Kennismodel NORA

Uit NORA Online
Versie door Jdirks2 (overleg | bijdragen) op 11 mei 2015 om 23:11 (nieuwe tekst door Eric Brouwer)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Kennismodel.png

Het kennismodel helpt om een vaste structuur aan NORA te geven. Daarmee is de opzet van NORA voor iedereen duidelijk. Het past daarmee bij het begrippenkader.

Werking van het kennismodel[bewerken]

Het hart van NORA wordt gevormd door elementen zoals principes, begrippen en bouwstenen; elementen om richting te geven aan de bouw van dienstverlening. Daarnaast geeft NORA op een handreiking op specifieke thema's zoals Zaakgericht Werken. Bij deze thema's wordt een view gegeven, een uitsnede van die elementen uit NORA die relevant zijn voor dat thema.

De gedachten achter het kennismodel[bewerken]

Er is zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de standaarden TOGAF en ArchiMate. Daarmee sluit de kennis in NORA aan bij de praktijk en taal van architecten. Door een gezamenlijke taal te hanteren, kunnen NORA dochters eenduidig voortbouwen op de algemene kennis in NORA. Ook helpt het dienstverleners met elkaar te praten, om verschillen en overeenkomsten in kaart te brengen. Zo kunnen diensten beter op elkaar aansluiten.

NORA maakt gebruik van [1] verschillende bronnen om één geheel van achitectuur te tonen. Zo komen standaarden voornamelijk van het Forum Standaardisatie en is voor de definitie van bouwstenen, de Releasekalender e-Overheid leidend. Voor elementen als principes en begrippen, wordt zo veel mogelijk verwezen naar bronnen die de grondslag vormen voor de uitspraken in NORA. Op deze manier vormt NORA niet nòg een set met afspraken waar overheden zich aan moeten houden, maar biedt NORA juist een overzicht voor toepassing in het ontwerp van diensten.

Voetnoten[bewerken]

  1. AP01: Diensten zijn herbruikbaar