NORA Gebruikersraad/2023-02-07

Uit NORA Online
< NORA Gebruikersraad
Versie door Ericbrouwer (overleg | bijdragen) op 17 jan 2023 om 15:24 (DNA)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


Bijeenkomst van NORA Gebruikersraad op dinsdag 7 februari 2023, 15.00-17.00 uur, locatie: hybride (ICTU, locatie volgt) en online (Teams).
Doel: Besluit- en visievorming
Doelgroep: Leden van de NORA Gebruikersraad (beheerders van architecturen & andere stakeholders) .


Dit is een conceptagenda

15.00 uur - Mededelingen[bewerken]

  1. De RFC 2022 is per 1 januari 2023 actueel, zie Bindende Architectuurafspraken
  2. Nieuwe en vertrekkende leden: Jan Nieuwstad (Logius) wordt enterprise architect bij de IND en geeft het stokje van het lidmaatschap door aan Rogier van Dam. Chandro Kandiah introduceert collega en vervanger Margriet Cox.
  3. introductie nieuw lid: volgende bijeenkomst op 4 april in Zoetermeer bij DigiGO

15.10 uur - Goedkeuring Jaarverantwoording 2022[bewerken]

  1. Eric Brouwer (stuk / presentatie volgt nog)

15.20 uur - Eind-rapport Interactie met burgers anno 2030[bewerken]

Korte toelichting van het rapport door Eric Brouwer. De GR wordt verzocht: - lkkj - ;ll;is gepubliceerd en zal ws vervolg krijgen via de PT Interactie

15.30 uur - Samenwerking NORA Gebruikersraad[bewerken]

Hoe kunnen we de samenwerking versterken tussen de NORA Gebruikersraad c.q. NORA community en de Architectuurraad GDI c.q. Architectuurwerkgroepen van de GDI ?

15.50 uur - Pauze[bewerken]

16.00 uur - Beheer van standaarden[bewerken]

Hans Laagland (BFS) geeft een demo hoe het beheer van standaarden nu is geregeld in de NORA.
Ook gaat hij in op de vraag hoe NORA Familieleden de standaarden straks uit de NORA kunnen overerven (via Linked Data) en hoe BFS daarbij kan helpen.

16.30 uur - Beheer van het DNA van de NORA Familie[bewerken]

We gaan in gezamenlijk overleg bepalen hoe we dat willen regelen.
De opzet hieronder kan dienen als leidraad:

Als we aan niet-architecten (en aan elkaar 😉) duidelijk willen maken waarom zo veel verschillende overheidsarchitecturen nodig zijn, dan kan je verwijzen naar de uitleg bij Types architecturen in NORA-familie.

Als we vervolgens moeten aangeven wat de samenhang is tussen al die architecturen, dan moeten we het antwoord deels schuldig blijven. We hebben daar beperkt zicht op. Als architect kan je deels rekening houden met de verschillende architecturen die relevant zijn bij een vraagstuk waar meerdere overheidsorganisatie en domeinen een rol spelen, door gebruik te maken van het overzicht Welke dochter is voor mij van toepassing? Maar dan weet je nog niet zeker in hoeverre die architecturen in de praktijk op elkaar zijn afgestemd, want elke architectuur heeft een eigen beheerder met een eigen planning en budget voor door-ontwikkeling. De ene architectuur is actueel op onderwerp X en de andere op onderwerp Y.

Volgens ons eigen principe NAP06 Hergebruik vóór kopen vóór maken, zullen de architecturen binnen de NORA-familie overeenkomen waar dat kan en verschillen waar dat moet. Zo besparen we elkaar tijd, geld en energie. Projecten en programma’s hebben immers vaak met meerdere architecturen tegelijk te maken en alles wat overeenkomt hoeft niet meer apart te worden uitgezocht, beoordeeld en opgelost. Dan kun je je concentreren op de verschillen die er toe doen, die rechtstreeks voortkomen uit een verschil in context. Er zijn 2 processen om de architecturen van de NORA-familie dicht bij elkaar te houden: overerven en harmonisatie In de praktijk passen we die nog niet altijd goed toe.

