Integraal (begrip gegevensmanagement): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Ga naar: navigatie, zoeken
k (M.M.Vos heeft pagina Integraal (begrip) hernoemd naar Integraal (begrip gegevensmanagement): Context toegevoegd)
(toch beschikbaarheid ipv toegankelijkheid)
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruikerIedere persoon, organisatie of functionele eenheid die gebruik maakt van een informatiesysteem niet weergegeven)
Regel 5: Regel 5:
 
|Gebruik hoofdletters=Nee
 
|Gebruik hoofdletters=Nee
 
|Vastgesteld in=[[Expertgroep Gegevensmanagement]]
 
|Vastgesteld in=[[Expertgroep Gegevensmanagement]]
|Toelichting=
+
|Toelichting=Dit begrip is omschreven in de context van [[Gegevensmanagement]]. In andere contexten heeft dit begrip wellicht een andere betekenis.
}}
+
 
 +
{{#show: Gegevensmanagement (begrip) | ?Beschrijving}}<br>}}
 
==Verwante begrippen==
 
==Verwante begrippen==
 
* [[Is gerelateerd aan::Gegevensmanagement (begrip)|Gegevensmanagement]]
 
* [[Is gerelateerd aan::Gegevensmanagement (begrip)|Gegevensmanagement]]
* [[Is gerelateerd aan::Integraal (begrip)|Integraal]]
+
* [[Is gerelateerd aan::Beheerst (begrip gegevensmanagement)|Beheerst]]
* [[Is gerelateerd aan::Beheerst (begrip)|Beheerst]]
+
* [[Is gerelateerd aan::Verwerken (begrip gegevensmanagement)|Verwerken]]
* [[Is gerelateerd aan::Verwerken (begrip)|Verwerken]]
+
* [[Is gerelateerd aan::Gegevens (begrip gegevensmanagement)|Gegevens]]
* [[Is gerelateerd aan::Gegevens (begrip)|Gegevens]]
+
* [[Is gerelateerd aan::Organisatie (begrip gegevensmanagement)|Organisatie]]
* [[Is gerelateerd aan::Organisatie (begrip)|Organisatie]]
+
* [[Is gerelateerd aan::op strategisch tactisch en operationeel niveau (begrip gegevensmanagement)|strategisch, tactisch en operationeel niveau]]
* [[Is gerelateerd aan::op strategisch tactisch en operationeel niveau (begrip)|strategisch, tactisch en operationeel niveau]]
+
* [[Is gerelateerd aan::Gewenste kwaliteit (begrip gegevensmanagement)|Gewenste kwaliteit]]
* [[Is gerelateerd aan::Gewenste kwaliteit (begrip)|Gewenste kwaliteit]]
+
* [[Is gerelateerd aan::Beschikbaarheidheid (begrip gegevensmanagement)|Beschikbaarheid]]
* [[Is gerelateerd aan::Toegankelijkheid (begrip)|Toegankelijkheid]]
+
[[Categorie:Gegevensmanagement]]

Huidige versie van 12 apr 2018 om 14:34

Tekening van boek met a en z er op
Onderdeel van Begrippenkader NORANederlandse Overheid ReferentieArchitectuur


Definitie: een benadering waarbij bijvoorbeeld organisatie, beleid, architectuurEen beschrijving van een complex geheel, en van de principes die van toepassing zijn op de ontwikkeling van het geheel en zijn onderdelen., processen gegevensbeheer, en producten onderling verbonden en afgestemd zijn.

Bron:
Vastgesteld in: Expertgroep Gegevensmanagement
Toelichting: Dit begrip is omschreven in de context van Gegevensmanagement. In andere contexten heeft dit begrip wellicht een andere betekenis.

GegevensmanagementGegevensmanagement betreft het integraal en beheerst verwerken van gegevens in een organisatie zowel op strategisch tactisch als operationeel niveau met als doel de gewenste kwaliteit en beschikbaarheid te realiseren. betreft het integraaleen benadering waarbij bijvoorbeeld organisatie, beleid, architectuur, processen gegevensbeheer, en producten onderling verbonden en afgestemd zijn. en beheerstin een omgeving die vooraf gedefinieerd is en volgens wetgeving en referentiearchitectuur is ingericht. Het is een structurele aanpak. verwerkeneen bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens. van gegevensWeergave van een feit, begrip of aanwijzing, geschikt voor overdracht, interpretatie of verwerking door een persoon of apparaat. Het betreft hier alle vormen van gegevens, zowel data uit informatiesystemen als records en documenten, in alle vormen zoals gestructureerd als ongestructureerd in een organisatiede (interne en externe) partijen die met elkaar verbonden zijn om de gegevensverwerking tot stand te brengen, bijvoorbeeld overheidsinstanties en de samenwerkende partners in een keten en bijvoorbeeld ook commerciële partners aan wie een verwerkersovereenkomst wordt voorgelegd. zowel op strategisch tactisch als operationeel niveauop alle niveaus van bestuurlijk tot aan de uitvoering zijn verantwoordelijkheden rondom gegevensmanagement te vinden. Visie en beleid worden uitgewerkt in architectuur en processen en leiden tot verwerking van gegevens. met als doel de gewenste kwaliteitalle aspecten van gegevens die voor de afnemer van belang zijn, bijvoorbeeld actualiteit, juistheid of detail, op het niveau dat de afnemer verwacht. Dat kan leiden tot kwaliteit van het hoogste niveau of kwaliteit van het gegeven dat slechts indicatief is als de afnemer dat wenst. en beschikbaarheidgegevens worden opgeslagen volgens duurzame normen en afhankelijk van de organisatiekeuze beschikbaar gesteld aan verschillende afnemers. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in technische, privacy afgeschermde, digitale, open of gesloten vormen. te realiseren.

Verwante begrippen