Welke organisaties werken al zaakgericht of aan de invoering ervan?: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(x)
(x)
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__{{concept}}
__NOTOC__{{concept}}


De NORA Gebruikersraad heeft ervoor gekozen Zaakgericht werken een plek te geven binnen NORA. Aan de uitwerking ervan is begonnen. Tegelijkertijd leven er vragen over de betekenis van Zaakgericht werken als concept voor de gehele overheid en over de mate waarin het al wordt toegepast in de verschillende bestuurslagen en sectoren. Daarom is gekozen voor het verzamelen van praktijkvoorbeelden van Zaakgericht werken zodat een concreet en geïllustreerd beeld ontstaat van waar we nu staan met dit concept.
De NORA Gebruikersraad heeft ervoor gekozen Zaakgericht werken een plek te geven binnen NORA. Aan de uitwerking ervan is begonnen. Tegelijkertijd leven er vragen over de betekenis van Zaakgericht werken als concept voor de gehele overheid en over de mate waarin het al wordt toegepast in de verschillende bestuurslagen en sectoren. Daarom is gekozen voor het verzamelen van praktijkvoorbeelden van Zaakgericht werken zodat een concreet en geïllustreerd beeld ontstaat van waar we nu staan met dit concept. Daarbij gaat het zowel om zaakgericht werken binnen een organisatie, wel of niet in combinatie met het ontsluiten van statusinformatie naar burger of bedrijf, als om zaakgericht werken in ketens.


Na zaakgericht werken binnen één organisatie, is zaakgericht werken in ketens de volgende stap. Daarbij gaat het om processen waarbij organisaties én zaakgericht werken én samenwerken met een of meer andere organisaties én er tussen die organisaties een verbinding is op het niveau van zaken (bijv. 'zaak is vervolgzaak van'<ref> waarbij overigens nog gediscussieerd kan worden over de juiste termen om dit soort zaken te benoemen.</ref>) en/of het uitwisselen van informatie over die zaken.


Een belangrijke vraag bij het verzamelen van praktijkvoorbeelden betreft het toepassen van Zaakgericht werken in ketens. Want na zaakgericht werken binnen één organisatie, is dat de volgende fase. Daarom zoeken we ook daarvan voorbeelden. Daarbij gaat het om processen waarbij organisaties én zaakgericht werken én samenwerken met een of meer andere organisaties én er tussen die organisaties een verbinding is op het niveau van zaken (bijv. 'zaak is vervolgzaak van' <ref> waarbij overigens nog gediscussieerd kan worden over de juiste termen om dit soort zaken te benoemen</ref>) en/of het uitwisselen van informatie over die zaken.
Verder is inmiddels duidelijk dat organisaties om verschillende redenen kiezen voor zaakgericht werken. Soms gaat het niet primair om het verbeteren van de dienstverlening door het ontsluiten van statusinformatie, maar richt men zich meer op het verbeteren en standaardiseren van de werkprocessen en op het verbeteren van de interne informatievoorziening door te gaan werken met zaakdossiers. Allemaal legitieme doelen. In die zin vereist het invullen van dit formulier niet bij voorbaat dat een voorbeeld zich op alle mogelijke bij zaakgericht werken horende doelen richt.


Voor zaakgericht werken binnen een organisatie en het ontsluiten van statusinformatie naar burger of bedrijf, is het niet moeilijk om praktijkvoorbeelden te vinden. Toch willen we ook in die categorie een aantal voorbeelden zichtbaar maken en minstens met een paar hoofdlijnen beschrijven. Want er is behoefte aan voorbeelden van verschillende aard.
Voor het vastleggen van voorbeelden is hier de laatste versie<ref>reacties leiden tot aanpassingen van het formulier.</ref> van een [https://sites.google.com/site/formuliervoorbeeldzgw/home Word-formulier] beschikbaar.


