Positioneer de dienst: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Positioneer de dienst|Stelling=De dienst is helder gepositioneerd in het dienstenaanbod.
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP04
|Stelling=De dienst is helder gepositioneerd in het dienstenaanbod.
|Rationale=Een heldere positionering draagt bij aan het gebruik van de dienst. Het maakt diensten gemakkelijker vindbaar voor afnemers. Het draagt ook bij aan het begrip bij afnemers van wat de dienst wel en niet te bieden heeft, ten opzichte van andere verwante diensten. De dienstverlener zelf krijgt ook greep op de toegevoegde waarde van de eigen dienstverlening. Veranderingen in het bredere dienstenaanbod kunnen aanleiding zijn om de eigen dienst aan te passen, uit te breiden of juist in te krimpen. Dit leidt tot een effectievere en efficiëntere invulling van de eigen taak.  
|Rationale=Een heldere positionering draagt bij aan het gebruik van de dienst. Het maakt diensten gemakkelijker vindbaar voor afnemers. Het draagt ook bij aan het begrip bij afnemers van wat de dienst wel en niet te bieden heeft, ten opzichte van andere verwante diensten. De dienstverlener zelf krijgt ook greep op de toegevoegde waarde van de eigen dienstverlening. Veranderingen in het bredere dienstenaanbod kunnen aanleiding zijn om de eigen dienst aan te passen, uit te breiden of juist in te krimpen. Dit leidt tot een effectievere en efficiëntere invulling van de eigen taak.  


De dienstverlener is zelf verantwoordelijk om met andere dienstverleners contact te leggen en afspraken te maken op het gebied van de positionering van diensten.
De dienstverlener is zelf verantwoordelijk om met andere dienstverleners contact te leggen en afspraken te maken op het gebied van de positionering van diensten.
|Realiseert=Vindbaar, Gebundeld
|Gerelateerd=Bundeling van diensten,
|RelatieToelichting=AP 21: Bundeling van diensten gaat een stap verder dan alleen maar samenhangende positionering: hier biedt de dienstverlener zijn dienst geïntegreerd met die van andere organisaties aan. Wanneer mogelijk en zinvol vanuit afnemers perspectief, heeft integratie van diensten de voorkeur. Dit vereist echter meer afstemming over verantwoordelijkheden e.d.
|Voorbeelden=Diensten zijn verwant vanuit het perspectief van de afnemers. Deze verwantschap kan gelegen zijn in de aard van de diensten zelf ('belastingen', 'uitkeringen'), de doelgroep (diensten voor bijvoorbeeld studenten), levensgebeurtenissen (bijvoorbeeld huwelijk of verhuizing) of de locatie waarvoor de dienst relevant is (een wijk of regio). Overigens kunnen ook particuliere diensten vanuit afnemersperspectief verwant zijn aan een overheidsdienst.
|Implicaties=De dienst wordt in de context van de bredere overheidsdienstverlening beschreven, gecommuniceerd en ontsloten:
|Implicaties=De dienst wordt in de context van de bredere overheidsdienstverlening beschreven, gecommuniceerd en ontsloten:
* de relevante groep diensten is bepaald (op basis van life event, doelgroep etc.)
* de relevante groep diensten is bepaald (op basis van life event, doelgroep etc.)
Regel 12: Regel 11:
* de dienst is beschreven in relatie tot de andere diensten in dit domein
* de dienst is beschreven in relatie tot de andere diensten in dit domein
* de dienst wordt aangeboden via de in dit domein gebruikelijke contactfuncties.
* de dienst wordt aangeboden via de in dit domein gebruikelijke contactfuncties.
|Voorbeelden=Diensten zijn verwant vanuit het perspectief van de afnemers. Deze verwantschap kan gelegen zijn in de aard van de diensten zelf ('belastingen', 'uitkeringen'), de doelgroep (diensten voor bijvoorbeeld studenten), levensgebeurtenissen (bijvoorbeeld huwelijk of verhuizing) of de locatie waarvoor de dienst relevant is (een wijk of regio). Overigens kunnen ook particuliere diensten vanuit afnemersperspectief verwant zijn aan een overheidsdienst.
|Cluster=Dienstenaanbod
|Cluster=Dienstenaanbod
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|ID=AP04
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=AP 21: Bundeling van diensten gaat een stap verder dan alleen maar samenhangende positionering: hier biedt de dienstverlener zijn dienst geïntegreerd met die van andere organisaties aan. Wanneer mogelijk en zinvol vanuit afnemers perspectief, heeft integratie van diensten de voorkeur. Dit vereist echter meer afstemming over verantwoordelijkheden e.d.
|Heeft bron=Nora 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
|Realiseert=Vindbaar, Gebundeld
|Paginanaam=Positioneer de dienst
|Gerelateerd=Bundeling van diensten,
}}
}}

Versie van 5 feb 2015 17:11

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen