NORA Gebruikersraad/2014-12-02: verschil tussen versies

Uit NORA Online
< NORA Gebruikersraad
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
(conversie van verzonden agenda)
Regel 8: Regel 8:


==Agenda==
==Agenda==
(volgt)
__TOC__
=== Opening, mededelingen – 5 minuten===
Annotatie:
* Op 26 november j.l. is op het LAC een succesvol Architectuur-track geweest, met 5 presentaties en gemiddeld meer dan 60 toehoorders die de succesverhalen van de NORA en haar dochters hebben aangehoord. Zie ook http://www.laccongres.nl/programma-2014/
* De Stakeholdersanalyse NORA staat gepland op 15 januari 2015.
* De bespreking van de aanpak van de RFC’s voor het katern Verbinden is gepland in december 2014, de datum-prikker is daartoe uitgezet.
 
 
===Verslag van de vorige bijeenkomst – 5 minuten===
Annotatie:
Bespreking van het verslag en de actiepunten van de bijeenkomst van 12 november 2014.
Zie http://noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2014-12-02
 
Openstaande actiepunten:
* 16/9 - De scope van Digikoppeling bespreken.<br />Dit is geagendeerd voor deze Gebruikersraad.
* 16/9 - De Werkgroep Knooppunten rapporteert aan de Gebruikersraad hoe de ontwikkelingen raken aan de uitspraken in NORA. Dit is geagendeerd voor deze Gebruikersraad.
* 16/9 - Theo Peters geeft aan op welke manier de bijeenkomst voor het toepassingsvoorbeeld van de 3Ds vorm wordt gegeven en stemt af over de deelname van leden van de Gebruikersraad c.q. van hun achterban.
 
Gevraagd besluit:
Goedkeuring van het verslag en instemming met de status van de actiepunten.
 
 
===Jaarplan 2015 – 30 minuten===
Annotatie:
Op basis van de constructieve inbreng van de leden van de Gebruikersraad tijdens de bijeenkomst van 12 november j.l. is het Jaarplan 2015 aangescherpt (bijgevoegd). Het Jaarplan zal door Michelle van Dijk worden toegelicht en na instemming door de Gebruikersraad ter vaststelling worden voorgelegd aan de Architectuur Board.
 
Gevraagd besluit:
Instemming met het Jaarplan.
 
 
===Formaliseren van het reviewproces – 10 minuten===
Annotatie:
Het reviewproces was onderwerp van gesprek tijdens de bijeenkomst van de Gebruikersraad op 16 september j.l., zie http://noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2014-09-16
 
Vanuit NORA Beheer is een aangescherpt voorstel voor het proces voorgelegd aan de leden van de Gebruikersraad. Daarop zijn enkele reactie ontvangen. Die zijn verwerkt en met die verwerking hebben betrokkenen kunnen instemmen. Daarmee is een nieuw, gedragen reviewproces voor de NORA beschikbaar gekomen.
 
NB. Dit reviewproces is onderdeel van het meer-omvattende wijzigingsproces van de NORA (http://noraonline.nl/wiki/Wijzigingsproces_NORA), hetgeen relevant is voor de afstemming van de NORA op het katern Verbinden.
 
Gevraagd besluit:
Instemming met het aangescherpte reviewproces.
 
=== Harmonisatie inrichtingssystematiek NORA familie – 20 minuten ===
Annotatie:
Met het oog op de toepassing van architectuur vanuit de 2 vragen:
#  ‘Welke principes, standaarden, bouwstenen en andere zaken gelden in het algemeen voor de organisaties die bij mijn project zijn betrokken?’
#  ‘Welke principes, standaarden, bouwstenen en andere zaken hebben betrekking op het functionele vraagstuk dat mijn project moet oplossen?’
is door een werkgroep onderzocht welke organisatorische- en functionele indelingen de NORA, ROSA, EAR en standaarden (CS / BFS) hanteren. Peter Bergman zal dit toelichten aan de hand van het {{bestand met info|Voorstel harmonisatie inrichtingsystematiek NORA familie.pdf|bijgevoegde memo}}.<ref>{{bestand met info|Voorstel harmonisatie inrichtingsystematiek NORA familie.pdf|Voorstel betreffende harmonisatie inrichtingsystematiek NORA familie}}</ref>
 
Gevraagd besluit:
Instemming met het nader uitwerken tot concrete inrichtingsvoorstellen met beschrijving van de impact voor de betrokken architecturen en het aan de Gebruikersraad NORA voorleggen van de resultaten daarvan.
 
