Vindbaar (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{#Element: |Elementtype=Doel (2020) |ID=BP02 |Stelling=Afnemers kunnen de dienst eenvoudig vinden. |Beschrijving=Als afnemers op zoek zijn naar bepaalde dienstverl...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{#Element:
{{#element:
|Elementtype=Doel (2020)
|Elementtype=Doel (2020)
|ID=BP02
|ID=BP02
|Stelling=Afnemers kunnen de dienst eenvoudig vinden.
|Stelling=Afnemers kunnen de dienst eenvoudig vinden.
|Beschrijving=Als afnemers op zoek zijn naar bepaalde dienstverlening, kunnen ze deze vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Daarvoor is informatie aangemeld bij de voor de afnemer bekende vindplaatsen. Mocht de afnemer bij de verkeerde dienstverlener uitkomen, dan wordt hij of zij toch geholpen ('no wrong door'). Daarbij verwijst de dienstverlener zo nodig door naar andere dienstverleners.
|Beschrijving=Afnemers kunnen informatie over bepaalde dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Indien een afnemer bij de verkeerde dienstverlener uitkomt, dan wordt hij of zij toch geholpen. Daarbij verwijst de dienstverlener zo nodig door naar andere dienstverleners. De dienstverlening is niet doelmatig als de afnemer de dienst niet kan vinden.
|Afbeelding=2.Vindbaarblauw.png
|Rationale=Veel afnemers weten niet waar ze terechtkunnen voor een dienst. Vaak weten ze niet eens dat deze bestaat. Het niet kunnen vinden veroorzaakt ergernis. Diensten die niet vindbaar zijn, worden niet gebruikt. Daarom moeten dienstverleners helpen om de gezochte diensten te vinden.
|Rationale=Veel afnemers weten niet waar ze terechtkunnen voor een dienst. Vaak weten ze niet eens dat deze bestaat. Het niet kunnen vinden veroorzaakt ergernis. Diensten die niet vindbaar zijn, worden niet gebruikt. Daarom moeten dienstverleners helpen om de gezochte diensten te vinden.
|Implicaties=Bekend moet zijn welke informatie afnemers doorgaans zoeken en waar ze deze zoeken. Deze informatie wordt aangemeld op de voor de afnemers bekende vindplaatsen (zoekmachines, portals, catalogi, registers, etc.). Ook de dienst zelf wordt voorzien van de nodige zoekfuncties. Om te kunnen doorverwijzen, moet de dienstverlener op de hoogte zijn van de andere plaatsen waar diensten te vinden zijn en de afnemers hiernaar verwijzen als dat nodig is.
|Implicaties=Bekend moet zijn welke informatie afnemers doorgaans zoeken en waar ze deze zoeken. Deze informatie wordt aangemeld op de voor de afnemers bekende vindplaatsen (zoekmachines, portals, catalogi, registers, etc.). Ook de dienst zelf wordt voorzien van de nodige zoekfuncties. Om te kunnen doorverwijzen, moet de dienstverlener op de hoogte zijn van de andere plaatsen waar diensten te vinden zijn en de afnemers hiernaar verwijzen als dat nodig is.
|Voorbeelden=De Producten- en dienstencatalogus biedt via alle kanalen overzicht over de dienstverlening van de overheid. Daarnaast staan op Overheid.nl overzichten van wet- en regelgeving, officiële publicaties en bekendmakingen. Bovendien kunnen afnemers gebruikmaken van een zoekmachine.
|Voorbeelden=De Producten- en dienstencatalogus biedt via alle kanalen overzicht over de dienstverlening van de overheid. Daarnaast staan op Overheid.nl overzichten van wet- en regelgeving, officiële publicaties en bekendmakingen. Bovendien kunnen afnemers gebruikmaken van een zoekmachine.
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|Heeft bron=NORA 3.0 katern Strategie
|Onderbouwing=De [[Wet Openbaarheid van Bestuur]] legt bestuursorganen de verplichting op om uit eigen beweging informatie te verschaffen over het beleid, inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan. In verschillende beleidsnota's is het streven naar vindbaarheid vastgelegd. Bijvoorbeeld in de [[Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie]] en in de nota [[Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie]]. De [[BurgerServiceCode]] onderschrijft dit principe onder het kopje 'Vindbare overheidsproducten'.
|Onderbouwing=De [[Wet Openbaarheid van Bestuur]] legt bestuursorganen de verplichting op om uit eigen beweging informatie te verschaffen over het beleid, inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan. In verschillende beleidsnota's is het streven naar vindbaarheid vastgelegd. Bijvoorbeeld in de [[Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie]] en in de nota [[Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie]]. De [[BurgerServiceCode]] onderschrijft dit principe onder het kopje 'Vindbare overheidsproducten'.
|Heeft bron=NORA 3.0 katern Strategie,
|Is beinvloed door=Wet Openbaarheid van Bestuur,Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie,Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie,BurgerServiceCode
|Is beinvloed door=Wet Openbaarheid van Bestuur,Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie,Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie,BurgerServiceCode
|Afbeelding=2.Vindbaarblauw.png
}}
}}

Versie van 7 jun 2021 15:53

Onderdeel van
Bindende Architectuurafspraken
Contact
NORA Gebruikersraad
nora@ictu.nl
Status
onbekend“onbekend” staat niet in de lijst met mogelijke waarden voor de eigenschap “Status actualiteit” (Concept, Actueel, Vervangen, Uitgefaseerd).
ID
BP02
Versie
versie onbekend
Gemotiveerd door Kernwaarde

Beschrijving

Afnemers kunnen informatie over bepaalde dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Indien een afnemer bij de verkeerde dienstverlener uitkomt, dan wordt hij of zij toch geholpen. Daarbij verwijst de dienstverlener zo nodig door naar andere dienstverleners. De dienstverlening is niet doelmatig als de afnemer de dienst niet kan vinden.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doelmatig, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP09Beschrijf de dienst nauwkeurigBeschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod.
NAP10Neem gegevens als fundamentGebruik gegevens als fundament voor het ontwerp, realisatie en doorontwikkeling van de dienst en richt het beheer hiervan goed in.