Track 1 Het gedeelde gegevenslandschap in (onderwijs)ketens: verschil tussen versies
(aangemaakt ter vulling) |
(met categorieën) |
||
Regel 7: | Regel 7: | ||
{{Track Gebruikersdag 6 juni 2019}} | {{Track Gebruikersdag 6 juni 2019}} | ||
{{Domein toevoegen|Domein Onderwijs en wetenschap}} | {{Domein toevoegen|Domein Onderwijs en wetenschap}} | ||
[[Categorie:Gegevensmanagement]][[Categorie:Ketensturing]] |
Versie van 7 mei 2019 18:53
Beschrijving track
...
Doel track
..
Doelgroep track
..
Sessies binnen het track
Dit is één van de drie tracks van de NORA Gebruikersdag 6 juni 2019. Het programma van die dag begint al om 13.00 uur en gaat na de tracks door met een Paneldiscussie om 16.15 uur en een netwerkborrel vanaf 17.00 uur.
Presentaties
- Gedeeld semantisch gegevenslandschap.pdf
- Gegevenslandschap vanuit DUO-perspectief.pdf
- Gegevenslandschap vanuit SBB-perspectief.pdf
- Ketenarchitectuur RIO NORA 20190606.pdf
Ronde 1 (13.45-14.45 uur)
Semantisch gegevenslandschap als voorwaarde voor ketensamenwerking
Binnen het onderwijsveld wordt de visie uitgedragen dat een gedeeld semantisch gegevenslandschap geen luxe is, maar een voorwaarde als je binnen ketens samen moet werken. Henk Nijstad (Kennisnet) nam ons mee in die visie en liet zien wat de impact is van een gedeeld semantisch landschap op de ketensamenwerking. Hij schetste de gewenste situatie, maar er is natuurlijk nog heel wat werk te verzetten om daar te komen.
Een van de stappen die al gezet is, is het ontwikkelen van een informatiemodel Instellingen en Opleidingen. Daarbij was het betrekken van alle stakeholders een belangrijk doel. Jacob Hop van de samenwerking MBO-ICT (saMBO-ICT) vertelde hoe dit in zijn werk is gegaan en wat de rol van het informatiemodel is binnen het semantisch landschap.
Ronde 2 (15.00-16.00 uur)
Het gegevenslandschap vanuit de perspectieven van DUO en SBB
In de onderwijsketens zijn enorm veel verschillende partijen betrokken, zowel onderwijsinstellingen van klein tot groot als overheidsorganisaties die een bepaalde taak uitvoeren. Omdat ze voor die taak doorgaans gegevens nodig hebben vanuit de onderwijsinstellingen is het belang van een gedeeld gegevenslandschap voor die laatste groep glashelder. We keken in deze sessie mee met de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven: hoe staan zij in het gegevenslandschap?
Gerald Groot Roessink en Jaap van den Berg (DUO) belichtten de rol van de Dienst Uitvoering Onderwijs binnen het semantisch landschap onderwijs en de stelselcatalogus Sectorregistraties. Zij illustreerden dit met het gegevenswoordenboek DUO register Instellingen en Opleidingen.
Daarna liet Sam Sevens (SBB) het semantisch landschap zien vanuit het perspectief van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). SBB is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de kwalificatiedossiers en keuzedelen in het mbo.
Dit doet SBB in samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven. Doordat kwalificatiedossiers op een gestandaardiseerde manier zijn vastgelegd zijn onderdelen van bestaande kwalificatiedossiers geschikt voor hergebruik. Hierdoor is het mbo in staat om maatwerk te leveren. Dit gebeurt ook bij volwassenen die willen bijleren of jongeren die niet in staat zijn om een mbo-diploma te halen.