Verantwoording besturing kwaliteit: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting |
(R) |
||
Regel 4: | Regel 4: | ||
|Stelling=De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg | |Stelling=De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg | ||
met de afnemer. | met de afnemer. | ||
| | |Rationale=Afnemers vragen overheidsorganisaties om transparantie ten aanzien van de geleverde kwaliteit en de sturing daarop. De directie legt over deze sturing verantwoording af en geeft aan of zij 'in control' is. Daarmee geeft de directie aan greep te hebben op de sturing van de kwaliteitsborging van de dienstverlening. | ||
In overleg met afnemers bepaalt de dienstverlener de wijze van toetsing van de verantwoording van de directie. In het geval van bedrijfskritische diensten kan gekozen worden voor een onafhankelijke toetsing. | In overleg met afnemers bepaalt de dienstverlener de wijze van toetsing van de verantwoording van de directie. In het geval van bedrijfskritische diensten kan gekozen worden voor een onafhankelijke toetsing. | ||
| | |Implicaties=* In overleg met afnemers is de wijze van verantwoording en vorm van toetsing vastgesteld. | ||
* PDCA-cycli op strategisch en tactisch niveau zijn ingericht. | * PDCA-cycli op strategisch en tactisch niveau zijn ingericht. | ||
* De baseline kwaliteit is vastgesteld. | * De baseline kwaliteit is vastgesteld. |
Versie van 4 mrt 2014 15:24
NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'
Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.
Eigenschappen