Business Proces Management (BPM): verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
(afbeelding als eigenschap heeft geen bestand: link nodig) |
||
Regel 13: | Regel 13: | ||
<vanuit bullet points links naar sub-pagina’s> | <vanuit bullet points links naar sub-pagina’s> | ||
|Plaatje= | |Plaatje=BPM Proces levenscycles.png | ||
|Alt-tekst=Proces levenscyclus = continu verbeteren | |Alt-tekst=Proces levenscyclus = continu verbeteren | ||
|Onderschrift=Proces levenscyclus = continu verbeteren | |Onderschrift=Proces levenscyclus = continu verbeteren |
Versie van 31 okt 2019 18:59
Een bedrijfsproces is een gestructureerde, meetbare set van activiteiten ontworpen om een specifieke output (resultaat) voor zowel een interne als externe klant te realiseren. Procesmanagement of BPM (Business Process Management) richt zich op het verbeteren van alle bedrijfsprocessen. Dit betreft de gehele levenscyclus van de bedrijfsprocessen: van het identificeren, ontwerpen, inrichten en implementeren van processen tot en met het uitvoeren, beheren, beheersen, analyseren en verbeteren van processen. Procesmanagement is continue procesverbetering. Procesmanagement beperkt zich niet tot de eigen bedrijfsprocessen, maar kan evengoed toegepast worden op ketenprocessen waarbij het proces over de bedrijfsgrenzen heen gaat. De structuur en samenhang van processen op verschillende niveau van gedetailleerdheid word vastgelegd in de procesarchitectuur.<link naar pagina procesarchitectuur vanuit NORA 2.0>
BPM heeft als doel om de bedrijfsprocessen van een organisatie te analyseren en continu te verbeteren. Elk proces heeft een specifieke aanleiding (trigger) waardoor het proces start, de input van het proces. En elk proces heeft een resultaat die het proces oplevert, de output van het proces. Voor het primaire proces is de trigger een externe vraag om dienstverlening en de output de opgeleverde dienst <link naar Processen en Dienstverlening uit NORA 2.0>
Waarom is Business Proces Management (BPM) van belang?[bewerken]
Door procesmanagement / BPM toe te passen kan een organisatie voorzien in diverse doelen:
- Afstemming in de Keten
- Kwaliteitsmanagement en continu verbeteren
- Governance, Risico en Compliance management
- Proces-gedreven transformatie en systeemontwikkeling
- Enterprise architectuur en portfolio management
<vanuit bullet points links naar sub-pagina’s>
Meer informatie & Contact |
---|
Nuttige links evt tekst als tussenkop Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen: Contactpersoon is NAAM CONTACTPERSOON, |