PDCA-cyclus in besturing kwaliteit: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(R)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=PDCA-cyclus in besturing kwaliteit|Stelling=De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP31
|Stelling=De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.
|Rationale=Afnemers vragen om een merkbare borging van de kwaliteit en ruimte voor feedback. De organisatie kan alleen duurzaam haar doelstellingen realiseren wanneer zij haar diensten continu aanpast aan de omstandigheden, zoals de wijzigende vraag van afnemers, wijzigingen in de eigen middelen en wetgeving of tekortkomingen in geleverde diensten.
|Rationale=Afnemers vragen om een merkbare borging van de kwaliteit en ruimte voor feedback. De organisatie kan alleen duurzaam haar doelstellingen realiseren wanneer zij haar diensten continu aanpast aan de omstandigheden, zoals de wijzigende vraag van afnemers, wijzigingen in de eigen middelen en wetgeving of tekortkomingen in geleverde diensten.


Dit betekent dat de dienstverlener op methodische wijze werkt aan de kwaliteit en vraaggerichtheid van de dienst. Dit veronderstelt een cyclische  terugkoppeling of Plan-Do-Check-Act-cyclus (Deming-cirkel) op de kwaliteit van de dienst. NORA stelt met dit principe alleen een globale eis aan de kwaliteitsborging. NORA doet geen uitspraak over specifieke methodes of de precieze organisatie. Dit is voor de interoperabiliteit van de dienst van wezenlijk belang.
Dit betekent dat de dienstverlener op methodische wijze werkt aan de kwaliteit en vraaggerichtheid van de dienst. Dit veronderstelt een cyclische  terugkoppeling of Plan-Do-Check-Act-cyclus (Deming-cirkel) op de kwaliteit van de dienst. NORA stelt met dit principe alleen een globale eis aan de kwaliteitsborging. NORA doet geen uitspraak over specifieke methodes of de precieze organisatie. Dit is voor de interoperabiliteit van de dienst van wezenlijk belang.
|Realiseert=Ontvankelijk,
|Gerelateerd=Sturing kwaliteit op het hoogste niveau, Baseline kwaliteit diensten,
|RelatieToelichting=AP 33: de baseline is een belangrijk intern normenkader voor de kwaliteit van de dienst.
AP 32: ook de strategische sturing op kwaliteit kent het karakter van een PDCA-cyclus.
|Voorbeelden=In de Plan-fase stelt de lijn- of programmamanager op systematische wijze de eisen vast waar de nieuwe dienst aan moet voldoen. In de Do-fase wordt op basis van deze eisen en de baseline kwaliteit de dienst vormgegeven en daadwerkelijk verleend. In de Check-fase wordt gecontroleerd of de dienst voldoet aan de gestelde eisen en aan de behoeften van de afnemers. Op basis van deze informatie wordt de dienst geëvalueerd. Dit leidt tot voorstellen voor aanpassing van de dienst, die in een volgende Act-fase kunnen worden verwerkt.
|Implicaties=* Voor de start van de ontwikkeling van een nieuwe dienst zijn de vereisten waaraan de dienst moet voldoen schriftelijk vastgelegd.
|Implicaties=* Voor de start van de ontwikkeling van een nieuwe dienst zijn de vereisten waaraan de dienst moet voldoen schriftelijk vastgelegd.
*monitoring vindt plaats van:
*monitoring vindt plaats van:
Regel 18: Regel 16:
** cliëntenraden
** cliëntenraden
* Een gestructureerd proces voor methodische verwerking van issues en voorstellen voor verandering is ingericht
* Een gestructureerd proces voor methodische verwerking van issues en voorstellen voor verandering is ingericht
|Voorbeelden=In de Plan-fase stelt de lijn- of programmamanager op systematische wijze de eisen vast waar de nieuwe dienst aan moet voldoen. In de Do-fase wordt op basis van deze eisen en de baseline kwaliteit de dienst vormgegeven en daadwerkelijk verleend. In de Check-fase wordt gecontroleerd of de dienst voldoet aan de gestelde eisen en aan de behoeften van de afnemers. Op basis van deze informatie wordt de dienst geëvalueerd. Dit leidt tot voorstellen voor aanpassing van de dienst, die in een volgende Act-fase kunnen worden verwerkt.
|Cluster=Sturing en verantwoordelijkheid
|Cluster=Sturing en verantwoordelijkheid
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurdomein=Processen
|Architectuurdomein=Processen
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|ID=AP31
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=AP 33: de baseline is een belangrijk intern normenkader voor de kwaliteit van de dienst.AP 32: ook de strategische sturing op kwaliteit kent het karakter van een PDCA-cyclus.
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
|Realiseert=Ontvankelijk,
|Paginanaam=PDCA-cyclus in besturing kwaliteit
|Gerelateerd=Sturing kwaliteit op het hoogste niveau, Baseline kwaliteit diensten,
}}
}}

Versie van 5 feb 2015 17:56

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen