Gegevensmanagement/workshop 4: verschil tussen versies

Uit NORA Online
< Gegevensmanagement
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(met presentatie Wim)
(autosave)
Regel 13: Regel 13:
|Beschrijving=
|Beschrijving=
}}
}}
{{Bestand met info|Expertgroep bijeenkomst 4.pdf|Presentatie Wim}}
 
Bij deze bijeenkomst bouwen we verder op de vorige:
Bij deze bijeenkomst bouwen we verder op de vorige:
* Presentatie vanuit Kennisnet over de behoefte die zij hebben aan kennis over gegevensmanagement
* Presentatie vanuit Kennisnet over de behoefte die zij hebben aan kennis over gegevensmanagement


* Verder invullen van de 'inhoudsopgave': wat ligt er al voor ervaring en tools over de deelonderwerpen en waar is nog behoefte aan?
* Verder invullen van de 'inhoudsopgave': wat ligt er al voor ervaring en tools over de deelonderwerpen en waar is nog behoefte aan?
{{Bestand met info|Expertgroep bijeenkomst 4.pdf|Presentatie Wim}}
Verslag, vastgesteld.
Het Onderwijs is vaak vooral op het eigen domein gericht, maar vaak ligt er wel meerwaarde in de verbinding met andere do einen. Juist ook op het gebied van gegevensmanagement. Deze presentatie is vanuit de blik van [[ROSA (Referentie Onderwijs Sector Architectuur)]] en vanuit de ervaring bij Kennisnet als deelnemer in ketentrajecten. De ROSA is leidend, ook bij OCW en DUO. Zo is bij aanbestedingen in het onderwijsveld compliancy aan ROSA een harde eis. Omdat ROSA is voortgekomen vanuit administratieve processen is het opbouwen van draagvlak bij scholen, maar ook bij uitgevers et cetera, een belangrijk proces. De ontwikkeling bij ROSA is dan ook richting een praktische referentiearchitectuur, waar alle partijen wat aan hebben. Daar wordt nu hard aan gewerkt.
In het onderwijsdomein is niet alleen de ROSA als architectuur actief, maar bestaan ook de [[HORA (Hoger Onderwijs Referentie Architectuur)]] en de [[Triple A]], voor MBO-scholen. De ROSA is pas later ontstaan als overkoepelende referentiearchitectuur over de koppelvlakken in de keten. De filosofie is voorlopig 'Koppelen, niet kantelen,' dus je niet bemoeien met hoe het binnen de muren van een organisatie werkt. In veel domeinen is dit een bekende ervaring, het verkrijgen van draagvlak voor overkoepelende afspraken is moeilijk. Referentiearchitecturen op een innovatief vlak willen nog wel eens in dankbaarder aarde vallen. Maar een domein met veel ketens en geen overkoepelende referentiearchitectuur kan hier ook juist een sterke behoefte aan uiten, zoals in het zorgdomein. Maar om die dan ook concreet te realiseren blijft een moeilijk proces. We zijn als mensen getraind om te focussen op de verschillen tussen dingen, en niet op de vaak grote groep overeenkomsten.
Het begrip gegevensmanagement is niet opgenomen in ROSA of HORA. Dat houdt natuurlijk niet in dat er niets gebeurt op dat gebied. De belangrijkste thema's zijn op het moment gegevenswoordenboeken en semantiek, flexibilisering, kwaliteit van data, beveiliging en zeggenschappen.
Er liggen al bestaande gegevenswoordenboeken. De uitdaging is om die met elkaar in verband te brengen, verschillende betekenissen van dezelfde term met elkaar in verband te brengen liever dan te proberen ze te uniformeren. Daarvoor moeten begrippen zichtbaar en transparant worden en in een semantisch landschap ontsloten. Zo groeit ook langzaam het bewustzijn wat een begrip in de omgeving betekent. Sommige begrippen zijn in de ene onderwijscontext terecht streng gedefinieerd, zo mag je je opleiding op u iversitair niveau niet zomaar Technische Natuurkunde noemen. De vraag is of dat ook geldt voor een opleiding het MBO - haalt iemand de twee door elkaar? Veel is nu decentraal en