Mobiele apps: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 32: Regel 32:
|-
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
* {{Bestand met info|iBestuur 27 artikel Samenwerking zorgt voor betere apps.pdf|Artikel iBestuur over Handreiking Mobiele App 2.0}}
* [[Themasessie Handreiking Mobiele App 2.0|Sessie Handreiking Mobiele App 2.0]] bij NORA Gebruikersdag 29 mei 2018
* [[Themasessie Digitale Mobiliteit]] bij NORA Gebruikersraad 14 nov 2017


Er zijn diverse overheidsorganisaties die al actief werken aan de vraagstukken rond Mobility. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.
Er zijn diverse overheidsorganisaties die al actief werken aan de vraagstukken rond Mobility. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.

Versie van 19 okt 2022 16:49

Afbeelding van een fiets, gevormd uit de blauwe letters O, M en O
Logo van Overheid Mobility Overleg

Mobiele app ontwikkeling en beheer[bewerken]

Mobiele app ontwikkeling en beheer is van belang, ook voor de publieke sector. Onze medewerkers willen gebruik kunnen maken van de voordelen, van de beleidsmedewerker die vanaf een congres een belangrijke meeting bijwoont tot de inspecteur in het veld die ter plekke zijn metingen en meldingen wil doen. De burger hoopt dat digitale dienstverlening ook betekent dat hij op zijn mobiel zijn belastingen kan doen, de bloeddrukmeter zijn metingen doorgeeft aan het ziekenhuis en een tweet over een kapotte stoeptegel rechtstreeks wordt opgepakt door de gemeente die erover gaat. Het ontwikkelen en beheren van mobiele apps is zo dynamisch, dat het een hoop uitzoeken en uitproberen kost om de 'achterkant' goed in te regelen. Het stelt nieuwe uitdagingen die nog niet (volledig) kunnen worden opgevangen door te werken vanuit de bestaande architectuurprincipes.

Waarom Mobiele app ontwikkeling en beheer?[bewerken]

Om goed in te kunnen spelen op de innovaties in mobiele technologie en het snel veranderende gebruikersgedrag, hebben wij als individuele overheden een mobiele strategie nodig met bijbehorende routekaart en aanpak.

Veel interactie met Burgers en medewerkers onderling is tegenwoordig mobiel. En voor de gemiddelde Burger en medewerker beweegt het mobiele landschap snel. Elk jaar worden nieuwe toestellen en mobiele platforms gelanceerd, elke maand nieuwe apps. Dat maakt het soms lastig om de ontwikkelingen te blijven volgen en de betekenis voor de ons verschillende Overheden op waarde te schatten.


Direct aan de slag

Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?

Handreiking Mobiele App 4.0 (PDF, 9,75 MB)
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Er zijn diverse overheidsorganisaties die al actief werken aan de vraagstukken rond Mobility. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.

→ Belastingdienst (ca 30 apps interne medewerkers / mobile competence center)
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Links Mobility:

http://ibestuurmobility.nl

Documentatie:

OMO - Slotnotitie (PDF, 407 kB)

OMO2 - Het vervolg (PDF, 223 kB)

Dit thema wordt beheerd door experts uit de overheid:

neem contact op met NORA Beheer,

nora@ictu.nl
Contact.png