Welke organisaties werken al zaakgericht of aan de invoering ervan?: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(x)
(x)
Regel 13: Regel 13:




Voor het vastleggen van de gewenste praktijkvoorbeelden is hier een {{bestand met info|Formulier_praktijkvoorbeeld_ZgW_2014m10d21.pdf|formulier}} beschikbaar (invulbare Word-versie komt wellicht nog beschikbaar).
Voor het vastleggen van de gewenste praktijkvoorbeelden is hier een {{bestand met info|Formulier_praktijkvoorbeeld_ZgW_2014m10d21.pdf|formulier}} beschikbaar (invulbare Word-versie komt wellicht nog beschikbaar; streven we naar).





Versie van 21 okt 2014 23:44

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.


De NORA Gebruikersraad heeft ervoor gekozen Zaakgericht werken een plek te geven binnen NORA. Aan de uitwerking ervan is begonnen. Tegelijkertijd leven er vragen over de betekenis van Zaakgericht werken als concept voor de gehele overheid en over de mate waarin het al wordt toegepast in de verschillende bestuurslagen en sectoren. Daarom is gekozen voor het verzamelen van praktijkvoorbeelden van Zaakgericht werken zodat een concreet en geïllustreerd beeld ontstaat van waar we nu staan met dit concept.


Een belangrijke vraag bij het verzamelen van praktijkvoorbeelden betreft het toepassen van Zaakgericht werken in ketens. Want na zaakgericht werken binnen één organisatie, is dat de volgende fase. Daarom zoeken we ook daarvan voorbeelden. Daarbij gaat het om processen waarbij organisaties én zaakgericht werken én samenwerken met een of meer andere organisaties én er tussen die organisaties een verbinding is op het niveau van zaken (bijv. 'zaak is vervolgzaak van' [1]) en/of het uitwisselen van informatie over die zaken.


Voor zaakgericht werken binnen een organisatie en het ontsluiten van statusinformatie naar burger of bedrijf, is het niet moeilijk om praktijkvoorbeelden te vinden. Toch willen we ook in die categorie een aantal voorbeelden zichtbaar maken en minstens met een paar hoofdlijnen beschrijven. Want er is behoefte aan een aantal voorbeelden van verschillende aard om zo tot het gewenste totaalbeeld te komen (ook al zal dat voorlopig een globaal beeld zijn).


Verder gaan we ervan uit dat het altijd moet gaan om voorbeelden waarbij minstens statusinformatie wordt ontsloten, naar burger of bedrijf, of naar een of meer samenwerkingspartners.


Voor het vastleggen van de gewenste praktijkvoorbeelden is hier een formulier (PDF, 174 kB) beschikbaar (invulbare Word-versie komt wellicht nog beschikbaar; streven we naar).


Het resultaat zal leiden tot een op deze wiki te plaatsen overzicht van zaakgericht werkende organisaties.


Vragen, suggesties en ingevulde praktijkvoorbeelden kunnen naar adrie.spruit@ictu.nl met een cc. naar noortje.coppens@ictu.nl.



  1. waarbij overigens nog gediscussieerd kan worden over de juiste termen om dit soort zaken te benoemen