Duurzame Toegankelijkheid: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Ga naar: navigatie, zoeken
k (linkedin url-verwijzing opgenomen)
(Redenen van het toepassen van duurzame toegankelijkheid toegevoegd)
Regel 5: Regel 5:
  
 
==Waarom toepassen?==
 
==Waarom toepassen?==
Digitaal werken stelt overheidsorganisaties voor grote uitdagingen in het toegankelijk maken en houden van informatie. Allereerst omdat digitale informatie op een heel andere manier wordt opgeslagen en verwerkt dan papieren informatie. Daarnaast zorgt de snel veranderende techniek voortdurend voor bedreigingen van de toegankelijkheid van informatie. Een laatste uitdaging ligt in de toegenomen verwachtingen die gebruikers hebben van ‘toegankelijke informatie’: digitale informatie moet na één muisklik beschikbaar zijn.
+
Informatie is een belangrijk 'product van het handelen van de overheid'. Vanuit verschillende perspectieven is de duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie van groot belang. Enkele belangrijke redenen zijn:
 +
    * '''Dienstverlening'''. Voor een goede dienstverlening is informatie over die diensten essentieel. Zodat burgers en bedrijven weten wat de dienst inhoudt, hoe ze er gebruik van kunnen maken en hoe het met de uitvoering van de dienst staat.
 +
    * '''Verantwoording'''. De overheid moet inzage kunnen bieden in haar handelen als daar om gevraagd wordt. Bijvoorbeeld bij parlementaire verantwoording, een rechtszaak of omdat burgers en bedrijven geïnteresseerd zijn of een belang hebben bij overheidshandelen.
 +
    * '''Participatie'''. Als de overheid wil dat burgers en bedrijven participeren in overheidstaken, dan moeten zij ook over de informatie kunnen beschikken die daarvoor nodig is. Bijvoorbeeld in de vorm van open data en toegang tot de kennis die de overheid in huis heeft.
 +
    * '''Erfgoed'''. Nederland is gebouwd op zijn verleden. Toekomstige generaties willen daarom ook inzicht hebben in ons heden. Zodat ze kunnen leren van wat we nu goed en verkeerd doen. Of simpelweg omdat het mooi is om een geschiedenis te hebben.
  
 +
Afgezien hiervan zijn overheidsorganisaties op basis van de Archiefwet 1995 verplicht al hun informatie toegankelijk te maken en te houden (Artikel 4: “De overheidsorganen zijn verplicht de onder hen berustende archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren, alsmede zorg te dragen voor de vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden.”).
 
</div>
 
</div>
 
<br clear="all" />
 
<br clear="all" />
Regel 12: Regel 17:
 
<div class="kolommen">
 
<div class="kolommen">
 
<div class="kolom">
 
<div class="kolom">
 +
 
==Direct aan de slag==
 
==Direct aan de slag==
  

Versie van 14 dec 2015 om 13:52

Dit thema wordt opgebouwd. De pagina's bevatten deels nog onjuiste verwijzingen. Voor vragen over dit onderwerp kunt u terecht bij nora@ictu.nl

Duurzame toegankelijkheidHoudt in dat informatie vindbaar, interpreteerbaar en uitwisselbaar is. wil zeggen: informatie is vanaf het moment van ontstaan beschikbaar en bruikbaar voor iedereen die daar recht op heeft en voor zolang noodzakelijk is. Burgers, bedrijven, ambtenaren, journalisten en bijvoorbeeld onderzoekers kunnen de informatie die ze nodig hebben vinden, raadplegen en interpreteren. Niet alleen nu, maar ook over pakweg 100 jaar.

Waarom toepassen?

InformatieBetekenisvolle gegevens. is een belangrijk 'product van het handelen van de overheid'. Vanuit verschillende perspectieven is de duurzame toegankelijkheidHoudt in dat informatie vindbaar, interpreteerbaar en uitwisselbaar is. van overheidsinformatie van groot belang. Enkele belangrijke redenen zijn:

   * Dienstverlening. Voor een goede dienstverlening is informatie over die diensten essentieel. Zodat burgers en bedrijven weten wat de dienst inhoudt, hoe ze er gebruik van kunnen maken en hoe het met de uitvoering van de dienst staat.
   * Verantwoording. De overheid moet inzage kunnen bieden in haar handelen als daar om gevraagd wordt. Bijvoorbeeld bij parlementaire verantwoording, een rechtszaak of omdat burgers en bedrijven geïnteresseerd zijn of een belang hebben bij overheidshandelen.
   * Participatie. Als de overheid wil dat burgers en bedrijven participeren in overheidstaken, dan moeten zij ook over de informatie kunnen beschikken die daarvoor nodig is. Bijvoorbeeld in de vorm van open data en toegang tot de kennis die de overheid in huis heeft.
   * Erfgoed. Nederland is gebouwd op zijn verleden. Toekomstige generaties willen daarom ook inzicht hebben in ons heden. Zodat ze kunnen leren van wat we nu goed en verkeerd doen. Of simpelweg omdat het mooi is om een geschiedenis te hebben.

Afgezien hiervan zijn overheidsorganisaties op basis van de Archiefwet 1995 verplicht al hun informatie toegankelijk te maken en te houden (Artikel 4: “De overheidsorganen zijn verplicht de onder hen berustende archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren, alsmede zorg te dragen voor de vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden.”).


Direct aan de slag

Met welke kaders moet je rekening houden? Wat is er al bekend en beschikbaar waardoor je kunt hergebruiken en een vliegende start kunt maken?


Samen leren & zoeken

U kunt participeren in de vraagstukken en lopende discussies spelen rondom duurzame toegankelijkheidHoudt in dat informatie vindbaar, interpreteerbaar en uitwisselbaar is.. Ook zijn er diverse organisaties die al werken aan duurzame toegankelijkheidHoudt in dat informatie vindbaar, interpreteerbaar en uitwisselbaar is..

Meer informatie & Contact

Relevante links:

Beheer van dit thema:

Wilt u meedoen aan (online) discussies, (thema)bijeenkomsten en de openbare review van DUTO? Meldt u dan aan bij de open LinkedIn-groep DUTO of neem contact op via volgend adres: