BRM: verschil tussen versies
(sjabloon concept gebruikt ipv uitgelicht, zodat ook status actualiteit op concept komt te staan) |
|||
(7 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{ | {{Concept met mailadres|m.siemelink@belastingdienst.nl}} | ||
{{Agenda categorie|BRM}}{{Nieuwsblok categorie|BRM}} | {{Agenda categorie|BRM}}{{Nieuwsblok categorie|BRM}} | ||
<noinclude>[[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude> | <noinclude>[[Categorie:BRM]][[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude> | ||
[[Afbeelding: | [[Afbeelding:Regelbeheer.png|thumb|270px|right|alt=Thema-afbeelding Regelbeheer]] | ||
==Wat is Regelbeheer?== | |||
Regelbeheer is het "geheel aan methoden, technieken, hulpmiddelen en voorschriften om regels te ontwerpen, analyseren, valideren, verifiëren, uit te rollen, uit te voeren, te beheren en te evalueren." <ref>Zoet, M., de Haan, E., & Smit, K. (2014). Van Wetsanalyse tot Producten en Diensten voor Burgers en Bedrijven. Utrecht, Hogeschool Utrecht.</ref> | |||
In plaats van de term 'Regelbeheer' wordt ook wel gesproken over 'Regelbeheersing', 'Business Rules Management (BRM)', 'Kennisgebaseerd Werken' of 'Regelgestuurd werken'. | |||
==Waarom is Regelbeheer van belang?== | |||
Uitvoeringsorganisaties hebben het zo goed mogelijk uitvoeren van de voor hen toepasselijke wet- en regelgeving als kerntaak. Maar hoe gaan zij er nu voor zorgen dat dit, zowel binnen hun eigen organisatie als in samenwerking in ketenverband, wordt gerealiseerd? Op welke wijze worden wet- en regelgeving vertaald naar uitvoeringsinstructies voor medewerkers en modellen of code voor IT-systemen die de wet- en regelgeving uitvoeren? | |||
Door het toepassen van regelbeheer wordt beoogd het volgende te bereiken: | |||
* '''Rechtmatigheid''' – de uitvoering is conform wet- en regelgeving | |||
* '''Consistentie''' – ongeacht het kanaal worden wet- en regelgeving op dezelfde wijze uitgevoerd | |||
* '''Uitlegbaarheid''' – het waarom/bestaansrecht van een dienst, de bij de uitvoering van de dienst gebruikte regels, het individuele besluit en de bedoeling van de wet zijn voor de klant beschikbaar en helder | |||
* '''Wendbaarheid''' – de uitvoeringsorganisatie is in staat om wijzigingen in wet- en regelgeving tijdig te kunnen doorvoeren in de verschillende uitvoeringsonderdelen van de organisatie. | |||
<br clear="all" /> | <br clear="all" /> | ||
Regel 16: | Regel 26: | ||
|- | |- | ||
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | | | style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | | ||
Door de [[Expertisegroep Regelbeheer]] is een Leidraad Regelbeheer ontwikkeld. In deze Leidraad zijn twee zichtlijnen uitgewerkt: | |||
# Zichtlijn: Van Wet naar Loket | |||
# Zichtlijn: Feedback op de Wet | |||
De Leidraad bevat verder principes voor en aspecten van Regelbeheer, evenals maatregelen waarmee Regelbeheer binnen een uitvoeringsorganisatie gerealiseerd kan worden. | |||
: → [[ | : → [[Leidraad Regelbeheer]] | ||
: → [[ | : → [[Leidraad Regelbeheer Van wet naar loket]] | ||
: → [[ | : → [[Leidraad Regelbeheer Feedback op de wet]] | ||
|- | |- | ||
|[[Image:puzzelstuk.png|250px]] | |[[Image:puzzelstuk.png|250px]] | ||
Regel 38: | Regel 44: | ||
|- | |- | ||
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | | | style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | | ||
Er zijn al organisaties die ervaring opgedaan hebben met | Er zijn al organisaties die ervaring opgedaan hebben met Regelbeheer. | ||
