Verantwoording besturing kwaliteit: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (1 versie: Import EO 26-03-2012 - Afgeleide principes)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Verantwoording besturing kwaliteit|Stelling=De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP34
|Stelling=De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg
met de afnemer.
met de afnemer.
|Toelichting rationale=Afnemers vragen overheidsorganisaties om transparantie ten aanzien van de geleverde kwaliteit en de sturing daarop. De directie legt over deze sturing verantwoording af en geeft aan of zij 'in control' is. Daarmee geeft de directie aan greep te hebben op de sturing van de kwaliteitsborging van de dienstverlening.  
|Toelichting rationale=Afnemers vragen overheidsorganisaties om transparantie ten aanzien van de geleverde kwaliteit en de sturing daarop. De directie legt over deze sturing verantwoording af en geeft aan of zij 'in control' is. Daarmee geeft de directie aan greep te hebben op de sturing van de kwaliteitsborging van de dienstverlening.  


In overleg met afnemers bepaalt de dienstverlener de wijze van toetsing van de verantwoording van de directie. In het geval van bedrijfskritische diensten kan gekozen worden voor een onafhankelijke toetsing.
In overleg met afnemers bepaalt de dienstverlener de wijze van toetsing van de verantwoording van de directie. In het geval van bedrijfskritische diensten kan gekozen worden voor een onafhankelijke toetsing.
|Realiseert=Tranparant, Betrouwbaar,
|Toelichting implicaties=* In overleg met afnemers is de wijze van verantwoording en vorm van toetsing vastgesteld.
|Gerelateerd=PDCA-cyclus in besturing kwaliteit, Baseline kwaliteit diensten,
|RelatieToelichting=AP 30: heeft betrekking op verantwoording van individuele dienstleveringen, niet over
kwaliteitssturing op de gehele dienstverlening.
AP 31 en 33: cyclische terugkoppeling op strategisch en tactisch niveau en een
baseline kwaliteit zijn belangrijke middelen voor de directie om te kunnen sturen op de
kwaliteit en hierover te kunnen verantwoorden.
|Voorbeelden=Het ''In Control Stelling'' (ICS) dat wordt opgenomen in het jaarverslag, is een middel waarmee de directie verantwoording af kan leggen. Het ICS geeft antwoord op de vraag of de processen voor kwaliteitsverbetering en -borging werken zoals bedoeld. Een onafhankelijke IT-auditor kan de totstandkoming van het ICS toetsen en hierover rapporteren in een Third Party Memorandum (TPM) of SAS70-verklaring.
|Toelichting implicaties=
* In overleg met afnemers is de wijze van verantwoording en vorm van toetsing vastgesteld.
* PDCA-cycli op strategisch en tactisch niveau zijn ingericht.
* PDCA-cycli op strategisch en tactisch niveau zijn ingericht.
* De baseline kwaliteit is vastgesteld.
* De baseline kwaliteit is vastgesteld.
Regel 19: Regel 13:
* De directie legt verantwoording af.
* De directie legt verantwoording af.
* De verantwoording en bijbehorende toetsingsrapportages zijn toegankelijk voor afnemers (voor zover dit geen risico's oplevert voor de informatiebeveiliging).
* De verantwoording en bijbehorende toetsingsrapportages zijn toegankelijk voor afnemers (voor zover dit geen risico's oplevert voor de informatiebeveiliging).
|Voorbeelden=Het ''In Control Stelling'' (ICS) dat wordt opgenomen in het jaarverslag, is een middel waarmee de directie verantwoording af kan leggen. Het ICS geeft antwoord op de vraag of de processen voor kwaliteitsverbetering en -borging werken zoals bedoeld. Een onafhankelijke IT-auditor kan de totstandkoming van het ICS toetsen en hierover rapporteren in een Third Party Memorandum (TPM) of SAS70-verklaring.
|Cluster=Sturing en verantwoordelijkheid
|Cluster=Sturing en verantwoordelijkheid
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurdomein=Organisatie
|Architectuurdomein=Organisatie
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=AP 30: heeft betrekking op verantwoording van individuele dienstleveringen, niet overkwaliteitssturing op de gehele dienstverlening.AP 31 en 33: cyclische terugkoppeling op strategisch en tactisch niveau en eenbaseline kwaliteit zijn belangrijke middelen voor de directie om te kunnen sturen op dekwaliteit en hierover te kunnen verantwoorden.
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|ID=AP34
|Realiseert=Transparant, Betrouwbaar,
|Toepassingsgebied=Generiek
|Paginanaam=Verantwoording besturing kwaliteit
|Gerelateerd=PDCA-cyclus in besturing kwaliteit, Baseline kwaliteit diensten,
}}
}}

Versie van 15 okt 2012 18:14

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen