Proactief aanbieden: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (1 versie: Import EO 26-03-2012 - Afgeleide principes)
(R)
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Proactief aanbieden|Stelling=De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Proactief aanbieden|Stelling=De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie
|Toelichting rationale=Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer dienstverleners creatief inspelen op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om aanvullende diensten, ook van andere organisaties, aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn.  
|Rationale=Het gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer dienstverleners creatief inspelen op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om aanvullende diensten, ook van andere organisaties, aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn.  


Proactiviteit is een belangrijk aspect van de vraag- en klantgerichtheid die de overheid nastreeft.
Proactiviteit is een belangrijk aspect van de vraag- en klantgerichtheid die de overheid nastreeft.
Regel 7: Regel 7:
|RelatieToelichting=AP 23: belicht een automatische vorm van proactiviteit.
|RelatieToelichting=AP 23: belicht een automatische vorm van proactiviteit.
|Voorbeelden=Een gezinsvoogd zal naar eigen inzicht, kunde en proactiviteit een bemiddelende rol kunnen spelen richting een breed scala aan diensten in de rechtspraak, (jeugd)zorg, arbeidsreïntegratie en onderwijs. Dit hoeft niet in protocollen of werkafspraken te zijn vastgelegd.
|Voorbeelden=Een gezinsvoogd zal naar eigen inzicht, kunde en proactiviteit een bemiddelende rol kunnen spelen richting een breed scala aan diensten in de rechtspraak, (jeugd)zorg, arbeidsreïntegratie en onderwijs. Dit hoeft niet in protocollen of werkafspraken te zijn vastgelegd.
|Toelichting implicaties=Per dienst is bepaald:
|Implicaties=Per dienst is bepaald:
* voor welke doelgroepen en in welke situaties een proactief aanbod van de dienst gewenst is
* voor welke doelgroepen en in welke situaties een proactief aanbod van de dienst gewenst is
* welke signalen de dienstverlening in gang zetten
* welke signalen de dienstverlening in gang zetten

Versie van 4 mrt 2014 15:20

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen