van voorbeelden is hier de laatste versie[1] van een Word-formulier beschikbaar.

Op basis van wat we verzamelen zullen we op Voorbeelden van organisaties die zaakgericht werken een beeld schetsen van waar Zaakgericht werken al speelt, met waar mogelijk ook praktijkvoorbeelden en bijbehorende contactpersonen of documentatie.


Vragen, suggesties en ingevulde (praktijk-)voorbeelden kunnen naar adrie.spruit@ictu.nl met een cc. naar noortje.coppens@ictu.nl.

  1. reacties leiden tot aanpassingen van het formulier.