=== Onderzoek Gegevensuitwisseling in het Sociale Domein – 10 minuten===
Annotatie:
Michelle van Dijk licht aan de hand van het {{bestand met info|Status Onderzoek knooppunten sociaal domein.pdf|bijgevoegde memo}}<ref>{{bestand met info|Status Onderzoek knooppunten sociaal domein.pdf|Memo stand van zaken onderzoek gegevensuitwisseling in het sociaal domein irt knooppunten en rotondemodel}}</ref> de stand van zaken toe van het onderzoek dat BZK laat uitvoeren naar de gegevensuitwisseling en de relatie met knooppunten en het rotondemodel.
 
=== Scope Digikoppeling – 15 minuten===
Annotatie:
Vanuit de Architectuurraad van de Manifestgroep en de Architectuur van het Stelsel van Basisregistraties bestaat behoefte om de scope van Digikoppeling te bespreken. Hiertoe heeft recent overleg plaats-gevonden met Tom Peelen van Logius, de beheerder van Digikoppeling, en daarbij is afgesproken om:
# Dit concrete onderwerp verder uit te werken in de werkgroep Gegevensuitwisseling, onder leiding van Jasper van Lieshout; 
# Daarbij de aanpak volgens TOGAF, die momenteel door de Belastingdienst wordt gehanteerd en ook het fundament is onder het EIRA gedachtegoed, te introduceren.
 
Saco Bekius zal e.e.a. toelichten en -gezien punt 2- tevens een aantal inzichten delen die hij inmiddels heeft opgedaan in het EIRA traject.
 
=== Stand van zaken Beveiliging – 10 minuten===
Annotatie:
De openbare review is conform plan afgerond. De reacties zijn verwerkt en dat is teruggekoppeld met betrokkenen. Er wordt nog wel gezocht naar een manier om de grote hoeveelheid informatie nog beter te ordenen opdat het voor de diverse doelgroepen goed begrijpbaar en makkelijk benaderbaar is. Zie http://noraonline.nl/wiki/Beveiliging
 
Jaap van der Veen zal de stand van zaken toelichten.
 
=== Stand van zaken Zaakgericht Werken – 5 minuten===
Annotatie:
In de bijeenkomst van 16 september heeft de Gebruikersraad aangegeven welke vraagstukken met prioriteit moeten worden uitgewerkt, zie http://noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2014-09-16.
 
Voor een deel is daar reeds invulling aan gegeven, met name qua voorbeelden van organisaties waar Zaakgericht Werken reeds wordt toegepast. Echter, duidelijkheid geven over de doelen van zaakgericht werken ('waartoe zou ik het inzetten') en de focus op maatschappelijke i.p.v. bedrijfsmatige effecten (wat levert het voor de burger op?), behoeft nog verdere uitwerking.
 
Dat zal komende maanden in een werkgroep worden opgepakt, in combinatie met een pilot om de NORA c.q. architectuur voor doelgroepen als beleidsmedewerkers en projectleiders beter toegankelijk te maken. Hiertoe zijn in december enkele workshops gepland (op 3 en 10 december a.s.).
Zie http://noraonline.nl/wiki/Zaakgericht_Werken
   
=== Stand van zaken RFC Verbinden – 5 minuten===
Annotatie:
In de bijeenkomst van 16 september heeft de Gebruikersraad aangegeven dat het risico groot is dat majeure veranderingen een grote impact hebben, onder andere voor de dochters in overerving. Om die reden is gevraagd om impactanalyses en opdeling naar meerdere RFC's voor aparte onderwerpen, met ruimte voor discussie. Zie http://noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2014-09-16.
 
Vanuit NORA Beheer worden momenteel 2 onderwerpen uit het katern, te weten Semantiek en Zaakgericht Werken, nader onderzocht op de verschillen met deze onderwerpen in de NORA. De resultaten van die analyse zal binnenkort aan de Gebruikersraad worden voorgelegd, opdat van daar uit, via het pad van de gezamenlijke dialoog, tot een RFC voor elk van deze onderwerpen kan worden gekomen.
 
Mogelijk kan op basis van de ervaringen met die RFC’s worden nagegaan op welke wijze de overige onderwerpen van het katern kunnen worden verbonden met de NORA. Deze aanpak zal mede worden ingebracht in het overleg dat momenteel wordt ingepland voor het bespreken van de verbinding van het katern Verbinden met de NORA.
 
 
=== Bijeenkomsten Gebruikersraad in 2015 – 5 minuten===
Annotatie:
Voorgesteld wordt om de bijeenkomsten in 2015 in de volgende maanden te plannen:
* januari
* april
* juni
* september
* november
Hiermee vindt altijd binnen afzienbare tijd een bijeenkomst plaats voorafgaand aan de Architectuur Board c.q. (de betreffende commissie van) het Nationaal Beraad.
De exacte data zullen nog nader worden bepaald in overleg met de projectleider NORA en NORA Beheer zal de agenda-reserveringen voor die data sturen.
 
