Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid

Uit NORA Online
Versie door Ericbrouwer (overleg | bijdragen) op 24 jun 2021 om 12:35 ((her)ontwerp van een dienst)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


Elementtype
Generieke functie
ID
Status
Concept
Tijdens de NORA Gebruikersraad van 6 april 2021 is de 1e opzet van dit Dienstverleningsconcept gepresenteerd en met enthousiasme ontvangen. Die opzet wordt momenteel uitgewerkt en zal waarschijnlijk in het najaar 2021 / begin 2022 aan een publieke review worden onderworpen. Van belang hierbij is, dat de verbinding behouden blijft met ontwikkeling van de GDI-Architectuur (GA).
Bron
[[Dienstverleningsconcept (PDF
,
891 kB)]]
Vastgesteld in
NORA Gebruikersraad

De overheid (het ambtelijke apparaat c.q. de uitvoeringsorganisaties) biedt een aanbod van diensten dat past bij de behoeften van burgers en bedrijven.

Anno 2021 maakt elke overheidsorganisatie de diensten die zij levert voor burgers en bedrijven toegankelijk via de eigen website.
Die diensten moeten zodanig zijn beschreven, dat burgers en bedrijven vooraf al kunnen weten wat ze mogen verwachten. In principe zal zo’n beschrijving staan op de website(s) van de overheidsorganisatie(s) waar de dienst wordt aangeboden. De ca. 1400 overheidsorganisaties doen dat ieder op hun eigen manier en met verschillende technische oplossingen. Nationaal zijn afspraken gemaakt welke aspecten van een dienst worden beschreven, zie NORA AP05 Nauwkeurige_dienstbeschrijving, maar in de praktijk wordt deze afspraak niet altijd gevolgd. Voor burgers en bedrijven betekent dat een divers palet aan websites van de overheid, waar je geen overzicht op hebt en niet gemakkelijk je weg in kunt vinden.
Als oplossing daarvoor is een gemeenschappelijke zoekmachine gemaakt, waarmee burgers en bedrijven alle aangeboden diensten vanuit die een (1) plek kunnen vinden en die daardoor dus functioneert als een soort “virtuele” diensten-catalogus van de Nederlandse Overheid.

Gegeven dit aanbod van diensten van de overheid, is van belang na te gaan in hoeverre dat aanbod past bij de behoefte van burgers en bedrijven.
Waar kunnen burgers en bedrijven hun wensen kenbaar maken voor nieuwe diensten en feedback geven op het aanbod?
Is dat via een Request for Change (RFC) zoals bedoeld bij de capability (Her)ontwerpen_van_een_dienst?
Of is de overheid hier pro-actief in en vraagt zij deze wensen specifiek uit bij een geleverde dienst of meer algemeen via bijvoorbeeld landelijke onderzoeken?
En op basis van welke criteria weegt de overheid daarbij dan af in hoeverre het mogelijk is om aan die wensen te voldoen?

Vanuit de NORA bestaan in elk geval 2 principes die voor het ontwerp van een dienst rekening houden met feedback van de gebruikers.
Zie NORA AP19 Perspectief_gebruiker en NORA AP31 PDCA-cyclus_in_besturing_kwaliteit
Maar dat is eenmalig bij de opzet en raakt dus niet de reflecties van burgers en bedrijven op het reeds bestaande dienstenaanbod.
Vanuit NORA wordt daarom geadviseerd om dit dienstenaanbod niet los te zien van het (Her)Ontwerp van dienst, waarbij de reflecties van burgers in dat (her)ontwerp kunnen worden verwerkt.

Voorbeelden hiervan zijn:
De publieke diensten van de gemeente Den Haag of de Belastingdienst.
Of de mogelijkheid om via de gemeenschappelijke zoekmachine alle door de Nederlandse Overheid aangeboden publieke diensten te vinden.


Gerelateerde generieke functies



Gerealiseerd door

Standaarden

Principes

Visualisatie relaties

debugging

Graphviz DOT-code voor de visualisatie

digraph GRAPHNAAM{
graph [size="17,55",overlap=prism, overlap_scaling=0.21, ratio=compress, rankdir="LR", ranksep=0.01,nodesep=0.21]
node [shape=note];
/* Inkomende relaties. Relatie=Is gerelateerd aan, Label=, Bronpagina=Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid */
9303 [URL="[[Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid]]", label="Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid"]

{ } -> 9303 [label="", arrowhead=lvee, arrowtail=none, dir=both]


9309 [URL="[[(Her)ontwerpen van een dienst]]", label="(Her)ontwerpen van een dienst"]
9303 [URL="[[Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid]]", label="Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid"]
9303 -> { 9309} [label="is gerelateerd aan", arrowhead=lvee, ]
/* Inkomende relaties. Relatie=omvat, Label=onderdeel van, Bronpagina=Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid */
9303 [URL="[[Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid]]", label="Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid"]

{ } -> 9303 [label="onderdeel van", arrowhead=none, arrowtail=odiamond, dir=both]





/* Inkomende relaties. Relatie=Realiseert, Label=realiseert, Bronpagina=Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid */
9303 [URL="[[Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid]]", label="Bieden van een overzicht van de diensten van de overheid"]

{ } -> 9303 [label="realiseert", arrowhead=onormal, style="dotted", arrowtail=none, dir=both]
}

Oude visualisatie

Gerelateerde onderwerpen

Past toe
Wordt toegepast in


De eigenschap “2-Heeft bron” (als paginatype) met de invoerwaarde “media:NORA - Dienstverleningsconcept 6 april 2021.pdf|Dienstverleningsconcept (PDF” bevat ongeldige tekens of is onvolledig en kan daarom onverwachte resultaten veroorzaken tijdens een opvraag- of annotatieproces.