Betrouwbaarheid: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Tekst vervangen - 'NORA 3.0' door 'NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening')
k (Tekst vervangen - "|Bron=" door "|Heeft bron=")
 
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Begrip
+
{{#element:
|Definitie=De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.
+
|Elementtype=Begrip
|Bron=VIR (Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst)
+
|Term met tooltip toelichten in heel NORA=Ja
 +
|Beschrijving=De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.
 +
|Heeft bron=VIR (Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst)
 
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
 
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
 
|Gebruik hoofdletters=Nee
 
|Gebruik hoofdletters=Nee
 
}}
 
}}
 +
==Cluster==
 +
{{cluster}}

Huidige versie van 13 jan 2021 om 13:57

Tekening van boek met a en z er op
Onderdeel van Begrippenkader NORA


Beschrijving: De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.

Bron: VIR (Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst)
Vastgesteld in: NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening



Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Ja

Cluster[bewerken]

Afgeleide principes bij dit cluster:


Vervallen of vervangen principes bij dit cluster:

  • AP35: De levering van de dienst is continu gewaarborgd.
  • AP36: Wanneer de levering van een dienst mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteld
  • AP37: Dienstverlener en afnemer zijn geauthenticeerd wanneer de dienst een vertrouwelijk karakter heeft
  • AP38: De betrokken faciliteiten zijn gescheiden in zones.
  • AP39: De betrokken systemen controleren informatie-objecten op juistheid, volledigheid en tijdigheid.