Sturing kwaliteit op het hoogste niveau: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (1 versie: Import EO 26-03-2012 - Afgeleide principes)
(R)
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Sturing kwaliteit op het hoogste niveau|Stelling=Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Sturing kwaliteit op het hoogste niveau|Stelling=Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
|Toelichting rationale=De verankering van de kwaliteitssturing op het hoogste niveau, is voor afnemers een
|Rationale=De verankering van de kwaliteitssturing op het hoogste niveau, is voor afnemers een
voorwaarde voor vertrouwen in de dienst. De kwaliteit van de dienst wordt namelijk
voorwaarde voor vertrouwen in de dienst. De kwaliteit van de dienst wordt namelijk
mede bepaald door de kwaliteit en samenhang van het gehele dienstenportfolio, de
mede bepaald door de kwaliteit en samenhang van het gehele dienstenportfolio, de
Regel 10: Regel 10:
|RelatieToelichting=AP 31: in lijn met dit principe moet ook de strategische sturing een cyclisch karakter hebben. NORA stelt met dit principe alleen een globale eis aan de kwaliteitsborging. NORA doet geen uitspraak over specifieke methodes of de precieze organisatie.
|RelatieToelichting=AP 31: in lijn met dit principe moet ook de strategische sturing een cyclisch karakter hebben. NORA stelt met dit principe alleen een globale eis aan de kwaliteitsborging. NORA doet geen uitspraak over specifieke methodes of de precieze organisatie.
|Voorbeelden=Wanneer vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen is de directie de hoogst verantwoordelijke en niet de functionaris Informatiebeveiliging.
|Voorbeelden=Wanneer vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen is de directie de hoogst verantwoordelijke en niet de functionaris Informatiebeveiliging.
|Toelichting implicaties=De hoogst verantwoordelijke binnen de organisatie is verantwoordelijk voor en legt verantwoording af over:
|Implicaties=De hoogst verantwoordelijke binnen de organisatie is verantwoordelijk voor en legt verantwoording af over:
* het voor de dienst relevante kwaliteitsbeleid en de wijze van monitoring van de kwaliteit
* het voor de dienst relevante kwaliteitsbeleid en de wijze van monitoring van de kwaliteit
* de geleverde prestaties
* de geleverde prestaties

Versie van 4 mrt 2014 15:20

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen