Principes: verschil tussen versies
(opsomming gemaakt) |
(sync ontwikkelomgeving) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
[[Image:Kennismodel NORA 2015 - principes.png |thumb|300px|right|link=Opzet|Bekijk de plaats in het kennismodel]] | [[Image:Kennismodel NORA 2015 - principes.png |thumb|300px|right|link=Opzet|Bekijk de plaats in het kennismodel]]De principes van de NORA zijn bedoeld om overheidsorganisaties richting te duiden bij het inzetten van veranderingen en het uitvoeren van projecten. Met name bij het ontwerpen van nieuwe of aangepaste diensten is het noodzaak zichtbaar te maken hoe invulling wordt gegeven aan de principes en welke overwegingen daarbij worden gemaakt. Hier geldt het pas-toe-of-leg-uit- principe, waarbij afwijkingen dus zijn toegestaan mits dat met goede argumenten wordt onderbouwd en vastgelegd om daar in een later stadium op terug te kunnen komen. Zo wordt voorkomen dat belangrijke zaken over het hoofd worden gezien. | ||
De principes zijn beschreven in relatie tot relevante beleidskaders, vastgestelde standaarden, reeds beschikbare bouwstenen en voorbeelden, opdat de herkenbaarheid met de praktijk zo groot mogelijk is. Het format van deze beschrijvingen is gebaseerd op [[TOGAF]]: statement, rationale (toelichting) en implicaties. | |||
<br clear="all" /> | <br clear="all" /> | ||
[[Categorie:NORA kennismodel]] | [[Categorie:NORA kennismodel]] | ||
<div id="functies" style="overflow:hidden;"> | <div id="functies" style="overflow:hidden;"> | ||
<div style="width:420px; float:left; display:block; margin-right:10px; | <div style="width:420px; float:left; display:block; margin-right:10px;" class="opsomming"> | ||
==Basisprincipes== | ==[[Basisprincipes]]== | ||
<div style="height: | <div style="min-height:130px"> | ||
Basisprincipes (BP’s) beschrijven de kwaliteit van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de wensen van de samenleving, de burgers en bedrijven (het wat). Ze doen over het algemeen geen uitspraken over de wijze waarop dat moet worden gerealiseerd (het hoe). Dat wordt namelijk uitgewerkt in de Afgeleide principes. Basisprincipes helpen bij het schrijven van strategische plannen en wet- en regelgeving. | |||
Het zal in de praktijk moeilijk zijn voor een overheidsorganisatie om volledig en aan ál de Basisprincipes te voldoen, want het zijn wensen en doelen die met de tijd wijzigen. Waar het om gaat, is dat een overheidsorganisatie die doelen onderschrijft, daartoe goed samenwerkt met andere (overheids)organisaties, zich aan de Basisprincipes committeert en actief stuurt op het voldoen aan de Basisprincipes waar dat mogelijk is. De Basisprincipes zijn daarmee vooral richtinggevend en bieden ruimte voor interpretatie. Als zodanig zijn ze doorgaans niet in absolute zin toetsbaar.</div> | |||
{{#ask:[[Categorie:Basisprincipes]] | {{#ask:[[Categorie:Basisprincipes]] | ||
|?ID | |?ID | ||
|?Stelling | |?Stelling | ||
|format= | |format=template | ||
|template= | |template=Lijst Basisprincipe | ||
|sort=ID | |sort=ID | ||
|order=ascending | |order=ascending | ||
|limit=100 | |limit=100 | ||
|link=none | |link=none | ||
}} | }} | ||
</div><div style="min-width:310px; max-width: | </div><div style="min-width:310px; max-width:450px; display:block; float: left; background-color:#E6E9FF" class="opsomming"> | ||
==Afgeleide principes== | ==[[Afgeleide principes]]== | ||
<div style="height: | <div style="min-height:130px"> | ||
Afgeleide principes geven meer concrete invulling aan de basisprincipes. Ze zijn te beschouwen als een checklist van kwaliteitskenmerken van de diensten van de overheid en geven handvatten voor operationeel niveau door hun uitwerking in concrete implicaties. | |||
De dienstverlener kan deze kwaliteitskenmerken (ontwerpprincipes) vertalen naar kwaliteitsnormen (ontwerpbeslissingen) voor eigen diensten. Door het hanteren van de checklist worden belangrijke keuzes op het juiste moment en op de juiste plaats aan de orde gesteld. NORA is dus geen blauwdruk die één op één kan worden overgenomen, maar een richting gevend instrument dat door professionals naar de eigen situatie moet worden vertaald. | |||
</div> | |||
{{#ask:[[Categorie:Afgeleide principes]] | {{#ask:[[Categorie:Afgeleide principes]] | ||
|?ID | |?ID | ||
|? | |? | ||
|format=ol | |format=ol | ||
|template= | |template=Lijst Basisprincipe | ||
|sort=ID | |sort=ID | ||
|order=ascending | |order=ascending | ||
|limit=100 | |limit=100 | ||
|link=none | |link=none | ||
}} | }} | ||
</div> | </div> | ||
<div style="min-width:210px; max-width:300px; display:block; float: left; margin-left:7px" class="opsomming" id="toelichting"> | |||
[[Afbeelding:Laverend schip.png|205px]] | |||
De kapitein wil een N-O koers varen, maar heeft daarbij de wind pal tegen. Het schip zal hoog aan de wind zeilend moeten laveren, om die koers te kunnen aanhouden. Het is aan het vakmanschap van de kapitein te danken dat de serie rakken het schip naar het gewenste doel brengen.</div> | |||
</div> | </div> | ||
==Zie ook== | |||
== | * [[Indeling van afgeleide principes en relatie tussen principes]] | ||
* [[ | * [[Volledige tabel van principes]] |
Versie van 7 mei 2015 11:41
De principes van de NORA zijn bedoeld om overheidsorganisaties richting te duiden bij het inzetten van veranderingen en het uitvoeren van projecten. Met name bij het ontwerpen van nieuwe of aangepaste diensten is het noodzaak zichtbaar te maken hoe invulling wordt gegeven aan de principes en welke overwegingen daarbij worden gemaakt. Hier geldt het pas-toe-of-leg-uit- principe, waarbij afwijkingen dus zijn toegestaan mits dat met goede argumenten wordt onderbouwd en vastgelegd om daar in een later stadium op terug te kunnen komen. Zo wordt voorkomen dat belangrijke zaken over het hoofd worden gezien.
De principes zijn beschreven in relatie tot relevante beleidskaders, vastgestelde standaarden, reeds beschikbare bouwstenen en voorbeelden, opdat de herkenbaarheid met de praktijk zo groot mogelijk is. Het format van deze beschrijvingen is gebaseerd op TOGAF: statement, rationale (toelichting) en implicaties.
Basisprincipes[bewerken]
Basisprincipes (BP’s) beschrijven de kwaliteit van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de wensen van de samenleving, de burgers en bedrijven (het wat). Ze doen over het algemeen geen uitspraken over de wijze waarop dat moet worden gerealiseerd (het hoe). Dat wordt namelijk uitgewerkt in de Afgeleide principes. Basisprincipes helpen bij het schrijven van strategische plannen en wet- en regelgeving.
Het zal in de praktijk moeilijk zijn voor een overheidsorganisatie om volledig en aan ál de Basisprincipes te voldoen, want het zijn wensen en doelen die met de tijd wijzigen. Waar het om gaat, is dat een overheidsorganisatie die doelen onderschrijft, daartoe goed samenwerkt met andere (overheids)organisaties, zich aan de Basisprincipes committeert en actief stuurt op het voldoen aan de Basisprincipes waar dat mogelijk is. De Basisprincipes zijn daarmee vooral richtinggevend en bieden ruimte voor interpretatie. Als zodanig zijn ze doorgaans niet in absolute zin toetsbaar.Sjabloon:Lijst BasisprincipeSjabloon:Lijst BasisprincipeSjabloon:Lijst BasisprincipeSjabloon:Lijst BasisprincipeSjabloon:Lijst BasisprincipeSjabloon:Lijst BasisprincipeSjabloon:Lijst BasisprincipeSjabloon:Lijst BasisprincipeSjabloon:Lijst BasisprincipeSjabloon:Lijst Basisprincipe
Afgeleide principes[bewerken]
Afgeleide principes geven meer concrete invulling aan de basisprincipes. Ze zijn te beschouwen als een checklist van kwaliteitskenmerken van de diensten van de overheid en geven handvatten voor operationeel niveau door hun uitwerking in concrete implicaties.
De dienstverlener kan deze kwaliteitskenmerken (ontwerpprincipes) vertalen naar kwaliteitsnormen (ontwerpbeslissingen) voor eigen diensten. Door het hanteren van de checklist worden belangrijke keuzes op het juiste moment en op de juiste plaats aan de orde gesteld. NORA is dus geen blauwdruk die één op één kan worden overgenomen, maar een richting gevend instrument dat door professionals naar de eigen situatie moet worden vertaald.
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe
- Sjabloon:Lijst Basisprincipe