Voorstel Als we de samenhang tussen de familieleden willen versterken, dan moeten we het DNA vanuit de "authentieke bron" gedachte gaan beheren en her-gebruiken (en minder telkens kopiëren en deels veranderen, zoals nu nog vaak met de principes e.d. gebeurt). Voor elk stukje DNA zullen we moeten afspreken wie het beheer voor z'n rekening neemt en hoe we de huidige kopieën en mutaties daarvan kunnen terugdringen. Het gaat dan om specifieke gedeelde inhoud van onze architecturen, het DNA van de NORA Familie, te weten: 1. Beleidskaders (algemene Wet- en regelgeving en algemeen beleid voor dienstverlening) Kan iemand van BZK / DS het beheer van deze beleidskaders oppakken? Verwachte inzet: enkele uren per jaar, t.b.v.: - een (concept) nieuw beleidskader laten analyseren door de NORA community; - de definitieve versie laten opnemen in de NORA; - vervaldata of vervangingen doorgeven. 2. Kwaliteitsdoelen van dienstverlening Wie vanuit (de achterban van) de NORA Gebruikersraad kunnen het beheer van deze Kwaliteitsdoelen oppakken? Verwacht inzet: 8 a 16 uur per jaar t.b.v.: - wijzigingsverzoeken voor kwaliteitsdoelen beoordelen en doorvoeren; - nieuwe kwaliteitsdoelen afleiden uit een (concept van een) nieuw beleidskader. 3. Generieke functies Deze zijn nog in de prille fase van ontwikkeling. Wie vanuit (de achterban van) de NORA Gebruikersraad kunnen het beheer van deze GF’s oppakken? Verwacht inzet: 8 a 16 uur per jaar t.b.v.: - meehelpen met het beschrijven van nieuwe GF’s; - relaties tussen bestaande en nieuwe GF’s in kaart brengen. 4. Architectuurprincipes Wie vanuit (de achterban van) de NORA Gebruikersraad kunnen het beheer van deze NAP’s oppakken? Verwacht inzet: 8 a 16 uur per jaar t.b.v.: - wijzigingsverzoeken voor (nieuwe) NAP’s beoordelen en doorvoeren; - voorstellen doen voor de NAP’s waarmee nieuwe kwaliteitsdoelen kunnen worden gerealiseerd; - advies geven bij het afstemmen met principes van Familieleden. 5. Standaarden De standaarden in de NORA worden beheerd door het BFS en Hans Laagland is de contactpersoon. Relaties tussen Bouwstenen en gebruikte standaarden actueel gehouden via de Monitor Open Standaarden Over het gebruik en beheer van de standaarden wordt publiekelijk verantwoording afgelegd via Forum Standaardisatie. 6. Bouwstenen (Voorzieningen) Kan bMido van de GDI het beheer van de bouwstenen oppakken? Verwacht inzet: 20 a 40 uur per jaar t.b.v.: - wijzigingsverzoeken voor beschrijvingen van (nieuwe) bouwstenen beoordelen en doorvoeren (in overleg met de beheerders van de bouwstenen); - relaties aangeven met GF’s.

7. Thema's De thema’s in de NORA worden beheerd door expertgroepen met een thema-trekker. Verwacht inzet per thema: minimaal 40 a 60 uur per jaar t.b.v.: - organiseren van tenminste 1 a 2 bijeenkomsten van de expertgroep; - actueel houden van de bestaande inhoud; - relaties aangeven met andere en nieuwe thema’s; - advies geven aan projecten over de toepassing van het thema. 8. Begrippenkader (architectuurbegrippen, niet Informatieobjecten) Wie vanuit (de achterban van) de NORA Gebruikersraad kunnen het beheer van de architectuurbegrippen oppakken? Verwacht inzet: 8 a 16 uur per jaar t.b.v.: - wijzigingsverzoeken voor begrippen beoordelen en doorvoeren; - afstemmen van deze begrippen met de begrippen(lijsten) van Familieleden. Dit is niet op zichzelf staande DNA. Het is juist de samenhang ertussen die het geheel stabiel maakt en daardoor dient als stabiele basis voor onze kennisdeling en samenhangende architectuur. Dit is nader toegelicht in het Kennismodel NORA. Zie ook de info in de bijgevoegde presentatie.

Vragen aan de NORA GR 1. Hoe zien jullie het beheer van elk van deze onderwerpen voor je? 2. Welke bijdrage levert jouw Familielid?


16.50 uur - Actiepunten en Voorraadagenda[bewerken]

17.00 uur - Afsluiting met borrel[bewerken]