inhoudelijk zeer divers vastgelegd. Om flexibel te zijn, bijvoorbeeld snel je onderwijsaanbod in een regio aan te passen op een nieuwe Tesla-fabriek in de omgeving, wil je de lijntjes kort houden. Maar je wil wel met de start van een nieuwe opleiding niet alleen het curriculum geregeld hebben, maar ook leerlingen, bekostiging, lokaal, examens enzovoorts, waarvoor het handig is om verschillende registraties aan elkaar te koppelen. De DUO heeft hiervoor de RIO, waar allerlei views van een opleiding bij elkaar komen. De begrippen binnen die verschillende aspecten komen uit verschillende wetten en vrschillen vaak van betekenis. Het woord leerling kan in de ene wet iets anders betekenen dan in de andere. Dat zie je niet alleen in het onderwijs, maar bijvoorbeeld ook in het Digitale Stelsel omgevingswet. We besteden collectief mensenlevens aan werkuren om daar oplossingen voor te verzinnen, maar het zou een stuk gemakkelijker zij  om het van het begin af aan, dus in de wet, goed te doen. ROSA kiest bewust voor LinkedData om die semantische verschillen inzichtelijk te maken en te overbruggen.
De RIA van DUO geeft vanuit allerlei views een beeld van een opleiding. Er komen nu registers om al die views aan elkaar te linken: Als je een brief stuurt aan een ouder dan moet daar niet officiële naam van de instelling in gebruikt worden, hebben, maar de naam van de eigen vestiging.
Bij het uitwisselen van gegevens is het essentieel dat je zeker weet dat je gegevens naar de juiste plek stuurt, zoals de echte Magister ipv een fake. Beveiliging, maar ook privacy, zijn dan ook bela grijke onderwerpen. De ROSA heeft een certificeringsschema voor informatiebeviliging en privacy, vergelijkbaar met een PIA maar wel met domein-specifieke eigenschappen.  natuurlijk ook belangrijk.
Zeggenschappen en werkingsgebieden: de rollen en de verplichtingen ten opzichte van de data. ROSA-scan: als er iets met architectuur gebeurt (incl datamanagement) hebben we scan om dit te beoordelen. Vastleggen van rollen en begrippen, zodat je discussies niet opnieuw hoeft te hebben.
Op verschillende niveaus initiatieven, innovatie nieuwe technieken (Linked Data) en voorlopers vanuit Duo, breed.
Definitie gegevensmanagement
In een organisatie of door een organisatie? Organisatie kan ook keten zijn, met pmerkingen. Het gaat hier over overheidsorganisaties, maar commerciële partners in bijv. Onderwijs moeten ook aan de bak.
Doel: het draait om een klant, een burger die iets wel of niet mag etc, waarvoor je een gegevensverzameling aanlegt. Doel moet nog breder, Begrip verwerken toegevoegd vanuit de AVG. Als je dat niet weet zie je een smalle definitie van gegevensmanagement.In de online definitie kun je beter
Om de belanghebbende in zijn rechten en plichten te voorzien. Of inclusief registratie en verwijdering? Of *verwerken behelst ook ..
In de uitwerkingen vooral verwijzen naar bestaande begrippen, DUTO et cetera. AVG-verwijzing verwerken (maar meer dan alleen persoonsgegevens.
In de definitie moet je enigszins kunnen zien wat het betekent.
Gewenste kwaliteit zo formuleren dat ok voor bestuurders overtuigend is, is zo nog niet gelukt.
Besluit: ik ga deze definitie en opmekringen direct n de wiki zetten. Mijlpaal.
Inhoudsopgave:
Henk: ik zou het leuk vinden om voorbeelden te zien, best practices.
Voorstel: hoofdstukken of onderwerpen verdelen en trekkers benoemen die daar mee bezig zijn. En dan uitwerken in kleinere groep. Plus afgaan wat je hebt liggen om naar de trekker te sturen.
Gijsbert
Direct aan de slag, samen leren en zoeken, meer informatie en contact
Rondje: wie wil welk onderwerp doen?
[[Categorie:gegevensmanagement]]
[[Categorie:gegevensmanagement]]

Versie van 11 apr 2018 18:57


Bijeenkomst van Expertgroep Gegevensmanagement op donderdag 5 april 2018, 10:00 - 13:00, locatie: Kennisnet, Paletsingel 32, 2718 NT Zoetermeer.
Doel: Verder invullen van bestaande en gevraagde kennis binnen de 'inhoudsopgave' van het thema Gegevensmanagement
Doelgroep: Expertgroep Gegevensmanagement .

Bij deze bijeenkomst bouwen we verder op de vorige:

  • Presentatie vanuit Kennisnet over de behoefte die zij hebben aan kennis over gegevensmanagement
  • Verder invullen van de 'inhoudsopgave': wat ligt er al voor ervaring en tools over de deelonderwerpen en waar is nog behoefte aan?

Presentatie Wim (PDF, 606 kB) Verslag, vastgesteld.


Het Onderwijs is vaak vooral op het eigen domein gericht, maar vaak ligt er wel meerwaarde in de verbinding met andere do einen. Juist ook op het gebied van gegevensmanagement. Deze presentatie is vanuit de blik van ROSA (Referentie Onderwijs Sector Architectuur) en vanuit de ervaring bij Kennisnet als deelnemer in ketentrajecten. De ROSA is leidend, ook bij OCW en DUO. Zo is bij aanbestedingen in het onderwijsveld compliancy aan ROSA een harde eis. Omdat ROSA is voortgekomen vanuit administratieve processen is het opbouwen van draagvlak bij scholen, maar ook bij uitgevers et cetera, een belangrijk proces. De ontwikkeling bij ROSA is dan ook richting een praktische referentiearchitectuur, waar alle partijen wat aan hebben. Daar wordt nu hard aan gewerkt.

In het onderwijsdomein is niet alleen de ROSA als architectuur actief, maar bestaan ook de HORA (Hoger Onderwijs Referentie Architectuur) en de Triple A, voor MBO-scholen. De ROSA is pas later ontstaan als overkoepelende referentiearchitectuur over de koppelvlakken in de keten. De filosofie is voorlopig 'Koppelen, niet kantelen,' dus je niet bemoeien met hoe het binnen de muren van een organisatie werkt. In veel domeinen is dit een bekende ervaring, het verkrijgen van draagvlak voor overkoepelende afspraken is moeilijk. Referentiearchitecturen op een innovatief vlak willen nog wel eens in dankbaarder aarde vallen. Maar een domein met veel ketens en geen overkoepelende referentiearchitectuur kan hier ook juist een sterke behoefte aan uiten, zoals in het zorgdomein. Maar om die dan ook concreet te realiseren blijft een moeilijk proces. We zijn als mensen getraind om te focussen op de verschillen tussen dingen, en niet op de vaak grote groep overeenkomsten.

Het begrip gegevensmanagement is niet opgenomen in ROSA of HORA. Dat houdt natuurlijk niet in dat er niets gebeurt op dat gebied. De belangrijkste thema's zijn op het moment gegevenswoordenboeken en semantiek, flexibilisering, kwaliteit van data, beveiliging en zeggenschappen.

