NORA Gebruikersraad/2017-06-20: verschil tussen versies

Uit NORA Online
< NORA Gebruikersraad
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(correctie)
(tot en met stukje Dominique, stukken nog wel toevoegen)
Regel 10: Regel 10:
==Inloop en koffie ''(13.00 – 13.30 uur)''==
==Inloop en koffie ''(13.00 – 13.30 uur)''==
==Welkomstwoord ''(13.30 – 13.45 uur)''==
==Welkomstwoord ''(13.30 – 13.45 uur)''==
Door Wiepke Maljers, Directeur Advies / plaatsvervangend Algemeen Directeur ICTU. Introductie van ICTU en ICTU's bijdrage aan digitalisering van de overheid.
Door Wiepke Maljers, Directeur Advies / plaatsvervangend Algemeen Directeur ICTU. Introductie van ICTU en ICTU's bijdrage aan digitalisering van de overheid. Wiepke vertelt dat ICTU ca 400 medewerkers telt, waarvan zo'n 270 externen. Architecten worden bij voorkeur als vaste medewerkers in dienst genomen, of waar toch extra capaciteit nodig is gekoppeld aan een interne buddy. Die keuze is gemaakt omdat het doel van ICTU, een betere digitale overheid, alleen bereikt kan worden wanneer samenwerking en digitale dienstverlening over de grenzen van organisaties, overheidslagen en landen heen mogelijk is. De 13 architecten van ICTU zorgen dat die interoperabiliteit van het geheel niet uit het oog verloren wordt in opdrachten die ICTU uitvoert voor individuele overheidsopdrachtgevers. De bandbreedte van die opdrachten is erg groot, waardoor het een uitdaging is de kwaliteit te borgen. De externe normen die beschikbaar zijn op de verschillende vakgebieden zetten ze in om het professionele gesprek aan te gaan: wanneer kunnen we zeggen dat we deze opdracht goed doen? NORA vormt zo'n kader van externe normen, en de NORA Gebruikersraad is een plek waar je dat professionele gesprek bij uitstek kunt aangaan.
==Opening en mededelingen ''(13.45 – 14.00 uur)''==
==Opening en mededelingen ''(13.45 – 14.00 uur)''==
Door Saco Bekius (voorzitter). Mededelingen en gevraagde besluiten:
Door Saco Bekius (voorzitter). Mededelingen en gevraagde besluiten:
* Verslag en actiepunten vorige bijeenkomst, zie
* Er zijn, in reactie op de inventarisatie van het netwerk van de  Gebruikersraad, behoorlijk wat nieuwe gezichten aanwezig, dus we beginnen met een voorstelrondje.
* Gevraagd: instemming met het [[NORA Gebruikersraad/2017-04-11|verslag van de vorige bijeenkomst]].
* Paul de Frankrijker is voor het laatst aanwezig als vertegenwoordiger van de WILMA in de Gebruikersraad.
* Opschonen deelnemerslijst, stand van zaken (Marieke Vos)
* De bijeenkomst van het Overheid [[Mobility]] Overleg van donderdag 22 juni gaat helaas niet door, een nieuwe datum wordt op korte termijn bekend gemaakt. Wie nog wil aansluiten bij OMO kan zich aanmelden via [mailto:herriet.heersink@ictu.nl herriet.heersink@ictu.nl].
* De agenda van vandaag wordt aangepast: de presentatie over het Agile ontwerpen van software onder architectuur vanuit ICTU vervalt helaas. De ruimte die daarmee vrijkomt wordt opgevuld met een presentatie over de resultaten die NORA het (bijna) afgelopen halfjaar heeft weten te realiseren. Deze presentatie zal ook ter beschikking gesteld worden van de Regieraad.
* De vergadering stelt het [[NORA Gebruikersraad/2017-04-11|verslag van de vorige bijeenkomst]] vast zonder wijzigingen.
* Openstaande actiepunten: Het Actiepunt op naam van Eric Brouwer en Peter Leijnse (het specificeren van de behoefte van Logius aan architectuur over de bouwstenen) is inmiddels uitgevoerd. Het resultaat moet in een volgende Gebruikersraad of Kennissessie aan de orde komen (in [[Backlog agendaonderwerpen Gebruikersraad en Familie]] geplaatst). Het actiepunt op naam van GEMMA en NORA Beheer over [[gegevensmanagement]] wordt verder uitgewerkt in een (serie van) Kennissessie(s). Het doel hiervan is om met geïnteresseerden uit de diverse domeinen te kijken welke kennis uit het GEMMA Katern generiek gemaakt kan worden en of er nog witte vlekken zijn. Ook dit onderwerp is in de [[Backlog agendaonderwerpen Gebruikersraad en Familie|backlog]] geplaatst.
* De lijst met contactgegevens voor de NORA Gebruikersraad wordt op het moment geschoond: alle leden kunnen een mail verwachten met de gegevens zoals die bij ons bekend staan en de vraag of deze nog kloppen. Deze mail is afkomstig van nora@ictu.nl en ondertekend door Anushka (projectsecretariaat ICTU).
* Acties vorige keer (Dominique Wijn):  
* Acties vorige keer (Dominique Wijn):  
** Regieraad
** Er ligt een stuk voor de Regieraad Interconnectiviteit op basis van de prioriteiten die we in de vorige Gebruikersraad hebben vastgesteld n.a.v. hun verzoek om focus. Saco en Dominique zullen dit op 27 juni in de Regieraad presenteren, waarbij ze de laatste opmerkingen van de Gebruikersraad mee zullen nemen. Opmerkingen:
 
Zoek bij het focuspunt identiteit contact met de architecten die hier al naar kijken voor bijvoorbeeld de stuurgroep EID. Zo voorkom je dat je langs elkaar heen werkt of dubbel werk levert. De bestaande governance kijkt per bouwsteen, maar niet naar het grote geheel, dus daar ligt de meerwaarde van NORA.
 
Bekijk de zaken vooral bottom-up vanuit de impact die gebruik in de domeinen gaat hebben, juist ook door de combinatie met andere bestaande bouwstenen. Hoe zie je dat werken in een breed spectrum aan aanwezigen? Procesmatig kun je leren van de ervaringen in de Onderwijssector: bepaal de impact eerst in je eigen organisatie, bespreek dan per domein wat generiek is (lager onderwijs, middelbaar, hoger), leg dat in de sector neer (Onderwijs) en als het daar ook generiek is moet het op NORA-niveau worden ingebracht.
 
Opmerking: het plan zoals dat is rondgestuurd kan/moet nog wel concreter kunnen: wat gaan we opleveren? Daar wordt nog hard aan gewerkt deze week.
** Andere werkwijze vergaderingen / relatie met dochters
** Andere werkwijze vergaderingen / relatie met dochters
Het advies is af en wordt ingediend bij de opdrachtgever bij Binnenlandse Zaken.
Opmerkingen: Dit is een goede benadering, vanuit de SVB willen we ook liever werken met verschillende vertegenwoordigers die afhankelijk van het onderwerp meedraaien, dan met een vaste vertegenwoordiger ongeacht het onderwerp. Het zou fijn zijn om scherper te hebben over welke lijn wat besloten wordt en wie er dus mee beslist. Voorlopig is er echter nog veel onzekerheid (ook over de Regieraden), dus laten we het komende half jaar gebruiken om het gewoon volgens het voorstel te proberen. Daarna kunnen we dan evanlueren en aanscherpen waar dat nodig is, in de context van een nieuw kabinetsbeleid.
==Berichtenbox: voorstel Manifestgroep ''(14.00 – 14.20 uur)''==
==Berichtenbox: voorstel Manifestgroep ''(14.00 – 14.20 uur)''==
Martijn Hiensch (UWV) praat ons bij over het voorstel dat de Manifestgroep heeft ontwikkeld voor een verbeterde versie van de Berichtenbox. Het {{Bestand met info|Advies Berichtenvoorziening Architectuurraad Manifestgroep final.pdf| voorstel}} is tot stand gebracht onder de vlag van de Architectuurraad. De Manifestgroep bestuurders hebben inmiddels ingestemd.  
Martijn Hiensch (UWV) praat ons bij over het voorstel dat de Manifestgroep heeft ontwikkeld voor een verbeterde versie van de Berichtenbox. Het {{Bestand met info|Advies Berichtenvoorziening Architectuurraad Manifestgroep final.pdf| voorstel}} is tot stand gebracht onder de vlag van de Architectuurraad. De Manifestgroep bestuurders hebben inmiddels ingestemd.  

Versie van 28 jun 2017 18:27


Bijeenkomst van NORA Gebruikersraad op dinsdag 20 juni 2017, 13.00-17.00, locatie: ICTU, Wilhelmina van Pruisenweg 104, 2595 AN DEN HAAG. .

Inloop en koffie (13.00 – 13.30 uur)[bewerken]

Welkomstwoord (13.30 – 13.45 uur)[bewerken]

Door Wiepke Maljers, Directeur Advies / plaatsvervangend Algemeen Directeur ICTU. Introductie van ICTU en ICTU's bijdrage aan digitalisering van de overheid. Wiepke vertelt dat ICTU ca 400 medewerkers telt, waarvan zo'n 270 externen. Architecten worden bij voorkeur als vaste medewerkers in dienst genomen, of waar toch extra capaciteit nodig is gekoppeld aan een interne buddy. Die keuze is gemaakt omdat het doel van ICTU, een betere digitale overheid, alleen bereikt kan worden wanneer samenwerking en digitale dienstverlening over de grenzen van organisaties, overheidslagen en landen heen mogelijk is. De 13 architecten van ICTU zorgen dat die interoperabiliteit van het geheel niet uit het oog verloren wordt in opdrachten die ICTU uitvoert voor individuele overheidsopdrachtgevers. De bandbreedte van die opdrachten is erg groot, waardoor het een uitdaging is de kwaliteit te borgen. De externe normen die beschikbaar zijn op de verschillende vakgebieden zetten ze in om het professionele gesprek aan te gaan: wanneer kunnen we zeggen dat we deze opdracht goed doen? NORA vormt zo'n kader van externe normen, en de NORA Gebruikersraad is een plek waar je dat professionele gesprek bij uitstek kunt aangaan.

Opening en mededelingen (13.45 – 14.00 uur)[bewerken]

Door Saco Bekius (voorzitter). Mededelingen en gevraagde besluiten:

  • Er zijn, in reactie op de inventarisatie van het netwerk van de Gebruikersraad, behoorlijk wat nieuwe gezichten aanwezig, dus we beginnen met een voorstelrondje.
  • Paul de Frankrijker is voor het laatst aanwezig als vertegenwoordiger van de WILMA in de Gebruikersraad.
  • De bijeenkomst van het Overheid Mobiele apps Overleg van donderdag 22 juni gaat helaas niet door, een nieuwe datum wordt op korte termijn bekend gemaakt. Wie nog wil aansluiten bij OMO kan zich aanmelden via herriet.heersink@ictu.nl.
  • De agenda van vandaag wordt aangepast: de presentatie over het Agile ontwerpen van software onder architectuur vanuit ICTU vervalt helaas. De ruimte die daarmee vrijkomt wordt opgevuld met een presentatie over de resultaten die NORA het (bijna) afgelopen halfjaar heeft weten te realiseren. Deze presentatie zal ook ter beschikking gesteld worden van de Regieraad.
  • De vergadering stelt het verslag van de vorige bijeenkomst vast zonder wijzigingen.
  • Openstaande actiepunten: Het Actiepunt op naam van Eric Brouwer en Peter Leijnse (het specificeren van de behoefte van Logius aan architectuur over de bouwstenen) is inmiddels uitgevoerd. Het resultaat moet in een volgende Gebruikersraad of Kennissessie aan de orde komen (in Backlog agendaonderwerpen Gebruikersraad en Familie geplaatst). Het actiepunt op naam van GEMMA en NORA Beheer over gegevensmanagement wordt verder uitgewerkt in een (serie van) Kennissessie(s). Het doel hiervan is om met geïnteresseerden uit de diverse domeinen te kijken welke kennis uit het GEMMA Katern generiek gemaakt kan worden en of er nog witte vlekken zijn. Ook dit onderwerp is in de backlog geplaatst.
  • De lijst met contactgegevens voor de NORA Gebruikersraad wordt op het moment geschoond: alle leden kunnen een mail verwachten met de gegevens zoals die bij ons bekend staan en de vraag of deze nog kloppen. Deze mail is afkomstig van nora@ictu.nl en ondertekend door Anushka (projectsecretariaat ICTU).
  • Acties vorige keer (Dominique Wijn):
    • Er ligt een stuk voor de Regieraad Interconnectiviteit op basis van de prioriteiten die we in de vorige Gebruikersraad hebben vastgesteld n.a.v. hun verzoek om focus. Saco en Dominique zullen dit op 27 juni in de Regieraad presenteren, waarbij ze de laatste opmerkingen van de Gebruikersraad mee zullen nemen. Opmerkingen:

Zoek bij het focuspunt identiteit contact met de architecten die hier al naar kijken voor bijvoorbeeld de stuurgroep EID. Zo voorkom je dat je langs elkaar heen werkt of dubbel werk levert. De bestaande governance kijkt per bouwsteen, maar niet naar het grote geheel, dus daar ligt de meerwaarde van NORA.

Bekijk de zaken vooral bottom-up vanuit de impact die gebruik in de domeinen gaat hebben, juist ook door de combinatie met andere bestaande bouwstenen. Hoe zie je dat werken in een breed spectrum aan aanwezigen? Procesmatig kun je leren van de ervaringen in de Onderwijssector: bepaal de impact eerst in je eigen organisatie, bespreek dan per domein wat generiek is (lager onderwijs, middelbaar, hoger), leg dat in de sector neer (Onderwijs) en als het daar ook generiek is moet het op NORA-niveau worden ingebracht.

Opmerking: het plan zoals dat is rondgestuurd kan/moet nog wel concreter kunnen: wat gaan we opleveren? Daar wordt nog hard aan gewerkt deze week.

    • Andere werkwijze vergaderingen / relatie met dochters

Het advies is af en wordt ingediend bij de opdrachtgever bij Binnenlandse Zaken. Opmerkingen: Dit is een goede benadering, vanuit de SVB willen we ook liever werken met verschillende vertegenwoordigers die afhankelijk van het onderwerp meedraaien, dan met een vaste vertegenwoordiger ongeacht het onderwerp. Het zou fijn zijn om scherper te hebben over welke lijn wat besloten wordt en wie er dus mee beslist. Voorlopig is er echter nog veel onzekerheid (ook over de Regieraden), dus laten we het komende half jaar gebruiken om het gewoon volgens het voorstel te proberen. Daarna kunnen we dan evanlueren en aanscherpen waar dat nodig is, in de context van een nieuw kabinetsbeleid.

Berichtenbox: voorstel Manifestgroep (14.00 – 14.20 uur)[bewerken]

Martijn Hiensch (UWV) praat ons bij over het voorstel dat de Manifestgroep heeft ontwikkeld voor een verbeterde versie van de Berichtenbox. Het voorstel (PDF, 395 kB) is tot stand gebracht onder de vlag van de Architectuurraad. De Manifestgroep bestuurders hebben inmiddels ingestemd.

GDI: authenticatie (14.20 – 14.50 uur)[bewerken]

Vincent van de Laar (ICTU) geeft een overzicht van en toelichting op de laatste ontwikkelingen in eID, eIDAS en Idensys. Dit sluit hij af met een vraag of stelling voor de verdere disussie.

GDI Bouwstenen: authenticatie (14.50 – 15.05 uur)[bewerken]

Een open discussie tussen de aanwezigen. Gesprek op inhoud over de gewenste (in)richting van authenticatie, los van actuele ontwikkelingen.

  • Wat kunnen referentie architecturen in de NORA Familie daarin betekenen?
  • Dit thema is speerpunt voor 2017: wat doen we daarmee, wat zou een gewenst resultaat zijn en wie wil ermee aan de slag?

Pauze (15.05 - 15.20 uur)[bewerken]

ICTU Agile ontw. onder architectuur (15.20 – 15.40 uur)[bewerken]

ICTU ontwikkelt software standaard op agile werkwijze, op basis van een continue monitoring van de kwaliteit. De interne ontwikkelprojecten werken onder architectuur. Een ervaringsdeskundige vertelt hoe dat in de praktijk werkt.

ICTU Architectuur-advies obv NORA (15:40 – 16:00)[bewerken]

Architecten van ICTU worden ook ingeschakeld door overheidsorganisaties voor extern advies op basis van een opdracht. Paul van Raaij (ICTU) licht toe welke type opdrachten dat zijn en hoe daarin NORA een rol speelt, met name in “NORA Reviews”.

De visualisaties die Paul in zijn presentatie liet zien zijn gemaakt met de open source tool Blender en gebaseerd op de iDEA methode zoals die ook op de pagina Visualisatie te zien is. ICTU is de visualisatie van de GDI verder aan het doorontwikkelen, een concept van dit 3d model van idEA staat al in de NORA-wiki.

NORA Reviews (16.00 – 16:30)[bewerken]

De werkwijze van ICTU gaat uit van wederzijdse reviews van elkaars werk, waarbij een deel van de meetlat is gebaseerd op NORA. Vindt dat ook binnen of tussen domeinen plaats en hoe zijn de ervaringen? Waarom gebeurt dat niet standaard?

Resultaten NORA in 2017 tot nu toe[bewerken]

Op verzoek van de voorzitter geeft Eric Brouwer (NORA Beheer) een presentatie (PDF, 879 kB) van de acties die NORA Beheer het eerste halfjaar van 2017 heeft opgeleverd. Deze presentatie zal ook voor de Regieraad gegeven en beschikbaar gesteld worden (vergadering 27 juni), dus als er wijzigingen nodig zijn neem dan direct even contact op met Eric via [mailto:nora@ictu.nl nora@ictunl). ==Afsluitende Borrel (16.30 - 17.00 uur)