Ontkoppelen met diensten: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(R)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Ontkoppelen met diensten|Stelling=De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst.
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP02
|Stelling=De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst
|Rationale=Interne processtappen in het dienstverleningsproces kunnen ook voor afnemers
|Rationale=Interne processtappen in het dienstverleningsproces kunnen ook voor afnemers
grote meerwaarde hebben. Het 'open stellen' van deze processtappen voor
grote meerwaarde hebben. Het 'open stellen' van deze processtappen voor
Regel 19: Regel 22:
meerwaarde beschouwen binnen het grotere geheel van de overheid en de
meerwaarde beschouwen binnen het grotere geheel van de overheid en de
interne- en procesgerichtheid loslaten.
interne- en procesgerichtheid loslaten.
|Realiseert=Noodzakelijk,
|Gerelateerd=Bronregistraties zijn leidend,
|RelatieToelichting=AP 13: kan gezien worden als een invulling van dit principe
|Voorbeelden=* Neem de intake van cliënten door een zorgverlener. De zorgverlener zou deze intake niet langer alleen voor zichzelf, maar ook voor andere organisaties kunnen gaat uitvoeren. Dit is een logische keuze wanneer de dienst goed aansluit bij de wettelijke taak en expertise van de organisatie, bijvoorbeeld wanneer de zorgverlener beschikt over een goed netwerk van loketten en goed geschoolde consulenten.
* Een ander voorbeeld zijn de gegevensdiensten van de basisregistraties. Deze waren oorspronkelijk bedoeld voor een specifieke taak van de eigen organisatie. Inmiddels zijn deze diensten beschikbaar voor alle overheidsorganisaties.
|Implicaties=* De dienstverlener heeft afgewogen welke ondersteunende processtappen, handelingen en informatie-objecten uit het dienstverleningsproces meerwaarde hebben voor andere organisaties  
|Implicaties=* De dienstverlener heeft afgewogen welke ondersteunende processtappen, handelingen en informatie-objecten uit het dienstverleningsproces meerwaarde hebben voor andere organisaties  
* Deze handelingen en objecten zijn beschreven en ontsloten als afzonderlijke en herbruikbare diensten  
* Deze handelingen en objecten zijn beschreven en ontsloten als afzonderlijke en herbruikbare diensten  
* De resulterende diensten zijn zó beschreven dat de resultaten en voorwaarden ook in een andere context begrepen kunnen worden  
* De resulterende diensten zijn zó beschreven dat de resultaten en voorwaarden ook in een andere context begrepen kunnen worden  
* De diensten zijn gepubliceerd in een landelijk serviceregister of dienstencatalogus.
* De diensten zijn gepubliceerd in een landelijk serviceregister of dienstencatalogus.
|Voorbeelden=* Neem de intake van cliënten door een zorgverlener. De zorgverlener zou deze intake niet langer alleen voor zichzelf, maar ook voor andere organisaties kunnen gaat uitvoeren. Dit is een logische keuze wanneer de dienst goed aansluit bij de wettelijke taak en expertise van de organisatie, bijvoorbeeld wanneer de zorgverlener beschikt over een goed netwerk van loketten en goed geschoolde consulenten.
* Een ander voorbeeld zijn de gegevensdiensten van de basisregistraties. Deze waren oorspronkelijk bedoeld voor een specifieke taak van de eigen organisatie. Inmiddels zijn deze diensten beschikbaar voor alle overheidsorganisaties.
|Cluster=Dienstenaanbod
|Cluster=Dienstenaanbod
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurdomein=Processen
|Architectuurdomein=Processen
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=AP 13: kan gezien worden als een invulling van dit principe
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|ID=AP02
|Realiseert=Noodzakelijk,
|Toepassingsgebied=Generiek
|Paginanaam=Ontkoppelen met diensten
|Gerelateerd=Bronregistraties zijn leidend,
}}
}}

Versie van 24 sep 2014 09:49

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen