Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (aanpassing naam GF (Her)Ontwerpen)
(input/output obv MIRO-bord en herstructurering beschrijving)
Regel 2: Regel 2:
|Paginanaam=Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid
|Paginanaam=Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid
|Elementtype=Generieke functie
|Elementtype=Generieke functie
|Beschrijving===Doel==
|Beschrijving=De overheid (het ambtelijke apparaat) biedt een aanbod van diensten dat past bij de behoeften van burgers en bedrijven.<br>
De overheid (het ambtelijke apparaat) biedt een diensten aanbod dat past bij de behoeften van burgers en bedrijven.


==Scope==
Anno 2021 beheert elke overheidsorganisatie zelf de diensten die zij levert en publiceert die op de eigen website. De ca. 1400 overheidsorganisaties doen dat ieder op hun eigen manier en met verschillende technische oplossingen. Er zijn vrijwel geen gezamenlijke afspraken hierover bekend. Voor burgers en bedrijven betekent dat een divers palet aan websites van de overheid, waar je geen overzicht op hebt en niet gemakkelijk je weg in kunt vinden. <br>
Anno 2021 beheert elke overheidsorganisatie zelf de diensten die zij levert en publiceert die op de eigen website. De ca. 1400 overheidsorganisaties doen dat ieder op hun eigen manier en met verschillende technische oplossingen. Er zijn vrijwel geen gezamenlijke afspraken hierover bekend. Voor burgers en bedrijven betekent dat een divers palet aan websites van de overheid, waar je geen overzicht op hebt en niet gemakkelijk je weg in kunt vinden. <br>
Als oplossing daarvoor is een [https://www.overheid.nl/producten_en_diensten gemeenschappelijke zoekmachine] gemaakt, waarmee burgers en bedrijven alle aangeboden diensten vanuit die ene plek kunnen vinden en die daardoor dus functioneert als een soort “virtuele” diensten-catalogus van de Nederlandse Overheid.
Als oplossing daarvoor is een [https://www.overheid.nl/producten_en_diensten gemeenschappelijke zoekmachine] gemaakt, waarmee burgers en bedrijven alle aangeboden diensten vanuit die een (1) plek kunnen vinden en die daardoor dus functioneert als een soort “virtuele” diensten-catalogus van de Nederlandse Overheid.<br>


Gegeven dit aanbod van diensten van de overheid, is van belang na te gaan in hoeverre dat aanbod past bij de behoefte van burgers en bedrijven.<br>
Gegeven dit aanbod van diensten van de overheid, is van belang na te gaan in hoeverre dat aanbod past bij de behoefte van burgers en bedrijven.<br>
Regel 15: Regel 13:
En op basis van welke criteria weegt de overheid daarbij dan af in hoeverre het mogelijk is om aan die wensen te voldoen?
En op basis van welke criteria weegt de overheid daarbij dan af in hoeverre het mogelijk is om aan die wensen te voldoen?


Vanuit de NORA bestaan in elk geval 2 principes die voor het ontwerp van een dienst rekening houden met feedback van de gebruikers.
Vanuit de NORA bestaan in elk geval 2 principes die voor het ontwerp van een dienst rekening houden met feedback van de gebruikers.<br>
Zie NORA AP19 [[Perspectief_gebruiker]] en NORA AP31 [[PDCA-cyclus_in_besturing_kwaliteit]]
Zie NORA AP19 [[Perspectief_gebruiker]] en NORA AP31 [[PDCA-cyclus_in_besturing_kwaliteit]]
Maar dat is eenmalig bij de opzet en raakt dus niet de reflecties van burgers en bedrijven op het reeds bestaande dienstenaanbod.
<br>
Maar dat is eenmalig bij de opzet en raakt dus niet de reflecties van burgers en bedrijven op het reeds bestaande dienstenaanbod.<br>
Vanuit NORA wordt daarom geadviseerd om dit dienstenaanbod niet los te zien van het (Her)Ontwerp van dienst, waarbij de reflecties van burgers in dat (her)ontwerp kunnen worden verwerkt.


