Business Proces Management (BPM): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Versie 38838 van Eveliengentis (overleg) ongedaan gemaakt Expertgroep moet nog gevuld, tekst hoort hier wel te staan)
(voorgezette opties hersteld (links, maillink et cetera), in laag 2 van Vijflaagsmodel geplaatst)
Regel 7: Regel 7:
==Doel Business Proces Management==
==Doel Business Proces Management==
BPM heeft als doel om de bedrijfsprocessen van een organisatie te analyseren en continu te verbeteren. Elk proces heeft een specifieke aanleiding (trigger) waardoor het proces start, de input van het proces. En elk proces heeft een resultaat die het proces oplevert, de output van het proces. Voor het primaire proces is de trigger een externe vraag om dienstverlening en de output de opgeleverde dienst <link naar Processen en Dienstverlening uit NORA 2.0>
BPM heeft als doel om de bedrijfsprocessen van een organisatie te analyseren en continu te verbeteren. Elk proces heeft een specifieke aanleiding (trigger) waardoor het proces start, de input van het proces. En elk proces heeft een resultaat die het proces oplevert, de output van het proces. Voor het primaire proces is de trigger een externe vraag om dienstverlening en de output de opgeleverde dienst <link naar Processen en Dienstverlening uit NORA 2.0>
|Relevantie=Door procesmanagement / BPM toe te passen kan een organisatie voorzien in diverse doelen:
Door procesmanagement / BPM toe te passen kan een organisatie voorzien in diverse doelen:
* Afstemming in de Keten
* Afstemming in de Keten
* Kwaliteitsmanagement en continu verbeteren
* Kwaliteitsmanagement en continu verbeteren
Regel 22: Regel 22:
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
Het welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?<br />
Het welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?<br />
 
: → [[Interne link]]
: →  
: → [https://www.externelink.nl weer te geven naam]
: →  
evt tekst als tussenkop
: → [[Interne link]]
: → [https://www.externelink.nl weer te geven naam]
|-
|-
|[[Image:puzzelstuk.png|250px]]
|[[Image:puzzelstuk.png|250px]]
Regel 33: Regel 35:
|-
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | Er zijn diverse overheidsorganisaties die al bezig zijn met dit onderwerp. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.<br />
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | Er zijn diverse overheidsorganisaties die al bezig zijn met dit onderwerp. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.<br />
: → [[Interne link]]
: → [https://www.externelink.nl weer te geven naam]
evt tekst als tussenkop
: → [[Interne link]]
: → [https://www.externelink.nl weer te geven naam]
|-
|-
|[[Image:gereedschap.png|250px]]
|[[Image:gereedschap.png|250px]]
Regel 42: Regel 49:
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
Nuttige linkjes:
Nuttige linkjes:
evt tekst als tussenkop
: → [https://www.externelink.nl weer te geven naam]
evt tekst als tussenkop
Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:
: → [[Expertgroep BPM]]
Contactpersoon: NAAM CONTACTPERSOON
: → {{Maillink
|to=contactpersoon@organisatie.nl
|cc=nora@ictu.nl
|linktext=contactpersoon@organisatie.nl
|subject=BPM in NORA
}}
|-
|-
|[[Image:contact.png|250px]]
|[[Image:contact.png|250px]]
Regel 52: Regel 73:
<noinclude>[[Categorie:BPM]]
<noinclude>[[Categorie:BPM]]
{{Domein toevoegen|Domein Generiek}}
{{Domein toevoegen|Domein Generiek}}
[[Laag binnen vijflaagsmodel::4|  ]]</noinclude>
[[Laag binnen vijflaagsmodel::2|  ]]</noinclude>
 
 
|Expertgroep=Expertgroep BPM
|Expertgroep tekst=Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:

Versie van 4 nov 2019 18:49


Deze pagina is in opbouw. Kom later terug om het resultaat te zien of neem contact op met nora@ictu.nl als je mee wilt werken aan de eerste concepten.

Proces levenscyclus = continu verbeteren
Proces levenscyclus = continu verbeteren

Wat is Business Proces Management?[bewerken]

Een bedrijfsproces is een gestructureerde, meetbare set van activiteiten ontworpen om een specifieke output (resultaat) voor zowel een interne als externe klant te realiseren.Procesmanagement of BPM (Business Process Management) richt zich op het verbeteren van alle bedrijfsprocessen. Dit betreft de gehele levenscyclus van de bedrijfsprocessen: van het identificeren, ontwerpen, inrichten en implementeren van processen tot en met het uitvoeren, beheren, beheersen, analyseren en verbeteren van processen. Procesmanagement is continue procesverbetering. Procesmanagement beperkt zich niet tot de eigen bedrijfsprocessen, maar kan evengoed toegepast worden op ketenprocessen waarbij het proces over de bedrijfsgrenzen heen gaat. De structuur en samenhang van processen op verschillende niveau van gedetailleerdheid word vastgelegd in de procesarchitectuur <link naar Procesarchitectuur uit NORA 2.0.>

Doel Business Proces Management[bewerken]

BPM heeft als doel om de bedrijfsprocessen van een organisatie te analyseren en continu te verbeteren. Elk proces heeft een specifieke aanleiding (trigger) waardoor het proces start, de input van het proces. En elk proces heeft een resultaat die het proces oplevert, de output van het proces. Voor het primaire proces is de trigger een externe vraag om dienstverlening en de output de opgeleverde dienst <link naar Processen en Dienstverlening uit NORA 2.0> Door procesmanagement / BPM toe te passen kan een organisatie voorzien in diverse doelen:

  • Afstemming in de Keten
  • Kwaliteitsmanagement en continu verbeteren
  • Governance, Risico en Compliance management
  • Proces-gedreven transformatie en systeemontwikkeling
  • Enterprise architectuur en portfolio management


Direct aan de slag

Het welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?

Interne link
weer te geven naam

evt tekst als tussenkop

Interne link
weer te geven naam
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken
Er zijn diverse overheidsorganisaties die al bezig zijn met dit onderwerp. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.
Interne link
weer te geven naam

evt tekst als tussenkop

Interne link
weer te geven naam
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Nuttige linkjes: evt tekst als tussenkop

weer te geven naam

evt tekst als tussenkop

Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:

Expertgroep BPM

Contactpersoon: NAAM CONTACTPERSOON

contactpersoon@organisatie.nl
Contact.png