Mobiele apps: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(aanpassing voor browsers als safari (op basis van fix hoofdpagina))
(eerste versie Mobility voor review Herriët, Eric en Saco)
Regel 1: Regel 1:
<div class="themapagina">
<div class="themapagina">
[[Image:Omo.jpg|thumb|350px|right|]]
[[Image:Omo.jpg|thumb|200px|right|]]
Mobility is?
ICT lijkt losgeslagen van de banden die haar tegenhielden: grote apparaten, randapparatuur, netwerkkabels, stroomkabels - wie gebruikt ze nog als hij een mailtje verstuurt? Wifi, mobile devices, wearables, the internet of things: de trend gaat naar apparaten die we overal mee naar toe nemen, of die ons overal weten te vinden. Apps updaten zichzelf, maken gebruik van sensoren, kiezen de snelste verbinding en verleiden de gebruiker met een scala aan design en gebruiksvriendelijkheid. Altijd bereikbaar, altijd en overal een filmpje kunnen kijken, je mail checken en zelfs kunnen werken.  
.
 
.
Een radicale omslag van onze manier van denken en werken. Als gebruikers, waarbij het gemak ons massaal over de streep heeft gehaald. En als ontwikkelaars, beheerders en beveiligers van al die losse apparaten en apps, waarbij we ook de risico's en nadelen van al die mobiliteit ervaren.
.
.
.
.
==Waarom is Mobility van belang?==
==Waarom is Mobility van belang?==
.
Mobility is een gamechanger, ook voor de publieke sector. Onze medewerkers willen gebruik kunnen maken van de voordelen, van de beleidsmedewerker die vanaf een congres een belangrijke meeting bijwoont tot de inspecteur in het veld die ter plekke zijn metingen en meldingen wil doen. De burger hoopt dat digitale dienstverlening ook betekent dat hij op zijn mobiel zijn belastingen kan doen, de bloeddrukmeter zijn metingen doorgeeft aan het ziekenhuis en een tweet over een kapotte stoeptegel rechtstreeks wordt opgepakt door de gemeente die er over gaat.
.
Tegelijk is Mobility nog zo nieuw en zo dynamisch, dat het een hoop uitzoeken en uitproberen kost om de 'achterkant' goed in te regelen. Het stelt nieuwe uitdagingen die nog niet (volledig) kunnen worden opgevangen door te werken vanuit de bestaande architectuurprincipes. Het [[Overheid Mobility Overleg]] is bedoeld om kennis uit te wisselen in de publieke sector, om best practices over te kunnen nemen en te leren van elkaars fouten. Als dat nodig blijkt kunnen er bovendien nieuwe architectuurprincipes uit voort komen.  
.
.
.
 
</div>
</div>
<br clear="all" />
<br clear="all" />
Regel 26: Regel 18:
Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?
Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?


: → [[..]]
: → [[Toegankelijk | BP 03 Toegankelijk]]
: → [[Transparant | BP 06 Transparant]]
: → [[Vertrouwelijk| BP 08 Vertrouwelijk]]
: → [[Ruimtelijke informatie via locatie |AP 18 Ruimtelijke informatie via locatie]]
: → [[Persoonlijke benadering |AP 20 Persoonlijke benadering]]


|-
|-
Regel 37: Regel 33:
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
Er zijn diverse overheidsorganisaties die al actief werken aan de vraagstukken rond Mobility. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.
Er zijn diverse overheidsorganisaties die al actief werken aan de vraagstukken rond Mobility. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.
: → org 1
: → Belastingdienst (ca 30 apps interne medewerkers / mobile competence center) mailto:contactpersoon
: → org 2
: → org 2
: → org 3
: → org 3
Regel 49: Regel 45:
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
Links Semantiek:
Links Semantiek:
: → https://www.  
: → http://ibestuurmobility.nl
: → https://www.
: → http://  
: → http://  
: → http://  




Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:
Dit thema wordt beheerd door experts uit de overheid:
: → [[Overheid Mobility Overleg]]
: → [[Overheid Mobility Overleg]]
Contactpersoon is Herriët Heersink (ICTU),
Contactpersoon is Herriët Heersink (ICTU),

Versie van 27 mei 2015 14:40

Omo.jpg

ICT lijkt losgeslagen van de banden die haar tegenhielden: grote apparaten, randapparatuur, netwerkkabels, stroomkabels - wie gebruikt ze nog als hij een mailtje verstuurt? Wifi, mobile devices, wearables, the internet of things: de trend gaat naar apparaten die we overal mee naar toe nemen, of die ons overal weten te vinden. Apps updaten zichzelf, maken gebruik van sensoren, kiezen de snelste verbinding en verleiden de gebruiker met een scala aan design en gebruiksvriendelijkheid. Altijd bereikbaar, altijd en overal een filmpje kunnen kijken, je mail checken en zelfs kunnen werken.

Een radicale omslag van onze manier van denken en werken. Als gebruikers, waarbij het gemak ons massaal over de streep heeft gehaald. En als ontwikkelaars, beheerders en beveiligers van al die losse apparaten en apps, waarbij we ook de risico's en nadelen van al die mobiliteit ervaren.

Waarom is Mobility van belang?[bewerken]

Mobility is een gamechanger, ook voor de publieke sector. Onze medewerkers willen gebruik kunnen maken van de voordelen, van de beleidsmedewerker die vanaf een congres een belangrijke meeting bijwoont tot de inspecteur in het veld die ter plekke zijn metingen en meldingen wil doen. De burger hoopt dat digitale dienstverlening ook betekent dat hij op zijn mobiel zijn belastingen kan doen, de bloeddrukmeter zijn metingen doorgeeft aan het ziekenhuis en een tweet over een kapotte stoeptegel rechtstreeks wordt opgepakt door de gemeente die er over gaat. Tegelijk is Mobility nog zo nieuw en zo dynamisch, dat het een hoop uitzoeken en uitproberen kost om de 'achterkant' goed in te regelen. Het stelt nieuwe uitdagingen die nog niet (volledig) kunnen worden opgevangen door te werken vanuit de bestaande architectuurprincipes. Het Overheid Mobility Overleg is bedoeld om kennis uit te wisselen in de publieke sector, om best practices over te kunnen nemen en te leren van elkaars fouten. Als dat nodig blijkt kunnen er bovendien nieuwe architectuurprincipes uit voort komen.


Direct aan de slag

Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?

BP 03 Toegankelijk
BP 06 Transparant
BP 08 Vertrouwelijk
AP 18 Ruimtelijke informatie via locatie
AP 20 Persoonlijke benadering
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Er zijn diverse overheidsorganisaties die al actief werken aan de vraagstukken rond Mobility. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.

→ Belastingdienst (ca 30 apps interne medewerkers / mobile competence center) mailto:contactpersoon
→ org 2
→ org 3
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Links Semantiek:

http://ibestuurmobility.nl
→ http://
→ http://


Dit thema wordt beheerd door experts uit de overheid:

Overheid Mobility Overleg

Contactpersoon is Herriët Heersink (ICTU),

herriet.heersink@ictu.nl
Contact.png