==Voorbeelden==
Voorbeelden hiervan zijn:
<br>
De publieke diensten van de [https://www.denhaag.nl gemeente Den Haag] of de [https://www.belastingdienst.nl/ Belastingdienst].<br>
De publieke diensten van de [https://www.denhaag.nl gemeente Den Haag] of de [https://www.belastingdienst.nl/ Belastingdienst].<br>
Of de mogelijkheid om via de gemeenschappelijke zoekmachine alle door de [https://www.overheid.nl/ Nederlandse Overheid] aangeboden publieke diensten te vinden.  
Of de mogelijkheid om via de gemeenschappelijke zoekmachine alle door de [https://www.overheid.nl/ Nederlandse Overheid] aangeboden publieke diensten te vinden.
 
|Status actualiteit=Concept
==Status==
|Status toelichting=Tijdens de [https://www.noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2021-04-06#Toelichting_Dienstverleningsconcept_NORA_.28Ter_inspiratie.2C_Eric_Brouwer.29 NORA Gebruikersraad] van 6 april 2021 is de 1e opzet van dit Dienstverleningsconcept gepresenteerd en met enthousiasme ontvangen. Die opzet wordt momenteel uitgewerkt en zal waarschijnlijk in het najaar 2021 / begin 2022 aan een publieke review worden onderworpen.
Tijdens de [https://www.noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2021-04-06#Toelichting_Dienstverleningsconcept_NORA_.28Ter_inspiratie.2C_Eric_Brouwer.29 NORA Gebruikersraad] van 6 april 2021 is de 1e opzet van dit Dienstverleningsconcept gepresenteerd en met enthousiasme ontvangen. Die opzet wordt momenteel uitgewerkt en zal waarschijnlijk in het najaar 2021 / begin 2022 aan een publieke review worden onderworpen.
Van belang hierbij is, dat de verbinding behouden blijft met ontwikkeling van de [[Gemeenschappelijke_Overheidsarchitectuur_(GO)]].
Van belang hierbij is, dat de verbinding behouden blijft met ontwikkeling van de [[Gemeenschappelijke_Overheidsarchitectuur_(GO)]].
 
|Heeft bron={{bestand met info|NORA - Dienstverleningsconcept 6 april 2021.pdf|Dienstverleningsconcept}}
==Documentatie==
|Is gerelateerd aan=(Her)ontwerpen_van_een_dienst
De basis voor de beschrijving van deze generieke functie is opgenomen in het bron-document van het {{bestand met info|NORA - Dienstverleningsconcept 6 april 2021.pdf|Dienstverleningsconcept}}
|Vastgesteld in=NORA Gebruikersraad
|Status actualiteit=Concept
}}
}}

Versie van 23 jun 2021 22:10


Elementtype
Generieke functie
ID
Status
Concept
Tijdens de NORA Gebruikersraad van 6 april 2021 is de 1e opzet van dit Dienstverleningsconcept gepresenteerd en met enthousiasme ontvangen. Die opzet wordt momenteel uitgewerkt en zal waarschijnlijk in het najaar 2021 / begin 2022 aan een publieke review worden onderworpen. Van belang hierbij is, dat de verbinding behouden blijft met ontwikkeling van de GDI-Architectuur (GA).
Bron
[[Dienstverleningsconcept (PDF
,
891 kB)]]
Vastgesteld in
NORA Gebruikersraad

De overheid (het ambtelijke apparaat) biedt een aanbod van diensten dat past bij de behoeften van burgers en bedrijven.

