Architectuur: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
k (Wijzigingen door M.M.Vos (Overleg) hersteld tot de laatste versie door NCoppens)
Regel 1: Regel 1:
{{Elementtype
{{Begrip
|Paginanaam=Architectuur
|Definitie=Een beschrijving van een complex geheel, en van de principes die van toepassing zijn op de ontwikkeling van het geheel en zijn onderdelen.
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Bron=TOGAF
|Elementtype-icoon=Elementtype.png
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Elementtypedefinitie=Een architectuur is een set aan architectuurafspraken die van toepassing zijn binnen een bepaald werkingsgebied, zoals een domein, bestuurslaag of keten.
|Gebruik hoofdletters=Nee
|Elementtypecategorie=Architecturen
|Toelichting=Het samengestelde geheel kan een organisatie of keten zijn, maar ook een enkel
|Elementtypeopmaaksjabloon=NORA dochters
informatiesysteem, een netwerk, etc. Een architectuur wordt gebruikt als sturingsinstrument wanneer het onvoldoende is om alleen op de losse onderdelen te sturen.<ref>Een uitgebreide beschrijving van de rol van architectuur als sturingsinstrument is te vinden in: D.B.B. Rijsenbrij, H. Hendrickx & J. Schekkerman.
|Elementtypeverwijzing=NORA Familie
Architectuur, besturingsinstrument voor adaptieve organisaties. De rol van architectuur in het besluitvormingsproces en de vormgeving van de informatievoorziening. (2003)</ref>.
}}
 
{{Elementtype-eigenschappen
Wanneer het grotere geheel zeer complex is (zoals 'de overheid'), volstaat één enkele
|Kennismodel=Kennismodel NORA
architectuur niet, maar is een set van samenhangende architecturen nodig, elk op een
|Elementtype-eigenschappen=ID, Afkorting, Versieaanduiding, Beschrijving, Toelichting, Werkingsgebied, Toepassingsgebied, Externe verwijzing, Interne verwijzing, Afbeelding, Bijlagen, Documentatie, Publicatiedatum, Organisatie, Contactpersoon, Contactgegevens, Cluster,Laag binnen vijflaagsmodel,
ander niveau.
}}
 
{{Elementtyperelatie
Zo is NORA meestal niet rechtstreeks toe te passen bij de ontwikkeling van een dienst in
|Kennismodel=Kennismodel NORA
een specifieke context, bijvoorbeeld binnen een gemeente. In die gevallen beschrijft een
|Elementrelatie=Realiseert
[[NORA dochters|domeinarchitectuur]] de architectuur van een bepaald deel van de overheid. Voorbeelden van zulke domeinen zijn sectoren (zoals werk & inkomen, strafrecht en jeugdzorg) en bestuurslagen (zoals de gemeenten en de provincies). Domeinarchitecturen geven verdere invulling aan de NORA-principes, maar maken er geen deel van uit.
|Eindpunten=Basisprincipe, Afgeleid principe, Standaard, Bouwsteen,
 
}}
Ook voor projecten van enige omvang is het gebruikelijk om een architectuur op te stellen die het projectresultaat beschrijft. Aan het begin van een project wordt dan een
{{Elementtyperelatie
zogenoemde '[[PSA (Project Startarchitectuur)]]' opgesteld. Dit is een vertaling van de architectuur op het bovenliggende niveau naar projectspecifieke richtlijnen.
|Kennismodel=Kennismodel NORA
 
|Elementrelatie=Is gerelateerd aan
Deze beschrijving houdt zich aan de definitie in TOGAF.
|Eindpunten=Bron, Standaard,Architectuur
==Zie ook==
}}
<references/>}}
{{Elementtyperelatie
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Elementrelatie=Is relevant binnen
|Eindpunten=Domein,
}}
{{Elementtyperelatie
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Elementrelatie=Geldt binnen
|Eindpunten=Domein,
}}

Versie van 28 sep 2016 16:18

Onderdeel van
Lijsten & Verwijzingen
Contact
NORA Beheer
nora@ictu.nl
Status
Vastgesteld in NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening


Beschrijving:


Bron:
Vastgesteld in: Bestand:Nora 3.0 principes voor samenwerking en dienstverlening.pdf
Toelichting: Het samengestelde geheel kan een organisatie of keten zijn, maar ook een enkel informatiesysteem, een netwerk, etc. Een architectuur wordt gebruikt als sturingsinstrument wanneer het onvoldoende is om alleen op de losse onderdelen te sturen.[1].

Wanneer het grotere geheel zeer complex is (zoals 'de overheid'), volstaat één enkele architectuur niet, maar is een set van samenhangende architecturen nodig, elk op een ander niveau.

Zo is NORA meestal niet rechtstreeks toe te passen bij de ontwikkeling van een dienst in een specifieke context, bijvoorbeeld binnen een gemeente. In die gevallen beschrijft een domeinarchitectuur de architectuur van een bepaald deel van de overheid. Voorbeelden van zulke domeinen zijn sectoren (zoals werk & inkomen, strafrecht en jeugdzorg) en bestuurslagen (zoals de gemeenten en de provincies). Domeinarchitecturen geven verdere invulling aan de NORA-principes, maar maken er geen deel van uit.

Ook voor projecten van enige omvang is het gebruikelijk om een architectuur op te stellen die het projectresultaat beschrijft. Aan het begin van een project wordt dan een zogenoemde 'PSA (Project Startarchitectuur)' opgesteld. Dit is een vertaling van de architectuur op het bovenliggende niveau naar projectspecifieke richtlijnen.

Deze beschrijving houdt zich aan de definitie in TOGAF.

Zie ook

  1. Een uitgebreide beschrijving van de rol van architectuur als sturingsinstrument is te vinden in: D.B.B. Rijsenbrij, H. Hendrickx & J. Schekkerman. Architectuur, besturingsinstrument voor adaptieve organisaties. De rol van architectuur in het besluitvormingsproces en de vormgeving van de informatievoorziening. (2003)


Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Nee