Verder gaan we er bij het verzamelen van voorbeelden van uit dat er altijd minstens sprake moet zijn van het ontsluiten van statusinformatie, naar burger of bedrijf, of naar een of meer samenwerkingspartners.
Het resultaat van wat we verzamelen zal leiden tot een op www.noraonline.nl te plaatsen overzicht van zaakgericht werkende organisaties met waar mogelijk bijbehorende contactpersonen en verdergaande documentatie.




Voor het vastleggen van de gewenste praktijkvoorbeelden is hier een {{bestand met info|Formulier_praktijkvoorbeeld_ZgW_2014m10d21.pdf|formulier}} beschikbaar. Een invulbare Word-versie komt hier wellicht nog beschikbaar, maar kan in ieder geval al opgevraagd worden; zie hieronder.
Vragen, suggesties en ingevulde (praktijk-)voorbeelden kunnen naar [mailto:adrie.spruit@ictu.nl adrie.spruit@ictu.nl] met een cc. naar [mailto:noortje.coppens@ictu.nl noortje.coppens@ictu.nl].
 
 
Het resultaat zal leiden tot een hier te plaatsen overzicht van zaakgericht werkende organisaties, en het zal mede bepalen hoe we met Zaakgericht werken verder gaan.
 
 
Vragen, suggesties en ingevulde praktijkvoorbeelden kunnen naar [mailto:adrie.spruit@ictu.nl adrie.spruit@ictu.nl] met een cc. naar [mailto:noortje.coppens@ictu.nl noortje.coppens@ictu.nl].





Versie van 28 okt 2014 19:02

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.


De NORA Gebruikersraad heeft ervoor gekozen Zaakgericht werken een plek te geven binnen NORA. Aan de uitwerking ervan is begonnen. Tegelijkertijd leven er vragen over de betekenis van Zaakgericht werken als concept voor de gehele overheid en over de mate waarin het al wordt toegepast in de verschillende bestuurslagen en sectoren. Daarom is gekozen voor het verzamelen van praktijkvoorbeelden van Zaakgericht werken zodat een concreet en geïllustreerd beeld ontstaat van waar we nu staan met dit concept. Daarbij gaat het zowel om zaakgericht werken binnen een organisatie, wel of niet in combinatie met het ontsluiten van statusinformatie naar burger of bedrijf, als om zaakgericht werken in ketens.

Na zaakgericht werken binnen één organisatie, is zaakgericht werken in ketens de volgende stap. Daarbij gaat het om processen waarbij organisaties én zaakgericht werken én samenwerken met een of meer andere organisaties én er tussen die organisaties een verbinding is op het niveau van zaken (bijv. 'zaak is vervolgzaak van'[1]) en/of het uitwisselen van informatie over die zaken.

Verder is inmiddels duidelijk dat organisaties om verschillende redenen kiezen voor zaakgericht werken. Soms gaat het niet primair om het verbeteren van de dienstverlening door het ontsluiten van statusinformatie, maar richt men zich meer op het verbeteren en standaardiseren van de werkprocessen en op het verbeteren van de interne informatievoorziening door te gaan werken met zaakdossiers. Allemaal legitieme doelen. In die zin vereist het invullen van dit formulier niet bij voorbaat dat een voorbeeld zich op alle mogelijke bij zaakgericht werken horende doelen richt.

Voor het vastleggen van voorbeelden is hier de laatste versie[2] van een Word-formulier beschikbaar.

Het resultaat van wat we verzamelen zal leiden tot een op www.noraonline.nl te plaatsen overzicht van zaakgericht werkende organisaties met waar mogelijk bijbehorende contactpersonen en verdergaande documentatie.


Vragen, suggesties en ingevulde (praktijk-)voorbeelden kunnen naar adrie.spruit@ictu.nl met een cc. naar noortje.coppens@ictu.nl.




  1. waarbij overigens nog gediscussieerd kan worden over de juiste termen om dit soort zaken te benoemen.
  2. reacties leiden tot aanpassingen van het formulier.