Proactief aanbieden: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(R)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Proactief aanbieden|Stelling=De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP24
|Stelling=De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie
|Rationale=Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer dienstverleners creatief inspelen op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om aanvullende diensten, ook van andere organisaties, aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn.  
|Rationale=Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer dienstverleners creatief inspelen op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om aanvullende diensten, ook van andere organisaties, aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn.  


Proactiviteit is een belangrijk aspect van de vraag- en klantgerichtheid die de overheid nastreeft.
Proactiviteit is een belangrijk aspect van de vraag- en klantgerichtheid die de overheid nastreeft.
Proactieve dienstverlening vraagt om een afweging tussen de behoeften enerzijds en de eigen verantwoordelijkheid van de afnemer en mogelijke weerzin tegen betutteling anderzijds. Deze afweging is afhankelijk van de aard van de dienst, de doelgroep en de situatie van de afnemer waarin de dienst relevant is.
Proactieve dienstverlening vraagt om een afweging tussen de behoeften enerzijds en de eigen verantwoordelijkheid van de afnemer en mogelijke weerzin tegen betutteling anderzijds. Deze afweging is afhankelijk van de aard van de dienst, de doelgroep en de situatie van de afnemer waarin de dienst relevant is.
|Realiseert=Proactief,
|RelatieToelichting=AP 23: belicht een automatische vorm van proactiviteit.
|Voorbeelden=Een gezinsvoogd zal naar eigen inzicht, kunde en proactiviteit een bemiddelende rol kunnen spelen richting een breed scala aan diensten in de rechtspraak, (jeugd)zorg, arbeidsreïntegratie en onderwijs. Dit hoeft niet in protocollen of werkafspraken te zijn vastgelegd.
|Implicaties=Per dienst is bepaald:
|Implicaties=Per dienst is bepaald:
* voor welke doelgroepen en in welke situaties een proactief aanbod van de dienst gewenst is
* voor welke doelgroepen en in welke situaties een proactief aanbod van de dienst gewenst is
Regel 13: Regel 13:
* welke dienstverleners in dit domein contact hebben met de doelgroep. Deze dienstverleners krijgen de informatie die nodig is om de relevantie van de dienst voor de doelgroep te kunnen beoordelen.
* welke dienstverleners in dit domein contact hebben met de doelgroep. Deze dienstverleners krijgen de informatie die nodig is om de relevantie van de dienst voor de doelgroep te kunnen beoordelen.
* welke klantcontactinformatie voor andere dienstverleners als signaal bruikbaar is en wat de juridische en praktische implicaties van dit hergebruik zijn
* welke klantcontactinformatie voor andere dienstverleners als signaal bruikbaar is en wat de juridische en praktische implicaties van dit hergebruik zijn
|Voorbeelden=Een gezinsvoogd zal naar eigen inzicht, kunde en proactiviteit een bemiddelende rol kunnen spelen richting een breed scala aan diensten in de rechtspraak, (jeugd)zorg, arbeidsreïntegratie en onderwijs. Dit hoeft niet in protocollen of werkafspraken te zijn vastgelegd.
|Cluster=Vraaggerichtheid naar een hoger plan
|Cluster=Vraaggerichtheid naar een hoger plan
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|ID=AP24
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=AP 23: belicht een automatische vorm van proactiviteit.
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
|Realiseert=Proactief,
|Paginanaam=Proactief aanbieden
}}
}}

Versie van 5 feb 2015 17:54

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen