Gemeenschappelijke Afspraken Berichten: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (SuwiML link gemaakt)
k (Emailadres contactpersoon vervangen vanwege opvolging bij Logius Bureau Forum Standaardisatie)
Regel 16: Regel 16:


==Meer informatie==
==Meer informatie==
Voor meer informatie over GAB kunt u contact opnemen met de secretaris van het Federatief Overleg: [mailto:marijke.salters@logius.nl marijke.salters@logius.nl].
Voor meer informatie over GAB kunt u contact opnemen met de secretaris van het Federatief Overleg: [mailto:joram.verspaget@logius.nl joram.verspaget@logius.nl].

Versie van 12 okt 2015 15:53

De Gemeenschappelijk Afspraken Berichten (GAB) vormen een verzameling voorstellen voor harmonisatie van veelgebruikte berichtstandaarden en berichtspecificaties van de overheid, met name de Geo-standaarden, StUF, SuwiML en de berichtspecificaties van de basisregistraties. Het doel is de verschillen tussen deze standaarden en specificaties te verkleinen zodat het uitwisselen van berichten met verschillende partijen voor iedereen eenvoudiger wordt.

De eerste vijf harmonisatievoorstellen van GAB zijn in 2014 opgeleverd door het project ‘Utrecht’. Dat project is een samenwerkingsverband van de beheerders van de Geo-standaarden, StUF, SuwiML en Digikoppeling en een aantal beheerders van basisregistraties, met ondersteuning vanuit het Bureau Forum Standaardisatie (BFS) en de stelselarchitecten van het iNUP-programma. De samenwerking wordt in 2015 voortgezet.

Federatief Overleg GAB

De aan de samenwerking deelnemende organisaties zijn vertegenwoordigd in het Federatief Overleg: een overleg van beheerders en deelnemende basisregistraties dat verantwoordelijk is voor de cyclus van doorontwikkeling en beheer van GAB.

Beschikbare harmonisatievoorstellen

In 2014 zijn vijf harmonisatievoorstellen opgeleverd. Het Federatief Overleg heeft deze voorstellen aangeboden aan de beheerders van StUF, SuwiML en de Geo-Standaarden en aan alle basisregistraties met het verzoek ze als wijzigingsverzoek in behandeling te nemen. Het betreft de volgende vijf harmonisatievoorstellen:

  1. Basis datatypen: een voorstel om voor basis datatypen in berichten een specifieke internationale standaard te hanteren. GAB basis datatypen 1.0.pdf (PDF, 120 kB)
  2. Foutafhandeling: een voorstel hoe foutmeldingen op te nemen in berichten. GAB Voorstel Foutafhandeling-20141202v1.5 definitief.pdf (PDF, 555 kB)
  3. Mogelijk onvolledige datum: een voorstel hoe om te gaan met een datum in een bericht waarvan mogelijk de dag of de maand en de dag onbekend zijn. GAB mogelijk onvolledige datum 1.0.pdf (PDF, 186 kB)
  4. Naamgevingsconventies: een voorstel om voor de naamgeving van berichtelementen een tweetal internationale standaarden te volgen. GAB naamgevingsconventies 1.0.pdf (PDF, 189 kB)
  5. Omgaan met geen waarde: een voorstel hoe om te gaan met elementen in een bericht die geen waarde hebben. GAB omgaan met geen waarde 1.0.pdf (PDF, 2,1 MB)

Meer informatie

Voor meer informatie over GAB kunt u contact opnemen met de secretaris van het Federatief Overleg: joram.verspaget@logius.nl.