BRM: verschil tussen versies
(Thema-afbeelding toegevoegd) |
(sjabloon concept gebruikt ipv uitgelicht, zodat ook status actualiteit op concept komt te staan) |
||
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{ | {{Concept met mailadres|m.siemelink@belastingdienst.nl}} | ||
| | |||
{{Agenda categorie|BRM}}{{Nieuwsblok categorie|BRM}} | {{Agenda categorie|BRM}}{{Nieuwsblok categorie|BRM}} | ||
<noinclude>[[Categorie:BRM]][[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude> | <noinclude>[[Categorie:BRM]][[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude> | ||
Regel 53: | Regel 47: | ||
Voorbeelden: | Voorbeelden: | ||
: → [ | : → [https://regelbeheer.pleio.nl/ Pleio-pagina van de Expertisegroep Regelbeheer] | ||
|- | |- | ||
Regel 66: | Regel 60: | ||
: → Regelbeheer ligt in het verlengde van [[Wendbaar Wetgeven]] | : → Regelbeheer ligt in het verlengde van [[Wendbaar Wetgeven]] | ||
: → Diverse publicaties over Traceerbaarheid voor regelbeheer, Regelbeheer en transparantie-eisen en Regelbeheer en agile werken zijn te vinden op [ | : → Diverse publicaties over Traceerbaarheid voor regelbeheer, Regelbeheer en transparantie-eisen en Regelbeheer en agile werken zijn te vinden op [https://www.knowbility.nl/pub/ de website van Knowbility] | ||
Dit thema wordt opgebouwd en beheerd door: | Dit thema wordt opgebouwd en beheerd door: | ||
: → [[Expertisegroep Regelbeheer]] | : → [[Expertisegroep Regelbeheer]] | ||
Contactpersoon: | Contactpersoon:Marc Siemelink | ||
{{Maillink | {{Maillink | ||
|to= | |to=m.siemelink@belastingdienst.nl | ||
|cc=nora@ictu.nl | |cc=nora@ictu.nl | ||
|linktext= | |linktext=m.siemelink@belastingdienst.nl | ||
|subject=BRM op noraonline.nl | |subject=BRM op noraonline.nl | ||
|body= | |body= |
Huidige versie van 31 jan 2023 om 17:10
Wat is Regelbeheer?[bewerken]
Regelbeheer is het "geheel aan methoden, technieken, hulpmiddelen en voorschriften om regels te ontwerpen, analyseren, valideren, verifiëren, uit te rollen, uit te voeren, te beheren en te evalueren." [1]
In plaats van de term 'Regelbeheer' wordt ook wel gesproken over 'Regelbeheersing', 'Business Rules Management (BRM)', 'Kennisgebaseerd Werken' of 'Regelgestuurd werken'.
Waarom is Regelbeheer van belang?[bewerken]
Uitvoeringsorganisaties hebben het zo goed mogelijk uitvoeren van de voor hen toepasselijke wet- en regelgeving als kerntaak. Maar hoe gaan zij er nu voor zorgen dat dit, zowel binnen hun eigen organisatie als in samenwerking in ketenverband, wordt gerealiseerd? Op welke wijze worden wet- en regelgeving vertaald naar uitvoeringsinstructies voor medewerkers en modellen of code voor IT-systemen die de wet- en regelgeving uitvoeren?
Door het toepassen van regelbeheer wordt beoogd het volgende te bereiken:
- Rechtmatigheid – de uitvoering is conform wet- en regelgeving
- Consistentie – ongeacht het kanaal worden wet- en regelgeving op dezelfde wijze uitgevoerd
- Uitlegbaarheid – het waarom/bestaansrecht van een dienst, de bij de uitvoering van de dienst gebruikte regels, het individuele besluit en de bedoeling van de wet zijn voor de klant beschikbaar en helder
- Wendbaarheid – de uitvoeringsorganisatie is in staat om wijzigingen in wet- en regelgeving tijdig te kunnen doorvoeren in de verschillende uitvoeringsonderdelen van de organisatie.
Direct aan de slag |
---|
Door de Expertisegroep Regelbeheer is een Leidraad Regelbeheer ontwikkeld. In deze Leidraad zijn twee zichtlijnen uitgewerkt:
De Leidraad bevat verder principes voor en aspecten van Regelbeheer, evenals maatregelen waarmee Regelbeheer binnen een uitvoeringsorganisatie gerealiseerd kan worden. |
Samen leren & zoeken |
---|
Er zijn al organisaties die ervaring opgedaan hebben met Regelbeheer. Voorbeelden: |
Meer informatie & Contact |
---|
Nuttige links:
Dit thema wordt opgebouwd en beheerd door: Contactpersoon:Marc Siemelink m.siemelink@belastingdienst.nl |
- ↑ Zoet, M., de Haan, E., & Smit, K. (2014). Van Wetsanalyse tot Producten en Diensten voor Burgers en Bedrijven. Utrecht, Hogeschool Utrecht.