Pilot beleidskaders workshop 3: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Namen aanwezigen toegevoegd)
(Tekst toegevoegd)
Regel 25: Regel 25:
* Andre Plat (VNG)
* Andre Plat (VNG)
* Peter Bergman (ICTU)
* Peter Bergman (ICTU)
==Agenda en doel van de bijeenkomst==
# Inleiding
# Basiswaarden
# Bespreken actiepunten
# Vervolgafspraken
Deze derde workshop bouwt voort op de onderwerpen van de workshop van 7 februari 2020. Naast de bespreking van de actiepunten, waaronder de analyse van het derde beleidsdocument “Data agenda overheid” wordt er een voorstel ingebracht door Aty en Robert om te komen tot zogenaamde “Basiswaarden”. Dit betreft een nieuwe kijk op de relatie tussen beleidsonderwerpen en architectuurprincipes.
==Basiswaarden==
Op basis van resultaten uit dit onderzoekstraject over de relatie tussen actuele beleidsstukken en NORA principes en een parallel traject over het praktischer bruikbaar maken van de afgeleide principes komen Aty en Robert met het voorstel om te komen tot zogenaamde Basiswaarden van dienstverlening.
Achtergrond van het voorstel is dat de huidige NORA basisprincipes en afgeleide principes (BPs en APs) zijn geschreven vanuit het perspectief van (digitaal ondersteunde) overheidsdienstverlening aan “burger en bedrijf”, waarbij de “afnemer” centraal staat. Daarentegen kunnen de NORA principes ook worden toegepast op de inrichting en dienstverlening binnen de overheid zelf.
De Basiswaarden zijn gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
# Het contact tussen samenwerkende overheidsorganisaties en samenleving staat centraal.
# De digitale ondersteuning van dat contact en de opvolging ervan is begrijpelijk voor de burger en werkbaar voor de ambtenaar.
# Architectuurprincipes zijn expliciet te relateren met één of meer lagen uit het NORA Vijflaagsmodel.
Als startpunt worden vijf elementaire termen geïntroduceerd met betrekking tot overheidsdienstverlening: 1) Vertrouwen, 2) Veilig, 3) Toekomstbestendig, 4) Doeltreffend (Effectief), 5) Doelmatig (Efficiënt). Deze termen zijn in lijn met de terminologie die wordt gebruikt in beleidskaders.

Versie van 19 mrt 2020 10:37


Bijeenkomst op vrijdag 6 maart 2020, 13-16 uur, locatie: ICTU, Wilhelmina van Pruisenweg 104 Den Haag.
Doel: Analyse van enkele recente beleidskaders op impact voor NORA
Doelgroep: Deelnemers pilotgroep
Contactpersoon: Eric Brouwer, nora@ictu.nl .



Derde workshop in het kader van de in Gebruikersraad van 14 november afgesproken pilot om recente beleidskaders te analyseren op hun impact voor de inhoud en omgeving van NORA.


Deelnemers[bewerken]

  • Ralph Barten (SVB)
  • Robert-Jan Kemp (EZK)
  • Carel Bodegraven (Waterschap Hollandse Delta)
  • Aty de Groot (ICTU)
  • Robert van Wessel (ICTU)
  • Eric Brouwer (ICTU)
  • Sandra van Dalen (ICTU)

Afwezig:

  • Peter Lehr (Belastingdienst)
  • Marijn de Bruijne (Belastingdienst)
  • Martin van den Berg (DNB)
  • Geer Haas (SVB)
  • Eric Nijenhuis (UWV)
  • Jeffrey Gortmaker (VNG)
  • Andre Plat (VNG)
  • Peter Bergman (ICTU)

Agenda en doel van de bijeenkomst[bewerken]

  1. Inleiding
  2. Basiswaarden
  3. Bespreken actiepunten
  4. Vervolgafspraken

Deze derde workshop bouwt voort op de onderwerpen van de workshop van 7 februari 2020. Naast de bespreking van de actiepunten, waaronder de analyse van het derde beleidsdocument “Data agenda overheid” wordt er een voorstel ingebracht door Aty en Robert om te komen tot zogenaamde “Basiswaarden”. Dit betreft een nieuwe kijk op de relatie tussen beleidsonderwerpen en architectuurprincipes.

Basiswaarden[bewerken]

Op basis van resultaten uit dit onderzoekstraject over de relatie tussen actuele beleidsstukken en NORA principes en een parallel traject over het praktischer bruikbaar maken van de afgeleide principes komen Aty en Robert met het voorstel om te komen tot zogenaamde Basiswaarden van dienstverlening. Achtergrond van het voorstel is dat de huidige NORA basisprincipes en afgeleide principes (BPs en APs) zijn geschreven vanuit het perspectief van (digitaal ondersteunde) overheidsdienstverlening aan “burger en bedrijf”, waarbij de “afnemer” centraal staat. Daarentegen kunnen de NORA principes ook worden toegepast op de inrichting en dienstverlening binnen de overheid zelf. De Basiswaarden zijn gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  1. Het contact tussen samenwerkende overheidsorganisaties en samenleving staat centraal.
  2. De digitale ondersteuning van dat contact en de opvolging ervan is begrijpelijk voor de burger en werkbaar voor de ambtenaar.
  3. Architectuurprincipes zijn expliciet te relateren met één of meer lagen uit het NORA Vijflaagsmodel.

Als startpunt worden vijf elementaire termen geïntroduceerd met betrekking tot overheidsdienstverlening: 1) Vertrouwen, 2) Veilig, 3) Toekomstbestendig, 4) Doeltreffend (Effectief), 5) Doelmatig (Efficiënt). Deze termen zijn in lijn met de terminologie die wordt gebruikt in beleidskaders.