===WVTTK === 
 
=== Tijd om na te borrelen tot ca. 17.00 uur===
 
==Referenties==
<references />
{{Bijeenkomsten staart
{{Bijeenkomsten staart
|Verslag=nee
|Verslag=nee
}}
}}

Versie van 30 nov 2014 23:49


Bijeenkomst van NORA Gebruikersraad op dinsdag 2 december 2014, 13.30-15.30, locatie: ICTU, Den Haag. .

Aanwezigen[bewerken]

Agenda[bewerken]

Opening, mededelingen – 5 minuten[bewerken]

Annotatie:

  • Op 26 november j.l. is op het LAC een succesvol Architectuur-track geweest, met 5 presentaties en gemiddeld meer dan 60 toehoorders die de succesverhalen van de NORA en haar dochters hebben aangehoord. Zie ook http://www.laccongres.nl/programma-2014/
  • De Stakeholdersanalyse NORA staat gepland op 15 januari 2015.
  • De bespreking van de aanpak van de RFC’s voor het katern Verbinden is gepland in december 2014, de datum-prikker is daartoe uitgezet.


Verslag van de vorige bijeenkomst – 5 minuten[bewerken]

Annotatie: Bespreking van het verslag en de actiepunten van de bijeenkomst van 12 november 2014. Zie http://noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2014-12-02

Openstaande actiepunten:

  • 16/9 - De scope van Digikoppeling bespreken.
    Dit is geagendeerd voor deze Gebruikersraad.
  • 16/9 - De Werkgroep Knooppunten rapporteert aan de Gebruikersraad hoe de ontwikkelingen raken aan de uitspraken in NORA. Dit is geagendeerd voor deze Gebruikersraad.
  • 16/9 - Theo Peters geeft aan op welke manier de bijeenkomst voor het toepassingsvoorbeeld van de 3Ds vorm wordt gegeven en stemt af over de deelname van leden van de Gebruikersraad c.q. van hun achterban.

Gevraagd besluit: Goedkeuring van het verslag en instemming met de status van de actiepunten.


Jaarplan 2015 – 30 minuten[bewerken]

Annotatie: Op basis van de constructieve inbreng van de leden van de Gebruikersraad tijdens de bijeenkomst van 12 november j.l. is het Jaarplan 2015 aangescherpt (bijgevoegd). Het Jaarplan zal door Michelle van Dijk worden toegelicht en na instemming door de Gebruikersraad ter vaststelling worden voorgelegd aan de Architectuur Board.

Gevraagd besluit: Instemming met het Jaarplan.


Formaliseren van het reviewproces – 10 minuten[bewerken]

Annotatie: Het reviewproces was onderwerp van gesprek tijdens de bijeenkomst van de Gebruikersraad op 16 september j.l., zie http://noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2014-09-16

Vanuit NORA Beheer is een aangescherpt voorstel voor het proces voorgelegd aan de leden van de Gebruikersraad. Daarop zijn enkele reactie ontvangen. Die zijn verwerkt en met die verwerking hebben betrokkenen kunnen instemmen. Daarmee is een nieuw, gedragen reviewproces voor de NORA beschikbaar gekomen.

NB. Dit reviewproces is onderdeel van het meer-omvattende wijzigingsproces van de NORA (http://noraonline.nl/wiki/Wijzigingsproces_NORA), hetgeen relevant is voor de afstemming van de NORA op het katern Verbinden.

Gevraagd besluit: Instemming met het aangescherpte reviewproces.

Harmonisatie inrichtingssystematiek NORA familie – 20 minuten[bewerken]

Annotatie: Met het oog op de toepassing van architectuur vanuit de 2 vragen:

  1. ‘Welke principes, standaarden, bouwstenen en andere zaken gelden in het algemeen voor de organisaties die bij mijn project zijn betrokken?’
  2. ‘Welke principes, standaarden, bouwstenen en andere zaken hebben betrekking op het functionele vraagstuk dat mijn project moet oplossen?’

is door een werkgroep onderzocht welke organisatorische- en functionele indelingen de NORA, ROSA, EAR en standaarden (CS / BFS) hanteren. Peter Bergman zal dit toelichten aan de hand van het bijgevoegde memo (PDF, 93 kB).[1]

Gevraagd besluit: Instemming met het nader uitwerken tot concrete inrichtingsvoorstellen met beschrijving van de impact voor de betrokken architecturen en het aan de Gebruikersraad NORA voorleggen van de resultaten daarvan.


Onderzoek Gegevensuitwisseling in het Sociale Domein – 10 minuten[bewerken]

Annotatie: Michelle van Dijk licht aan de hand van het bijgevoegde memo (PDF, 18 kB)[2] de stand van zaken toe van het onderzoek dat BZK laat uitvoeren naar de gegevensuitwisseling en de relatie met knooppunten en het rotondemodel.

Scope Digikoppeling – 15 minuten[bewerken]

Annotatie: Vanuit de Architectuurraad van de Manifestgroep en de Architectuur van het Stelsel van Basisregistraties bestaat behoefte om de scope van Digikoppeling te bespreken. Hiertoe heeft recent overleg plaats-gevonden met Tom Peelen van Logius, de beheerder van Digikoppeling, en daarbij is afgesproken om:

  1. Dit concrete onderwerp verder uit te werken in de werkgroep Gegevensuitwisseling, onder leiding van Jasper van Lieshout; 
  2. Daarbij de aanpak volgens TOGAF, die momenteel door de Belastingdienst wordt gehanteerd en ook het fundament is onder het EIRA gedachtegoed, te introduceren.

Saco Bekius zal e.e.a. toelichten en -gezien punt 2- tevens een aantal inzichten delen die hij inmiddels heeft opgedaan in het EIRA traject.

Stand van zaken Beveiliging – 10 minuten[bewerken]

Annotatie: De openbare review is conform plan afgerond. De reacties zijn verwerkt en dat is teruggekoppeld met betrokkenen. Er wordt nog wel gezocht naar een manier om de grote hoeveelheid informatie nog beter te ordenen opdat het voor de diverse doelgroepen goed begrijpbaar en makkelijk benaderbaar is. Zie http://noraonline.nl/wiki/Beveiliging

Jaap van der Veen zal de stand van zaken toelichten.


Stand van zaken Zaakgericht Werken – 5 minuten[bewerken]

Annotatie: In de bijeenkomst van 16 september heeft de Gebruikersraad aangegeven welke vraagstukken met prioriteit moeten worden uitgewerkt, zie http://noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2014-09-16.

Voor een deel is daar reeds invulling aan gegeven, met name qua voorbeelden van organisaties waar Zaakgericht Werken reeds wordt toegepast. Echter, duidelijkheid geven over de doelen van zaakgericht werken ('waartoe zou ik het inzetten') en de focus op maatschappelijke i.p.v. bedrijfsmatige effecten (wat levert het voor de burger op?), behoeft nog verdere uitwerking.

Dat zal komende maanden in een werkgroep worden opgepakt, in combinatie met een pilot om de NORA c.q. architectuur voor doelgroepen als beleidsmedewerkers en projectleiders beter toegankelijk te maken. Hiertoe zijn in december enkele workshops gepland (op 3 en 10 december a.s.). Zie http://noraonline.nl/wiki/Zaakgericht_Werken

Stand van zaken RFC Verbinden – 5 minuten[bewerken]

Annotatie: In de bijeenkomst van 16 september heeft de Gebruikersraad aangegeven dat het risico groot is dat majeure veranderingen een grote impact hebben, onder andere voor de dochters in overerving. Om die reden is gevraagd om impactanalyses en opdeling naar meerdere RFC's voor aparte onderwerpen, met ruimte voor discussie. Zie http://noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2014-09-16.

Vanuit NORA Beheer worden momenteel 2 onderwerpen uit het katern, te weten Semantiek en Zaakgericht Werken, nader onderzocht op de verschillen met deze onderwerpen in de NORA. De resultaten van die analyse zal binnenkort aan de Gebruikersraad worden voorgelegd, opdat van daar uit, via het pad van de gezamenlijke dialoog, tot een RFC voor elk van deze onderwerpen kan worden gekomen.

Mogelijk kan op basis van de ervaringen met die RFC’s worden nagegaan op welke wijze de overige onderwerpen van het katern kunnen worden verbonden met de NORA. Deze aanpak zal mede worden ingebracht in het overleg dat momenteel wordt ingepland voor het bespreken van de verbinding van het katern Verbinden met de NORA.


Bijeenkomsten Gebruikersraad in 2015 – 5 minuten[bewerken]

Annotatie: Voorgesteld wordt om de bijeenkomsten in 2015 in de volgende maanden te plannen:

  • januari
  • april
  • juni
  • september
  • november

Hiermee vindt altijd binnen afzienbare tijd een bijeenkomst plaats voorafgaand aan de Architectuur Board c.q. (de betreffende commissie van) het Nationaal Beraad. De exacte data zullen nog nader worden bepaald in overleg met de projectleider NORA en NORA Beheer zal de agenda-reserveringen voor die data sturen.


WVTTK[bewerken]

Tijd om na te borrelen tot ca. 17.00 uur[bewerken]

Referenties[bewerken]