BRM: verschil tussen versies
(Eerste vulling van deze themapagina) |
(Thema-afbeelding toegevoegd) |
||
Regel 8: | Regel 8: | ||
{{Agenda categorie|BRM}}{{Nieuwsblok categorie|BRM}} | {{Agenda categorie|BRM}}{{Nieuwsblok categorie|BRM}} | ||
<noinclude>[[Categorie:BRM]][[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude> | <noinclude>[[Categorie:BRM]][[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude> | ||
[[Afbeelding: | [[Afbeelding:Regelbeheer.png|thumb|270px|right|alt=Thema-afbeelding Regelbeheer]] | ||
==Wat is Regelbeheer?== | ==Wat is Regelbeheer?== |
Versie van 28 apr 2020 17:09
Wat is Regelbeheer?[bewerken]
Regelbeheer is het "geheel aan methoden, technieken, hulpmiddelen en voorschriften om regels te ontwerpen, analyseren, valideren, verifiëren, uit te rollen, uit te voeren, te beheren en te evalueren." [1]
In plaats van de term 'Regelbeheer' wordt ook wel gesproken over 'Regelbeheersing', 'Business Rules Management (BRM)', 'Kennisgebaseerd Werken' of 'Regelgestuurd werken'.
Waarom is Regelbeheer van belang?[bewerken]
Uitvoeringsorganisaties hebben het zo goed mogelijk uitvoeren van de voor hen toepasselijke wet- en regelgeving als kerntaak. Maar hoe gaan zij er nu voor zorgen dat dit, zowel binnen hun eigen organisatie als in samenwerking in ketenverband, wordt gerealiseerd? Op welke wijze worden wet- en regelgeving vertaald naar uitvoeringsinstructies voor medewerkers en modellen of code voor IT-systemen die de wet- en regelgeving uitvoeren?
Door het toepassen van regelbeheer wordt beoogd het volgende te bereiken:
- Rechtmatigheid – de uitvoering is conform wet- en regelgeving
- Consistentie – ongeacht het kanaal worden wet- en regelgeving op dezelfde wijze uitgevoerd
- Uitlegbaarheid – het waarom/bestaansrecht van een dienst, de bij de uitvoering van de dienst gebruikte regels, het individuele besluit en de bedoeling van de wet zijn voor de klant beschikbaar en helder
- Wendbaarheid – de uitvoeringsorganisatie is in staat om wijzigingen in wet- en regelgeving tijdig te kunnen doorvoeren in de verschillende uitvoeringsonderdelen van de organisatie.
Direct aan de slag |
---|
Door de Expertisegroep Regelbeheer is een Leidraad Regelbeheer ontwikkeld. In deze Leidraad zijn twee zichtlijnen uitgewerkt:
De Leidraad bevat verder principes voor en aspecten van Regelbeheer, evenals maatregelen waarmee Regelbeheer binnen een uitvoeringsorganisatie gerealiseerd kan worden. |
Samen leren & zoeken |
---|
Er zijn al organisaties die ervaring opgedaan hebben met Regelbeheer. Voorbeelden: |
Meer informatie & Contact |
---|
Nuttige links:
Dit thema wordt opgebouwd en beheerd door: Contactpersoon:Rob Neeleman |
- ↑ Zoet, M., de Haan, E., & Smit, K. (2014). Van Wetsanalyse tot Producten en Diensten voor Burgers en Bedrijven. Utrecht, Hogeschool Utrecht.