Anno 2021 beheert elke overheidsorganisatie zelf de diensten die zij levert en publiceert die op de eigen website. De ca. 1400 overheidsorganisaties doen dat ieder op hun eigen manier en met verschillende technische oplossingen. Er zijn vrijwel geen gezamenlijke afspraken hierover bekend. Voor burgers en bedrijven betekent dat een divers palet aan websites van de overheid, waar je geen overzicht op hebt en niet gemakkelijk je weg in kunt vinden.
Als oplossing daarvoor is een gemeenschappelijke zoekmachine gemaakt, waarmee burgers en bedrijven alle aangeboden diensten vanuit die een (1) plek kunnen vinden en die daardoor dus functioneert als een soort “virtuele” diensten-catalogus van de Nederlandse Overheid.

Gegeven dit aanbod van diensten van de overheid, is van belang na te gaan in hoeverre dat aanbod past bij de behoefte van burgers en bedrijven.
Waar kunnen burgers en bedrijven hun wensen kenbaar maken voor nieuwe diensten en feedback geven op het aanbod?
Is dat via een Request for Change (RFC) zoals bedoeld bij de capability (Her)ontwerpen_van_een_dienst?
Of is de overheid hier pro-actief in en vraagt zij deze wensen specifiek uit bij een geleverde dienst of meer algemeen via bijvoorbeeld landelijke onderzoeken?
En op basis van welke criteria weegt de overheid daarbij dan af in hoeverre het mogelijk is om aan die wensen te voldoen?

Vanuit de NORA bestaan in elk geval 2 principes die voor het ontwerp van een dienst rekening houden met feedback van de gebruikers.
Zie NORA AP19 Perspectief_gebruiker en NORA AP31 PDCA-cyclus_in_besturing_kwaliteit
Maar dat is eenmalig bij de opzet en raakt dus niet de reflecties van burgers en bedrijven op het reeds bestaande dienstenaanbod.
Vanuit NORA wordt daarom geadviseerd om dit dienstenaanbod niet los te zien van het (Her)Ontwerp van dienst, waarbij de reflecties van burgers in dat (her)ontwerp kunnen worden verwerkt.

Voorbeelden hiervan zijn:
De publieke diensten van de gemeente Den Haag of de Belastingdienst.
Of de mogelijkheid om via de gemeenschappelijke zoekmachine alle door de Nederlandse Overheid aangeboden publieke diensten te vinden.


Gerelateerde generieke functies



Gerealiseerd door

Standaarden

Principes

Visualisatie relaties

debugging

Graphviz DOT-code voor de visualisatie

digraph GRAPHNAAM{
graph [size="17,55",overlap=prism, overlap_scaling=0.21, ratio=compress, rankdir="LR", ranksep=0.01,nodesep=0.21]
node [shape=note];
/* Inkomende relaties. Relatie=Is gerelateerd aan, Label=, Bronpagina=Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid */
9303 [URL="[[Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid]]", label="Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid"]

{ } -> 9303 [label="", arrowhead=lvee, arrowtail=none, dir=both]


9309 [URL="[[(Her)ontwerpen van een dienst]]", label="(Her)ontwerpen van een dienst"]
9303 [URL="[[Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid]]", label="Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid"]
9303 -> { 9309} [label="is gerelateerd aan", arrowhead=lvee, ]
/* Inkomende relaties. Relatie=omvat, Label=onderdeel van, Bronpagina=Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid */
9303 [URL="[[Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid]]", label="Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid"]

{ } -> 9303 [label="onderdeel van", arrowhead=none, arrowtail=odiamond, dir=both]





/* Inkomende relaties. Relatie=Realiseert, Label=realiseert, Bronpagina=Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid */
9303 [URL="[[Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid]]", label="Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid"]

{ } -> 9303 [label="realiseert", arrowhead=onormal, style="dotted", arrowtail=none, dir=both]
}

Oude visualisatie

Gerelateerde onderwerpen

Past toe
Wordt toegepast in


De eigenschap “2-Heeft bron” (als paginatype) met de invoerwaarde “media:NORA - Dienstverleningsconcept 6 april 2021.pdf|Dienstverleningsconcept (PDF” bevat ongeldige tekens of is onvolledig en kan daarom onverwachte resultaten veroorzaken tijdens een opvraag- of annotatieproces.