Business Proces Management (BPM): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(aangepast naar ongestructuurde pagina)
k (tekst expertgroep eruit gehaald)
Regel 55: Regel 55:
{{Domein toevoegen|Domein Generiek}}
{{Domein toevoegen|Domein Generiek}}
[[Laag binnen vijflaagsmodel::4|  ]]</noinclude>
[[Laag binnen vijflaagsmodel::4|  ]]</noinclude>
|Expertgroep=Expertgroep BPM
|Expertgroep tekst=Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:

Versie van 4 nov 2019 17:28


Deze pagina is in opbouw. Kom later terug om het resultaat te zien of neem contact op met nora@ictu.nl als je mee wilt werken aan de eerste concepten.

Proces levenscyclus = continu verbeteren
Proces levenscyclus = continu verbeteren


Wat is Business Proces Management?[bewerken]

Een bedrijfsproces is een gestructureerde, meetbare set van activiteiten ontworpen om een specifieke output (resultaat) voor zowel een interne als externe klant te realiseren.Procesmanagement of BPM (Business Process Management) richt zich op het verbeteren van alle bedrijfsprocessen. Dit betreft de gehele levenscyclus van de bedrijfsprocessen: van het identificeren, ontwerpen, inrichten en implementeren van processen tot en met het uitvoeren, beheren, beheersen, analyseren en verbeteren van processen. Procesmanagement is continue procesverbetering. Procesmanagement beperkt zich niet tot de eigen bedrijfsprocessen, maar kan evengoed toegepast worden op ketenprocessen waarbij het proces over de bedrijfsgrenzen heen gaat. De structuur en samenhang van processen op verschillende niveau van gedetailleerdheid word vastgelegd in de procesarchitectuur <link naar Procesarchitectuur uit NORA 2.0.>

Doel Business Proces Management[bewerken]

BPM heeft als doel om de bedrijfsprocessen van een organisatie te analyseren en continu te verbeteren. Elk proces heeft een specifieke aanleiding (trigger) waardoor het proces start, de input van het proces. En elk proces heeft een resultaat die het proces oplevert, de output van het proces. Voor het primaire proces is de trigger een externe vraag om dienstverlening en de output de opgeleverde dienst <link naar Processen en Dienstverlening uit NORA 2.0> |Relevantie=Door procesmanagement / BPM toe te passen kan een organisatie voorzien in diverse doelen:

  • Afstemming in de Keten
  • Kwaliteitsmanagement en continu verbeteren
  • Governance, Risico en Compliance management
  • Proces-gedreven transformatie en systeemontwikkeling
  • Enterprise architectuur en portfolio management


Direct aan de slag

Het welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?

Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken
Er zijn diverse overheidsorganisaties die al bezig zijn met dit onderwerp. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Nuttige linkjes:

Contact.png