Er liggen al bestaande gegevenswoordenboeken. De uitdaging is om die met elkaar in verband te brengen, verschillende betekenissen van dezelfde term met elkaar in verband te brengen liever dan te proberen ze te uniformeren. Daarvoor moeten begrippen zichtbaar en transparant worden en in een semantisch landschap ontsloten. Zo groeit ook langzaam het bewustzijn wat een begrip in de omgeving betekent. Sommige begrippen zijn in de ene onderwijscontext terecht streng gedefinieerd, zo mag je je opleiding op u iversitair niveau niet zomaar Technische Natuurkunde noemen. De vraag is of dat ook geldt voor een opleiding het MBO - haalt iemand de twee door elkaar? Veel is nu decentraal en inhoudelijk zeer divers vastgelegd. Om flexibel te zijn, bijvoorbeeld snel je onderwijsaanbod in een regio aan te passen op een nieuwe Tesla-fabriek in de omgeving, wil je de lijntjes kort houden. Maar je wil wel met de start van een nieuwe opleiding niet alleen het curriculum geregeld hebben, maar ook leerlingen, bekostiging, lokaal, examens enzovoorts, waarvoor het handig is om verschillende registraties aan elkaar te koppelen. De DUO heeft hiervoor de RIO, waar allerlei views van een opleiding bij elkaar komen. De begrippen binnen die verschillende aspecten komen uit verschillende wetten en vrschillen vaak van betekenis. Het woord leerling kan in de ene wet iets anders betekenen dan in de andere. Dat zie je niet alleen in het onderwijs, maar bijvoorbeeld ook in het Digitale Stelsel omgevingswet. We besteden collectief mensenlevens aan werkuren om daar oplossingen voor te verzinnen, maar het zou een stuk gemakkelijker zij om het van het begin af aan, dus in de wet, goed te doen. ROSA kiest bewust voor LinkedData om die semantische verschillen inzichtelijk te maken en te overbruggen.

De RIA van DUO geeft vanuit allerlei views een beeld van een opleiding. Er komen nu registers om al die views aan elkaar te linken: Als je een brief stuurt aan een ouder dan moet daar niet officiële naam van de instelling in gebruikt worden, hebben, maar de naam van de eigen vestiging.

Bij het uitwisselen van gegevens is het essentieel dat je zeker weet dat je gegevens naar de juiste plek stuurt, zoals de echte Magister ipv een fake. Beveiliging, maar ook privacy, zijn dan ook bela grijke onderwerpen. De ROSA heeft een certificeringsschema voor informatiebeviliging en privacy, vergelijkbaar met een PIA maar wel met domein-specifieke eigenschappen. natuurlijk ook belangrijk.

Zeggenschappen en werkingsgebieden: de rollen en de verplichtingen ten opzichte van de data. ROSA-scan: als er iets met architectuur gebeurt (incl datamanagement) hebben we scan om dit te beoordelen. Vastleggen van rollen en begrippen, zodat je discussies niet opnieuw hoeft te hebben.

Op verschillende niveaus initiatieven, innovatie nieuwe technieken (Linked Data) en voorlopers vanuit Duo, breed.


Definitie gegevensmanagement In een organisatie of door een organisatie? Organisatie kan ook keten zijn, met pmerkingen. Het gaat hier over overheidsorganisaties, maar commerciële partners in bijv. Onderwijs moeten ook aan de bak.

Doel: het draait om een klant, een burger die iets wel of niet mag etc, waarvoor je een gegevensverzameling aanlegt. Doel moet nog breder, Begrip verwerken toegevoegd vanuit de AVG. Als je dat niet weet zie je een smalle definitie van gegevensmanagement.In de online definitie kun je beter Om de belanghebbende in zijn rechten en plichten te voorzien. Of inclusief registratie en verwijdering? Of *verwerken behelst ook ..

In de uitwerkingen vooral verwijzen naar bestaande begrippen, DUTO et cetera. AVG-verwijzing verwerken (maar meer dan alleen persoonsgegevens.

In de definitie moet je enigszins kunnen zien wat het betekent. Gewenste kwaliteit zo formuleren dat ok voor bestuurders overtuigend is, is zo nog niet gelukt. Besluit: ik ga deze definitie en opmekringen direct n de wiki zetten. Mijlpaal.

Inhoudsopgave: Henk: ik zou het leuk vinden om voorbeelden te zien, best practices. Voorstel: hoofdstukken of onderwerpen verdelen en trekkers benoemen die daar mee bezig zijn. En dan uitwerken in kleinere groep. Plus afgaan wat je hebt liggen om naar de trekker te sturen. Gijsbert

Direct aan de slag, samen leren en zoeken, meer informatie en contact

Rondje: wie wil welk onderwerp doen?