Voorbeelden: | Voorbeelden: | ||
: → [https://regelbeheer.pleio.nl/ Pleio-pagina van de Expertisegroep Regelbeheer] | |||
: → [https:// | |||
|- | |- | ||
Regel 55: | Regel 59: | ||
Nuttige links: | Nuttige links: | ||
: → | : → Regelbeheer ligt in het verlengde van [[Wendbaar Wetgeven]] | ||
: → | : → Diverse publicaties over Traceerbaarheid voor regelbeheer, Regelbeheer en transparantie-eisen en Regelbeheer en agile werken zijn te vinden op [https://www.knowbility.nl/pub/ de website van Knowbility] | ||
Dit thema wordt opgebouwd en beheerd door: | Dit thema wordt opgebouwd en beheerd door: | ||
: → [[ | : → [[Expertisegroep Regelbeheer]] | ||
Contactpersoon: | Contactpersoon:Marc Siemelink | ||
{{Maillink | {{Maillink | ||
|to= | |to=m.siemelink@belastingdienst.nl | ||
|cc= | |cc=nora@ictu.nl | ||
|linktext= | |linktext=m.siemelink@belastingdienst.nl | ||
|subject= | |subject=BRM op noraonline.nl | ||
|body= | |body= | ||
}} | }} | ||
Regel 78: | Regel 82: | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
<references /> | |||
[[Categorie:Onderwerpen]] | [[Categorie:Onderwerpen]] | ||
[[Categorie:BRM]][[Categorie:Thema's]] | [[Categorie:BRM]][[Categorie:Thema's]] |
Huidige versie van 31 jan 2023 om 17:10
Wat is Regelbeheer?[bewerken]
Regelbeheer is het "geheel aan methoden, technieken, hulpmiddelen en voorschriften om regels te ontwerpen, analyseren, valideren, verifiëren, uit te rollen, uit te voeren, te beheren en te evalueren." [1]
In plaats van de term 'Regelbeheer' wordt ook wel gesproken over 'Regelbeheersing', 'Business Rules Management (BRM)', 'Kennisgebaseerd Werken' of 'Regelgestuurd werken'.
Waarom is Regelbeheer van belang?[bewerken]
Uitvoeringsorganisaties hebben het zo goed mogelijk uitvoeren van de voor hen toepasselijke wet- en regelgeving als kerntaak. Maar hoe gaan zij er nu voor zorgen dat dit, zowel binnen hun eigen organisatie als in samenwerking in ketenverband, wordt gerealiseerd? Op welke wijze worden wet- en regelgeving vertaald naar uitvoeringsinstructies voor medewerkers en modellen of code voor IT-systemen die de wet- en regelgeving uitvoeren?
Door het toepassen van regelbeheer wordt beoogd het volgende te bereiken:
- Rechtmatigheid – de uitvoering is conform wet- en regelgeving
- Consistentie – ongeacht het kanaal worden wet- en regelgeving op dezelfde wijze uitgevoerd
- Uitlegbaarheid – het waarom/bestaansrecht van een dienst, de bij de uitvoering van de dienst gebruikte regels, het individuele besluit en de bedoeling van de wet zijn voor de klant beschikbaar en helder
- Wendbaarheid – de uitvoeringsorganisatie is in staat om wijzigingen in wet- en regelgeving tijdig te kunnen doorvoeren in de verschillende uitvoeringsonderdelen van de organisatie.
Direct aan de slag |
---|
Door de Expertisegroep Regelbeheer is een Leidraad Regelbeheer ontwikkeld. In deze Leidraad zijn twee zichtlijnen uitgewerkt:
De Leidraad bevat verder principes voor en aspecten van Regelbeheer, evenals maatregelen waarmee Regelbeheer binnen een uitvoeringsorganisatie gerealiseerd kan worden. |
Samen leren & zoeken |
---|
Er zijn al organisaties die ervaring opgedaan hebben met Regelbeheer. Voorbeelden: |
Meer informatie & Contact |
---|
Nuttige links:
Dit thema wordt opgebouwd en beheerd door: Contactpersoon:Marc Siemelink m.siemelink@belastingdienst.nl |
- ↑ Zoet, M., de Haan, E., & Smit, K. (2014). Van Wetsanalyse tot Producten en Diensten voor Burgers en Bedrijven. Utrecht, Hogeschool Utrecht.